Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem. Hoewel Belgische bedrijfsleiders overtuigd zijn van het potentieel van AI-technologie, heeft slechts een derde van de Belgische bedrijven al enige vorm van AI geïmplementeerd. Het lijkt erop dat ondernemingen vooral twijfelen omdat niet meteen duidelijk is wat AI is en hoe ze de technologie binnen hun organisatie kunnen inzetten.

Volgens het onderzoek geloven zowat 8 op 10 executives op C-niveau (79%) dat AI in de toekomst een enorme impact zal hebben op hun business en op de maatschappij. Verder zijn 2 respondenten op 3 het erover eens dat de technologie een meerwaarde biedt. Toch heeft amper 1 Belgisch bedrijf op 3 al enige vorm van AI geïmplementeerd. Dat is ver onder het wereldwijde gemiddelde (90%).
 
“Hoewel Belgische bedrijfsleiders AI-technologie vaak cruciaal noemen voor meer efficiëntie en operationele effectiviteit, worstelen ze er vaak mee hoe en waar ze data, analytics en AI in hun business kunnen integreren met het oog op de grootst mogelijke impact”, weet Patrick Tack, data- en AI-expert bij Avanade Belgium.
Meer dan de helft van de respondenten in het onderzoek (55%) geeft toe dat ze niet goed weten wat de technologie en haar specifieke toepassingen voor zijn bedrijf kan betekenen. Leidinggevenden lijken wel een beter inzicht te hebben; 28% van de C-suite geeft aan AI niet volledig te begrijpen, terwijl dit 43% is bij de directeurs. Daarnaast vrezen sommige bedrijfsleiders dat het gebrek aan kennis problemen zal veroorzaken binnen de hele organisatie: bijna een derde van de Belgische bedrijfsleiders (29%) denkt dat AI hun medewerkers zenuwachtig en zelfs bang maakt.
 
De meeste Belgische bedrijfsleiders beschouwen het verder als hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat data- en analysetools begrijpbaar zijn voor medewerkers (82%) en voor consumenten (78%). De meerderheid rekent daarvoor echter op externe hulp. Bijna alle beleidsvormers in de Belgische bedrijfswereld (81%) geloven dat het nodig is analisten en strategen in te schakelen om output van AI-algoritmen en de impact ervan op de business te verduidelijken. Bovendien geven ze aan dat het belangrijk is om ethici aan te nemen om te garanderen dat de data en AI op een ethische wijze worden gebruikt.
 
Het online onderzoek werd tussen mei en juni 2019 in opdracht van Avanade door iVOX uitgevoerd. De enquête peilde naar de perceptie van 150 Belgen in een C-suite functie of management meteen onder het C-suite niveau over data, analytics en artificiële intelligentie. Ook werden statistieken van het Forbes Insights onderzoek in samenwerking met Microsoft, Accenture en Avanade opgenomen. Dit onderzoek bevroeg in februari 2019 meer dan 300 technologie-executives.
Foto: Avanade

Recente nieuwsberichten

Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial) Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa.

AI forecasting pionier Garvis komt in handen van Logility

Het Amerikaanse Logility, Inc., leverancier van oplossingen voor supply chain planning, neemt het Belgische Garvis over. Garvis is een Belgische SaaS-startup die grote taalmodellen (ChatGPT) combineert met AI-native demand forecasting. Logility zal dankzij de overname naar eigen zeggen een nieuw supply chain planningskader mogelijk maken dat beter en sneller dan met conventionele methoden vraag en voorraad op elkaar afstemt.

Bedrijven in transport en logistiek blijven rekruteren

Volgens de recentste Jobbarometer van ManpowerGroup zullen bedrijven in de sector transport en logistiek verder jobs blijven creëren. Van de in juli 2023 door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector is 46% van plan zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl 11% van plan is dat te verminderen.

Contargo neemt HE-Logistics B.V. over

Sinds 1 september 2023 maakt de Nederlandse transportonderneming HE-Logistics B.V. deel uit van Contargo Road Logistics. Met de overname breidt Contargo zijn positie op het gebied van containervervoer door middel van directe truckverbindingen binnen de Benelux verder uit.

Cebeo opent nieuw distributiecentrum in Blandain (Doornik)

Cebeo, met hoofdzetel in Waregem, is een toonaangevende distributeur van elektrotechnisch materiaal en oplossingen voor bouwprofessionals die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. De voorraad omvat meer dan 50.000 referenties, die de volgende dag geleverd kunnen worden.

Lyko ondersteunt uitbreiding met Fastpick van Vanderlande

Om de snelle groei aan te kunnen en om door te kunnen breken in opkomende Europese markten, ging de Zweedse haar- en schoonheidsspecialist Lyko op zoek naar een nieuwe oplossing die kan zorgen voor meer efficiëntie en capaciteit en op een kleine oppervlakte kan worden geïnstalleerd.

Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

‘Pallet Control Tower Online’ voor EPAL europallets is live

Pallet Control Tower (PCTO) is live gegaan. Het betreft een 24/7 online platform dat ‘collection’, ‘delivery’ en ‘matching’ van EPAL europallets zowel virtueel als fysiek mogelijk maakt, mede dankzij de in eigen huis ontwikkelde btw-vrije e-Credit.

Roboticaonderneming Magazino 100% in handen van Jungheinrich

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich neemt zijn landgenoot Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Sinds 2020 bezit Jungheinrich aandelen van Magazino. Na de uitbreiding in 2022 waar het aandeelhouderschap tot 21,7% werd verhoogd, verwerft Jungheinrich nu alle aandelen van de oprichters en de voormalige medeaandeelhouders, waaronder Cellcom, Fiege Logistik en Körber.

Schoonmaakbedrijf Group-f beheert wagenpark met Webfleet

Group-f, gevestigd in Kontich, specialiseert zich naast particuliere schoonmaak en de reiniging van kantoren ook in de verhuur van hoogwerkers. De vloot van het familiebedrijf telt niet minder dan 250 voertuigen, waaronder bestelwagens, hoogwerkers, vrachtwagens en assets.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.