Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem. Hoewel Belgische bedrijfsleiders overtuigd zijn van het potentieel van AI-technologie, heeft slechts een derde van de Belgische bedrijven al enige vorm van AI geïmplementeerd. Het lijkt erop dat ondernemingen vooral twijfelen omdat niet meteen duidelijk is wat AI is en hoe ze de technologie binnen hun organisatie kunnen inzetten.

Volgens het onderzoek geloven zowat 8 op 10 executives op C-niveau (79%) dat AI in de toekomst een enorme impact zal hebben op hun business en op de maatschappij. Verder zijn 2 respondenten op 3 het erover eens dat de technologie een meerwaarde biedt. Toch heeft amper 1 Belgisch bedrijf op 3 al enige vorm van AI geïmplementeerd. Dat is ver onder het wereldwijde gemiddelde (90%).
 
“Hoewel Belgische bedrijfsleiders AI-technologie vaak cruciaal noemen voor meer efficiëntie en operationele effectiviteit, worstelen ze er vaak mee hoe en waar ze data, analytics en AI in hun business kunnen integreren met het oog op de grootst mogelijke impact”, weet Patrick Tack, data- en AI-expert bij Avanade Belgium.
Meer dan de helft van de respondenten in het onderzoek (55%) geeft toe dat ze niet goed weten wat de technologie en haar specifieke toepassingen voor zijn bedrijf kan betekenen. Leidinggevenden lijken wel een beter inzicht te hebben; 28% van de C-suite geeft aan AI niet volledig te begrijpen, terwijl dit 43% is bij de directeurs. Daarnaast vrezen sommige bedrijfsleiders dat het gebrek aan kennis problemen zal veroorzaken binnen de hele organisatie: bijna een derde van de Belgische bedrijfsleiders (29%) denkt dat AI hun medewerkers zenuwachtig en zelfs bang maakt.
 
De meeste Belgische bedrijfsleiders beschouwen het verder als hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat data- en analysetools begrijpbaar zijn voor medewerkers (82%) en voor consumenten (78%). De meerderheid rekent daarvoor echter op externe hulp. Bijna alle beleidsvormers in de Belgische bedrijfswereld (81%) geloven dat het nodig is analisten en strategen in te schakelen om output van AI-algoritmen en de impact ervan op de business te verduidelijken. Bovendien geven ze aan dat het belangrijk is om ethici aan te nemen om te garanderen dat de data en AI op een ethische wijze worden gebruikt.
 
Het online onderzoek werd tussen mei en juni 2019 in opdracht van Avanade door iVOX uitgevoerd. De enquête peilde naar de perceptie van 150 Belgen in een C-suite functie of management meteen onder het C-suite niveau over data, analytics en artificiële intelligentie. Ook werden statistieken van het Forbes Insights onderzoek in samenwerking met Microsoft, Accenture en Avanade opgenomen. Dit onderzoek bevroeg in februari 2019 meer dan 300 technologie-executives.
Foto: Avanade

Recente nieuwsberichten

Sterk geautomatiseerd FlashPick®-systeem voor LKQ

(Advertorial) Sinds eind 2023 bedient LKQ, een toonaangevende distributeur in de automotive aftermarket, klanten in de Benelux en Frankrijk vanuit een nieuw, energiezuinig distributiecentrum van 50.000 m² in Berkel en Rodenrijs (Nederland). Het geavanceerde fulfilmentcentrum is ontworpen met oog op toekomstige groei. Het hart van het centrum wordt gevormd door het innovatieve FlashPick®-systeem van TGW, dat wordt ondersteund door 200 energiezuinige Stingray-shuttles, 12 goederenontvangststations, 16 PickCenter One-werkstations en de TGW Software Suite.

AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Cebeo transformeert distributienetwerk met Manhattan Active® Warehouse Management

(Advertorial) Ontdek hoe Cebeo, marktleider in elektrische producten, zijn distributienetwerk transformeert met Manhattan Active® Warehouse Management. Met een toekomstbestendige oplossing, rijk aan standaardfunctionaliteiten en flexibele inzetbaarheid, kan Cebeo het systeem zelf beheren.

Masterclass Demand Planning and Forecasting

(Advertorial) Many companies still see Demand Planning / Forecasting as a necessary evil and you still often hear that a forecast is always wrong.

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

QuickBox Fulfillment en Inther Group ronden magazijnautomatisering af

Met vijf distributiecentra in de Verenigde Staten levert QuickBox Fulfillment 3PL-diensten voor e-commerce en multichannel retailers. Het e-commerce distributiecentrum in Atlanta wordt ingezet om de producten van Pura (intelligente geurverspreidingssystemen en -navullingen) op te slaan en uit te leveren. Begin 2024 startte Inther Group met de automatisering van het DC in Atlanta. Daarbij werden diverse intralogistieke technologieën, waaronder een A-Frame, automated guided vehicles (AGV’s) en Autobaggers, geïntegreerd op een manier die uniek is voor de intralogistieke sector. Intussen kon het geautomatiseerde systeem worden opgeleverd vóór Black Friday, het absolute piekseizoen voor QuickBox.

WDP bouwt verder aan pan-Europees logistiek platform

Logistiek vastgoedbedrijf WDP concretiseert zijn verdere uitbouw naar een volwaardig pan-Europees logistiek vastgoedplatform met een verdubbeling van zijn portefeuille in Frankrijk. Daarvoor verwerft WDP twee multimodale, duurzame nieuwbouw logistieke platformen (Bollène en Puceul) van beursgenoteerde vastgoedgroep Altarea, goed voor een (gespreide) investering van ongeveer 315 miljoen euro.

Ceva Logistics lanceert Forplanet voor duurzame logistiek

Ceva Logistics introduceert Ceva Forplanet, een nieuwe sub-brand waaronder het bedrijf zijn duurzame logistieke oplossingen wil verenigen en verder ontwikkelen.

MIT en Mecalux gaan samen logistieke innovatie versnellen

Het Center for Transportation & Logistics van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de intralogistieke groep Mecalux hebben een vijfjarig samenwerkingsproject gelanceerd dat de integratie van artificiële intelligentie (AI) in de logistiek moet versnellen. Via het Intelligent Logistics Systems Lab van MIT zullen beide partijen onderzoek verrichten naar nieuwe toepassingen van dit AI-model. “In samenwerking met Mecalux willen we disruptieve innovatie stimuleren om twee gebruiksscenario’s met grote impact te bereiken waarin AI de besluitvorming in de sector transformeert”, aldus dr. Matthias Winkenbach, hoofdonderzoeker bij het MIT Center for Transportation & Logistics en de Intelligent Logistics Systems Lab. “Via machine learning zullen we complexe modellen trainen die de kosten drukken, de ecologische voetafdruk verkleinen en de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten verbeteren.”

Capgemini voorspelt top 5 tech trends van 2025

Capgemini onthult zijn ‘TechnoVision Top 5 Tech Trends to Watch in 2025’. In dat rapport, dat in januari 2025 wordt gepubliceerd, focust het consultancybedrijf op de technologieën die naar alle verwachting tijdens het komende jaar een keerpunt zullen bereiken. AI en generatieve AI (GenAI) vormden het belangrijkste thema voor zowel leidinggevenden van over heel de wereld als voor durfkapitalisten, die beiden in het kader van het onderzoek werden bevraagd. Ook verwacht wordt dat AI een significante impact zal hebben op andere belangrijke technologieën die wellicht in 2025 een stadium van maturiteit of doorbraak zullen bereiken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.