Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem. Hoewel Belgische bedrijfsleiders overtuigd zijn van het potentieel van AI-technologie, heeft slechts een derde van de Belgische bedrijven al enige vorm van AI geïmplementeerd. Het lijkt erop dat ondernemingen vooral twijfelen omdat niet meteen duidelijk is wat AI is en hoe ze de technologie binnen hun organisatie kunnen inzetten.

Volgens het onderzoek geloven zowat 8 op 10 executives op C-niveau (79%) dat AI in de toekomst een enorme impact zal hebben op hun business en op de maatschappij. Verder zijn 2 respondenten op 3 het erover eens dat de technologie een meerwaarde biedt. Toch heeft amper 1 Belgisch bedrijf op 3 al enige vorm van AI geïmplementeerd. Dat is ver onder het wereldwijde gemiddelde (90%).
 
“Hoewel Belgische bedrijfsleiders AI-technologie vaak cruciaal noemen voor meer efficiëntie en operationele effectiviteit, worstelen ze er vaak mee hoe en waar ze data, analytics en AI in hun business kunnen integreren met het oog op de grootst mogelijke impact”, weet Patrick Tack, data- en AI-expert bij Avanade Belgium.
Meer dan de helft van de respondenten in het onderzoek (55%) geeft toe dat ze niet goed weten wat de technologie en haar specifieke toepassingen voor zijn bedrijf kan betekenen. Leidinggevenden lijken wel een beter inzicht te hebben; 28% van de C-suite geeft aan AI niet volledig te begrijpen, terwijl dit 43% is bij de directeurs. Daarnaast vrezen sommige bedrijfsleiders dat het gebrek aan kennis problemen zal veroorzaken binnen de hele organisatie: bijna een derde van de Belgische bedrijfsleiders (29%) denkt dat AI hun medewerkers zenuwachtig en zelfs bang maakt.
 
De meeste Belgische bedrijfsleiders beschouwen het verder als hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat data- en analysetools begrijpbaar zijn voor medewerkers (82%) en voor consumenten (78%). De meerderheid rekent daarvoor echter op externe hulp. Bijna alle beleidsvormers in de Belgische bedrijfswereld (81%) geloven dat het nodig is analisten en strategen in te schakelen om output van AI-algoritmen en de impact ervan op de business te verduidelijken. Bovendien geven ze aan dat het belangrijk is om ethici aan te nemen om te garanderen dat de data en AI op een ethische wijze worden gebruikt.
 
Het online onderzoek werd tussen mei en juni 2019 in opdracht van Avanade door iVOX uitgevoerd. De enquête peilde naar de perceptie van 150 Belgen in een C-suite functie of management meteen onder het C-suite niveau over data, analytics en artificiële intelligentie. Ook werden statistieken van het Forbes Insights onderzoek in samenwerking met Microsoft, Accenture en Avanade opgenomen. Dit onderzoek bevroeg in februari 2019 meer dan 300 technologie-executives.
Foto: Avanade

Recente nieuwsberichten

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Port of Limburg versterkt positie als logistieke hotspot in Euregio

Port of Limburg (POL) is een joint venture tussen logistiek dienstverlener H.Essers, Group Machiels (wereldwijd actief in milieudiensten, hernieuwbare energie en vastgoed) en Medlog (een geografisch sterk verspreide logistieke en supply chain operator). Een voor een partners met duurzaamheid hoog in het vaandel, willen ze bedrijven helpen de modale verschuiving van de weg naar de binnenwateren te maken.

BD Logistics verbetert klantenservice met WMS van Nyce.logic

De Belgische 3PL-dienstverlener BD Logistics, gespecialiseerd in waardevolle leveringen en ophalingen, was op zoek naar een warehouse management systeem om zijn processtromen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en zijn groeiplannen te ondersteunen. De keuze viel daarbij op de oplossing van WMS-aanbieder Nyce.logic.

Domino lanceert thermische inkjetoplossing voor flexibele verpakkingen

Domino Printing Sciences heeft een nieuwe thermische inkjet (TIJ) printer gelanceerd die speciaal is ontworpen voor lijnen voor flexibele verpakkingen, inclusief voedselverpakkingen. De nieuwe TIJ-voor-TTO-oplossing in Domino’s Gx-Serie moet een kosteneffectief alternatief bieden voor traditioneel thermo transfer printen (TTO) voor lijnen voor flexibele verpakkingen, waar eenvoudige een-, twee- of vierregelige tekstcodes en kleine 2D-codes tot 10mm² worden geprint.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.