Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen. In een aparte white paper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België en Nederland.

Verder biedt het onderzoek inzicht in de omvang van schade, de voorkeur van consumenten ten aanzien van verpakking en hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt.

Zowel in België als in Nederland staan het bestelgemak, de productprijs en een snelle levertijd in de top drie van de belangrijkste criteria bij online winkelen. Terwijl Nederlanders meer waarde blijken te hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs, vinden Belgen de laagste prijs wel het belangrijkste. Driekwart van de respondenten zet de prijs van het product in de top 3, gevolgd door het bestelgemak (72%) en een korte levertermijn (57%).
 
Het onderzoek toont verder aan dat klanten wegblijven wanneer een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor ergernis bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, zou één op de tien e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geven zes op de tien consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor willen betalen. Ongeveer de helft van de bevraagde Belgen is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo wil 25% van de respondenten meer betalen voor een stevigere doos en wil bijna 16% meer betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen die dan eenvoudig te retourneren zijn.
 
Een ander opvallend onderzoeksresultaat is dat drie op de tien consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket hebben ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, terwijl de verpakking beschadigd is. Een verrassend hoog percentage Belgen blijkt dat reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (21%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer, maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.
Foto: DS Smith

Recente nieuwsberichten

Is magazijnautomatisering te complex, duur en futuristisch?

(Advertorial) Steeds meer bedrijven willen hun magazijn automatiseren, maar automatisering stuit nog te vaak op scepsis in de boardroom. Deze terughoudendheid is vaak gebaseerd op ongefundeerde mythes. Element Logic ontkracht de grootste misvattingen over de automatisering van magazijnen.

H.Essers opent nieuw farma crossdock in Genk

Met de opening van een nieuw farmaspecifiek crossdock in Genk zet H.Essers een volgende stap in de verdere uitbouw van zijn Pharma Valley. Met de investering reageert H.Essers op de stijgende vraag naar farmalogistiek en de complexiteit en strikte vereisten die met de sector gepaard gaan.

Transuniverse neemt expeditiebedrijf Welpa Trans over

Een maand na de overname van Apmex, heeft Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) nu ook expeditiebedrijf Welpa Trans uit Wommelgem (Antwerpen) overgenomen. Welpa Trans werd in 1984 opgericht. Als expeditiebedrijf gespecialiseerd in het wegvervoer heeft het geen eigen vrachtwagens, maar speelt het een rol als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerder.

Reyher moderniseert hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Het Duitse Reyher, aanbieder van verbindingselementen en bevestigingstechniek, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven om een hoogbouwmagazijn in Hamburg-Altona te moderniseren. Terwijl het productieproces blijft lopen, worden vijf oudere magazijnkranen stap voor stap vervangen door moderne magazijnkranen van het type Kardex MSingle B.

Voormalige drukkerij wordt automation campus voor Stow Robotics

Stow Robotics, onderdeel van Stow Group, richt zich op de ontwikkeling, productie en commercialisatie van geautomatiseerde en gerobotiseerde magazijnoplossingen. Vanaf begin 2023 zal de onderneming haar high-end productieactiviteiten verder uitbouwen op de site van WDP langs de E17 in Lokeren.

Cabka en Chep tekenen meerjarencontract voor levering van herbruikbare containers van gerecyclede kunststoffen

Cabka, producent van pallets en containers uit gerecycled plastic, heeft een meerjarige overeenkomst getekend met Chep voor de levering van herbruikbare containers uit gerecyclede kunststoffen. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatie-eisen van Chep en is bedoeld om het gebruik van gerecyclede materialen te maximaliseren, wat een volledig circulaire aanpak mogelijk moet maken.

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.