Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen. In een aparte white paper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België en Nederland.

Verder biedt het onderzoek inzicht in de omvang van schade, de voorkeur van consumenten ten aanzien van verpakking en hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt.

Zowel in België als in Nederland staan het bestelgemak, de productprijs en een snelle levertijd in de top drie van de belangrijkste criteria bij online winkelen. Terwijl Nederlanders meer waarde blijken te hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs, vinden Belgen de laagste prijs wel het belangrijkste. Driekwart van de respondenten zet de prijs van het product in de top 3, gevolgd door het bestelgemak (72%) en een korte levertermijn (57%).
 
Het onderzoek toont verder aan dat klanten wegblijven wanneer een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor ergernis bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, zou één op de tien e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geven zes op de tien consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor willen betalen. Ongeveer de helft van de bevraagde Belgen is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo wil 25% van de respondenten meer betalen voor een stevigere doos en wil bijna 16% meer betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen die dan eenvoudig te retourneren zijn.
 
Een ander opvallend onderzoeksresultaat is dat drie op de tien consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket hebben ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, terwijl de verpakking beschadigd is. Een verrassend hoog percentage Belgen blijkt dat reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (21%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer, maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.
Foto: DS Smith

Recente nieuwsberichten

Rogier van der Linde wordt de nieuwe CEO van Royal Reesink

Volgend op een wissel van leiderschap in februari van dit jaar, neemt Rogier Van der Linde – na eerst de rol van deputy CEO vervuld te hebben – officieel de fakkel over. Voor zijn aanstelling als deputy CEO was Van der Linde VP Material Handling bij het bedrijf.

Witron voltooit vierde bouwfase van centraal Spar-magazijn

Na een implementatieperiode van nog geen twee jaar heeft de Spar Österreichische Warenhandels AG de vierde uitbreidingsfase van het centrale magazijn in Wels (ZLW) succesvol afgerond. Dat gebeurde in samenwerking met projectpartner WITRON Logistik + Informatik GmbH.

Dan Cake Polonia neemt efficiënt hoogbouwmagazijn met uitgebreid transportsysteem in gebruik

Kardex Mlog heeft als algemene aannemer voor Dan Cake Polonia een hoogbouwmagazijn met drie gangen en een uitgebreid transport- en besturingssysteem gebouwd. Het modulaire Kardex Control Center maakt een feilloze bediening mogelijk. Voor Kardex Mlog was dit een van de eerste projecten die door zijn Poolse vestiging werd gerealiseerd.

Maison Burtin digitaliseert processen voor orderpicking en verpakking

Champagneproducent Maison Burtin heeft de ZetesAtlas identification execution solution geïmplementeerd in combinatie met Zetes MD smart printing/applicator labelling stations om zijn processen te optimaliseren. Het project maakt deel uit van de wereldwijde digitaliseringsstrategie van de champagneproducent uit Epernay om de oplossingen voor picking en verpakking te optimaliseren en de volledige traceerbaarheid van flessen mogelijk te maken.

Jungheinrich vernieuwt ontwerp van elektrische trekker EZS 010

De EZS 010 is het compacte instapmodel van Jungheinricht om kleinere lasten tot 1 ton over kortere afstanden en in kleine ruimten te trekken, binnen en buiten en ook op hellingen. Het is mogelijk om hem zowel binnen als buiten te gebruiken.

Hak implementeert CloudSuite Food & Beverage van Infor

De bekende Nederlandse producent van groenten en peulvruchten start met een bedrijfsbrede implementatie van de Infor Cloudsuite Food & Beverage. De implementatie past bij de groeidoelstellingen van Hak. Bovendien moeten efficiëntere bedrijfsprocessen de organisatie in staat stellen om beter in te spelen op veranderende situaties in de markt.

Volvo Trucks presenteert elektrische trucks met grotere actieradius

Volvo Trucks introduceert nieuwe, krachtigere accu’s voor het middelzware elektrische trucksegment. Zij garanderen een actieradius tot 450 km en maken het mogelijk om nog meer stedelijk transport te elektrificeren. De krachtiger accu’s in Volvo's reeks middelzware vrachtwagens - de Volvo FL en Volvo FE Electric - moeten de overgang naar stiller en schoner stadsvervoer versnellen.

Bas World neemt nieuw trackingsysteem in gebruik

Sensolus, gespecialiseerd in connected asset management heeft samen met sensorspecialist Sentech een nieuw trackingsysteem geïmplementeerd bij Bas World. Het Nederlandse Bas World is wereldwijd actief in de handel van nieuwe en gebruikte voertuigen en beschikt over een grote voorraad vrachtwagens, trekkers, trailers, bouwmachines, bedrijfswagens en landbouwmachines.

Jungheinrich-fabriek in Tsjechië gestart met productie

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich is gestart met de productie in zijn nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Na een bouwperiode van ongeveer tien maanden rolde begin juni 2023 een ETV 216i reachtruck als eerste van de band.

5x verwerkingscapaciteit om aan de vraag te blijven voldoen

(Advertorial) Stel nieuwe normen voor productiviteit. Met robots die een hoogte van 12 meter kunnen bereiken voor opslag in hoge dichtheid, binnen 2 minuten toegang hebben tot elk SKU in het systeem en zichzelf automatisch opladen wanneer nodig, kunt u de verwerkingscapaciteit van uw magazijn tot wel 5x verhogen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.