Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen. In een aparte white paper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België en Nederland.

Verder biedt het onderzoek inzicht in de omvang van schade, de voorkeur van consumenten ten aanzien van verpakking en hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt.

Zowel in België als in Nederland staan het bestelgemak, de productprijs en een snelle levertijd in de top drie van de belangrijkste criteria bij online winkelen. Terwijl Nederlanders meer waarde blijken te hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs, vinden Belgen de laagste prijs wel het belangrijkste. Driekwart van de respondenten zet de prijs van het product in de top 3, gevolgd door het bestelgemak (72%) en een korte levertermijn (57%).
 
Het onderzoek toont verder aan dat klanten wegblijven wanneer een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor ergernis bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, zou één op de tien e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geven zes op de tien consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor willen betalen. Ongeveer de helft van de bevraagde Belgen is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo wil 25% van de respondenten meer betalen voor een stevigere doos en wil bijna 16% meer betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen die dan eenvoudig te retourneren zijn.
 
Een ander opvallend onderzoeksresultaat is dat drie op de tien consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket hebben ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, terwijl de verpakking beschadigd is. Een verrassend hoog percentage Belgen blijkt dat reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (21%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer, maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.
Foto: DS Smith

Recente nieuwsberichten

PwC's Agile Procurement Framework als antwoord in een tijdperk van disruptie

(Advertorial) In een wereld van snelle veranderingen is het behouden van flexibiliteit essentieel. Onze uitgebreide methode gaat dieper in op flexibele inkoopstrategieën en agile organisatiemodellen, die een snelle marktreactie mogelijk maken.

Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial) Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa.

AI forecasting pionier Garvis komt in handen van Logility

Het Amerikaanse Logility, Inc., leverancier van oplossingen voor supply chain planning, neemt het Belgische Garvis over. Garvis is een Belgische SaaS-startup die grote taalmodellen (ChatGPT) combineert met AI-native demand forecasting. Logility zal dankzij de overname naar eigen zeggen een nieuw supply chain planningskader mogelijk maken dat beter en sneller dan met conventionele methoden vraag en voorraad op elkaar afstemt.

Bedrijven in transport en logistiek blijven rekruteren

Volgens de recentste Jobbarometer van ManpowerGroup zullen bedrijven in de sector transport en logistiek verder jobs blijven creëren. Van de in juli 2023 door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector is 46% van plan zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl 11% van plan is dat te verminderen.

Contargo neemt HE-Logistics B.V. over

Sinds 1 september 2023 maakt de Nederlandse transportonderneming HE-Logistics B.V. deel uit van Contargo Road Logistics. Met de overname breidt Contargo zijn positie op het gebied van containervervoer door middel van directe truckverbindingen binnen de Benelux verder uit.

Cebeo opent nieuw distributiecentrum in Blandain (Doornik)

Cebeo, met hoofdzetel in Waregem, is een toonaangevende distributeur van elektrotechnisch materiaal en oplossingen voor bouwprofessionals die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. De voorraad omvat meer dan 50.000 referenties, die de volgende dag geleverd kunnen worden.

Lyko ondersteunt uitbreiding met Fastpick van Vanderlande

Om de snelle groei aan te kunnen en om door te kunnen breken in opkomende Europese markten, ging de Zweedse haar- en schoonheidsspecialist Lyko op zoek naar een nieuwe oplossing die kan zorgen voor meer efficiëntie en capaciteit en op een kleine oppervlakte kan worden geïnstalleerd.

Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

‘Pallet Control Tower Online’ voor EPAL europallets is live

Pallet Control Tower (PCTO) is live gegaan. Het betreft een 24/7 online platform dat ‘collection’, ‘delivery’ en ‘matching’ van EPAL europallets zowel virtueel als fysiek mogelijk maakt, mede dankzij de in eigen huis ontwikkelde btw-vrije e-Credit.

Roboticaonderneming Magazino 100% in handen van Jungheinrich

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich neemt zijn landgenoot Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Sinds 2020 bezit Jungheinrich aandelen van Magazino. Na de uitbreiding in 2022 waar het aandeelhouderschap tot 21,7% werd verhoogd, verwerft Jungheinrich nu alle aandelen van de oprichters en de voormalige medeaandeelhouders, waaronder Cellcom, Fiege Logistik en Körber.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.