Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen. In een aparte white paper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België en Nederland.

Verder biedt het onderzoek inzicht in de omvang van schade, de voorkeur van consumenten ten aanzien van verpakking en hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt.

Zowel in België als in Nederland staan het bestelgemak, de productprijs en een snelle levertijd in de top drie van de belangrijkste criteria bij online winkelen. Terwijl Nederlanders meer waarde blijken te hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs, vinden Belgen de laagste prijs wel het belangrijkste. Driekwart van de respondenten zet de prijs van het product in de top 3, gevolgd door het bestelgemak (72%) en een korte levertermijn (57%).
 
Het onderzoek toont verder aan dat klanten wegblijven wanneer een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor ergernis bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, zou één op de tien e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geven zes op de tien consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor willen betalen. Ongeveer de helft van de bevraagde Belgen is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo wil 25% van de respondenten meer betalen voor een stevigere doos en wil bijna 16% meer betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen die dan eenvoudig te retourneren zijn.
 
Een ander opvallend onderzoeksresultaat is dat drie op de tien consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket hebben ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, terwijl de verpakking beschadigd is. Een verrassend hoog percentage Belgen blijkt dat reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (21%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer, maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.
Foto: DS Smith

Recente nieuwsberichten

Elise Gerritsen vervoegt directieteam van Buck Consultants International

Elise Gerritsen (54) is per 15 februari 2022 lid van het directieteam van economisch, logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International. Ze zal er instaan voor strategieontwikkeling en implementatie. Elise Gerritsen volgde een econometrie-opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

Makro centraliseert met Slim4 van Slimstock

Makro, al ruim 50 jaar actief als full service groothandel voor met name ondernemend Nederland, besloot een optimaliseringstraject aan te gaan om zijn supply chain toekomstbestendiger te maken. Dat traject werd ondersteund door Slim4, de software voor voorraadoptimalisering van Slimstock.

Element Logic wordt wereldwijd AutoStore-verdeler

Element Logic, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering met hoofdkantoor in Noorwegen, installeerde in 2005 voor het eerst een AutoStore-oplossing. In de jaren die volgden, bouwde het Scandinavische bedrijf een solide positie uit op de Europese markt.

UPS Healthcare beantwoordt met actief koelketentransport aan farma- en gezondheidszorgsector

UPS Healthcare lanceert in de Benelux een nieuwe koelketendienst voor transport over land die over de hele markt actief is en kan rekenen op een sorteerhub in zowel België als Nederland. De nieuwe koelketenvloot met dubbele-temperatuurcontrole is gericht op het snel en efficiënt verschepen van gespecialiseerde farmaceutische producten en biologische therapeutische geneesmiddelen, waaronder vaccins, rDNA, en afgeleiden van bloed en plasma, aan groothandels, ziekenhuizen en apotheken in de Benelux.

Montea koopt 16.000m² aan nieuwe ontwikkelingen in Nederland

Vastgoedvennootschap Montea heeft in Nederland drie nieuwbouwprojecten gekocht die voor een periode van 10 jaar zullen worden verhuurd aan GVT Transport & Logistics, dat eind vorig jaar door ID Logistics werd overgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 30.000m² aan grond met zo’n 16.000m² aan warehouse- en crossdock-gebouwen.

Apollo versnelt productieproces met SPS shopfloorapplicatie

Machinefabriek en -leverancier Apollo Group produceert en levert spiraalconveyors aan bedrijven in meer dan 175 landen, bijvoorbeeld aan grote brouwerijen en e-commerce warehouses. De onderneming, met hoofdkantoor in het Nederlandse Coevorden, is gestart met de shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions (SPS).

Nieuwe 2-in-1-sensor van Leuze kan zowel meten als schakelen

Ligt er een voorwerp op de transportband? Zo ja, wat is de positie ervan of de afstand tot de machine? Typische vragen die in een breed scala van industriële toepassingen en processen moeten worden beantwoord. In het verleden werd dat opgelost door het gebruik van meerdere sensoren.

Shippeo breidt uit in de VS en versterkt platform

Shippeo, een wereldwijde speler op het vlak van realtime transportation visibility, breidt zijn activiteiten in Noord-Amerika uit. Ook het managementteam in de VS krijgt versterking. Daarnaast versterkt Shippeo zijn multimodale visibility platform.

4Blue gaat supply chain uitdagingen oplossen met Blue Ridge

4Blue is een groothandel in zonnestroomsystemen, gevestigd in het Nederlandse Wijchen. Om haar supply chain uitdagingen aan te pakken, doet de snelgroeiende onderneming een beroep op Blue Ridge, leverancier van een platform voor supply chain planning en prijsoptimalisering.

Ikea implementeert software van Enisco in zijn grootste logistiek centrum

Het logistieke centrum van meubelgigant Ikea in Dortmund gaat aan de slag met software van MES-leverancier Enisco. De nieuwe software moet de Zweedse meubelgigant helpen de levertijden van zijn producten in heel Europa verder te verkorten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.