Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…
Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.
Wat als je bij het plaatsen van een bestelling kon kiezen over het vervoersmiddel waarmee je pakket werd geleverd, vroeg Geotab zich af. Zou de consument dan kiezen voor een elektrisch voertuig (EV) of niet? De vraag werd door onderzoeksbureau iVox voorgelegd aan tweeduizend deelnemers, waarvan duizend landgenoten. Uit het onderzoek bleek dat ruim één op drie (34,3%) resoluut ja op die vraag antwoordde, terwijl ruim één op de vijf (22,1%) die mogelijkheid zou afwijzen. Wie een hoger diploma heeft of wie jonger is dan 35 jaar is veel meer geneigd om hiervoor te kiezen (respectievelijk 43,8 en 44,1 procent). Van alle respondenten is de meerderheid (43,5%) voor noch tegen.
Hogere kostprijs bekoelt enthousiasme
Gevraagd of ze nog altijd voor levering door een EV zouden kiezen als daardoor de wachttijd zou verhogen, reageren de respondenten al wat minder enthousiast. Voor ongeveer twee op de vijf (39,5%) hoeft het dan niet meer, al blijft 30,3% voorstander.
Mocht deze levermethode er evenwel voor zorgen dat de prijs omhooggaat, dan bekoelt de liefde voor de EV wel spectaculair. In dat geval zeggen twee op de drie respondenten (66,6%) resoluut neen, terwijl nog geen één op de tien blijft vasthouden aan zijn keuze voor een EV (9,4%). Leeftijd speelt hier een grote rol. Een meerprijs is voor bijna drie kwart van de 55-plussers (74,2%) een dealbreaker. Bij jongeren hebben de financiële consequenties het minst impact op hun keuze; daar blijft 14,6% voorstander van EV’s.
Appreciatie voor EV’s
De deelnemers aan het onderzoek werd ook gevraagd wat volgens hen de grootste voordelen van elektrische voertuigen zijn. Bijna een derde van hen (32%) vindt in de eerste plaats dat EV’s voor een betere luchtkwaliteit zorgen en een dik kwart (26,8%) noemt ze vooral ‘CO2-vriendelijk’. Op de derde plaats kwam de mogelijkheid dat EV’s voor lagere leveringskosten kunnen zorgen (16,7%). Bijna evenveel Belgen appreciëren het meest dat EV’s minder geluidsoverlast veroorzaken (16,6%). Zeker voor 55-plussers is dat een pluspunt (20,4%).
Tot slot maakten de onderzoekers ook van de gelegenheid gebruik om te weten te komen in welke mate de bevolking vindt dat de overheid het gebruik van EV’s meer moet stimuleren bij bedrijven. De meningen daarover lopen sterk uiteen. Bijna een derde (32,1% is daarop tegen en ongeveer hetzelfde aantal is neutraal (29,8%), terwijl ruim een kwart (26,7%) dat wel belangrijk vindt (bij de min 35-jarigen zelfs 39,5%). Ruim één op de tien (11,4%) vindt dat de regering daar zelfs een topprioriteit van moet maken, een percentage dat bij de Franstalige respondenten oploopt tot 15,5%.