Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…

Foto: Geotab

Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.

Wat als je bij het plaatsen van een bestelling kon kiezen over het vervoersmiddel waarmee je pakket werd geleverd, vroeg Geotab zich af. Zou de consument dan kiezen voor een elektrisch voertuig (EV) of niet? De vraag werd door onderzoeksbureau iVox voorgelegd aan tweeduizend deelnemers, waarvan duizend landgenoten. Uit het onderzoek bleek dat ruim één op drie (34,3%) resoluut ja op die vraag antwoordde, terwijl ruim één op de vijf (22,1%) die mogelijkheid zou afwijzen. Wie een hoger diploma heeft of wie jonger is dan 35 jaar is veel meer geneigd om hiervoor te kiezen (respectievelijk 43,8 en 44,1 procent). Van alle respondenten is de meerderheid (43,5%) voor noch tegen.

Hogere kostprijs bekoelt enthousiasme

Gevraagd of ze nog altijd voor levering door een EV zouden kiezen als daardoor de wachttijd zou verhogen, reageren de respondenten al wat minder enthousiast. Voor ongeveer twee op de vijf (39,5%) hoeft het dan niet meer, al blijft 30,3% voorstander.

Mocht deze levermethode er evenwel voor zorgen dat de prijs omhooggaat, dan bekoelt de liefde voor de EV wel spectaculair. In dat geval zeggen twee op de drie respondenten (66,6%) resoluut neen, terwijl nog geen één op de tien blijft vasthouden aan zijn keuze voor een EV (9,4%). Leeftijd speelt hier een grote rol. Een meerprijs is voor bijna drie kwart van de 55-plussers (74,2%) een dealbreaker. Bij jongeren hebben de financiële consequenties het minst impact op hun keuze; daar blijft 14,6% voorstander van EV’s.

Appreciatie voor EV’s

De deelnemers aan het onderzoek werd ook gevraagd wat volgens hen de grootste voordelen van elektrische voertuigen zijn. Bijna een derde van hen (32%) vindt in de eerste plaats dat EV’s voor een betere luchtkwaliteit zorgen en een dik kwart (26,8%) noemt ze vooral ‘CO2-vriendelijk’. Op de derde plaats kwam de mogelijkheid dat EV’s voor lagere leveringskosten kunnen zorgen (16,7%). Bijna evenveel Belgen appreciëren het meest dat EV’s minder geluidsoverlast veroorzaken (16,6%). Zeker voor 55-plussers is dat een pluspunt (20,4%).

Tot slot maakten de onderzoekers ook van de gelegenheid gebruik om te weten te komen in welke mate de bevolking vindt dat de overheid het gebruik van EV’s meer moet stimuleren bij bedrijven. De meningen daarover lopen sterk uiteen. Bijna een derde (32,1% is daarop tegen en ongeveer hetzelfde aantal is neutraal (29,8%), terwijl ruim een kwart (26,7%) dat wel belangrijk vindt (bij de min 35-jarigen zelfs 39,5%). Ruim één op de tien (11,4%) vindt dat de regering daar zelfs een topprioriteit van moet maken, een percentage dat bij de Franstalige respondenten oploopt tot 15,5%.

Recente nieuwsberichten

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.