Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

D’Ieteren zet Zetes in voor toekomstbestendige distributie

D’Ieteren Automotive is de exclusieve verdeler van de merken van Volkswagen waaronder bijvoorbeeld Audi, Seat, Škoda, Bentley en Porsche. Met een marktaandeel van 22% is D’Ieteren een van de belangrijkste autodistributeurs van België. De vlotte organisatie van het transport van wagens en onderdelen – goed voor 49 droppoints overdag en 220 droppoints ’s nachts – is dan ook de sleutel tot het succes van het bedrijf.

Audax implementeert WMS met Consafe Logistics

Bijna dagelijks levert het Nederlandse Audax tijdschriften, boeken en kantoorartikelen aan ruim 150 eigen winkelpunten, 470 franchisewinkels en in totaal 5.500 buurt- en distributiepunten, waaronder verschillende retailers. De historische groei van Audax Logistiek heeft geresulteerd in verschillende logistieke IT-systemen met veel maatwerk.

Jungheinrich opent tweede fabriek voor tweedehands heftrucks

Jungheinrich opent zijn tweede fabriek voor de revisie van tweedehands heftrucks in Ploiești (Roemenië). In de nieuwe vestiging van ongeveer 5.000m² zullen de elektrische meeloop handpallettrucks van het type EJE en elektrische heftrucks van het type EFG gereviseerd worden voor de Europese markt.

GreyOrange introduceert assisted picking m.b.v. Ranger Assist robot

GreyOrange, leverancier van oplossingen voor het moderniseren van fulfilment-operaties, gaat zijn GreyMatter AI-software optimaliseren door assisted picking bij orderverwerking mogelijk te maken met behulp van de nieuwe Ranger Assist-robot.

Slavenburg & Huyser zet Yellowstar in voor transitie naar 4PL

De Rotterdamse cargadoor en expediteur Slavenburg & Huyser ontwikkelt zich stapsgewijs tot een 4PL logistiek dienstverlener. Aan de basis daarvan staat een grote digitaliseringsslag. Met nieuwe software maakt het bedrijf elk wereldwijd traject vanaf het inkooporder van goederen tot aan de aflevering in real time zichtbaar voor de klant en zijn leveranciers, zodat waar nodig, direct kan worden bijgestuurd.

De tijd van wegwerppallets in e-commerce is voorbij

E-commerce boomt. En dat vraagt om efficiënte en flexibele leveringen aan online retailers. Maar weet jij hoeveel tijd en vooral geld je verliest door wegwerp- of ruilpallets te gebruiken, zeker met de huidige houtprijzen? Iris Ohyama stapte over naar CHEP-palletpooling voor hun e-commerce flows.

PTV bouwt nieuwe set planningscomponenten

PTV staat bekend als leverancier van softwarecomponenten voor mapping, routing, geocoding & optimisation. Na integratie van die componenten veranderen bestaande IT-systemen in een multifunctionele systemen met geïntegreerde functionaliteit voor onder meer het geocoderen van adressen, weergeven van kaarten, berekenen van routes en optimaliseren van ritten.

Reflex en Digilo werken samen voor realtime laadcontrole in logistieke centra

Reflex Logistics Solutions (Hardis Group), ontwikkelaar van oplossingen voor logistieke uitvoering, gaat een partnership aan met Digilo, mede-ontwikkelaar en distributeur van Scanless Dock Control. Die oplossing maakt realtime crossdocking mogelijk in logistieke centra met behulp van iBeacon-technologie.

Savoye demonstreert Haipick Robot in Log!Ville

Na de eerdere aankondiging over de samenwerking met Hai Robotics, installeert Savoye een speciale demo-opstelling van de Haipick-oplossing in het demonstratiecentrum van Log!Ville in Niel. Voortaan kunnen logistiek managers er live kennismaken met de educatieve opstelling.

JT Energy Systems bouwt batterijopslagfaciliteit van 25 megawatt

JT Energy Systems, de joint venture die in 2019 werd opgericht tussen Jungheinrich en batterijfabrikant Triathlon, geeft gebruikte lithium-ion batterijen een tweede leven en gaat in de toekomst CO2-neutrale batterijen produceren. De joint venture, die energiesystemen produceert voor elektrische voertuigen met industriële toepassingen, bouwt in Freiberg in het Duitse Saksen een flexibele batterijopslagfaciliteit met een piekvermogen van 25 MW.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.