Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park.

Webfleet Solutions en TomTom ontwikkelen samen geïntegreerde mobiele oplossing voor wagenparkbeheerders en chauffeurs

Leverancier van telematicaoplossingen Webfleet Solutions, een dochteronderneming van Bridgestone, is een samenwerking aangegaan met TomTom, de kaartenmaker gespecialiseerd in locatietechnologie. Het doel bestaat erin de Webfleet Work App en de app TomTom Go Fleet als geïntegreerde oplossing op de markt te introduceren.

Element Logic krijgt mondiale rechten AutoStore

(Advertorial) Na uitbreiding naar Europese landen zoals Tsjechië, Finland, Spanje en de Benelux in de afgelopen twee jaar, gaat Element Logic nu ook wereldwijd AutoStore distribueren. De leverancier van intralogistieke oplossingen heeft onlangs wereldwijde distributierechten verkregen voor de verkoop en implementatie van AutoStore.

ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk.

Elise Gerritsen vervoegt directieteam van Buck Consultants International

Elise Gerritsen (54) is per 15 februari 2022 lid van het directieteam van economisch, logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International. Ze zal er instaan voor strategieontwikkeling en implementatie. Elise Gerritsen volgde een econometrie-opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

Makro centraliseert met Slim4 van Slimstock

Makro, al ruim 50 jaar actief als full service groothandel voor met name ondernemend Nederland, besloot een optimaliseringstraject aan te gaan om zijn supply chain toekomstbestendiger te maken. Dat traject werd ondersteund door Slim4, de software voor voorraadoptimalisering van Slimstock.

Element Logic wordt wereldwijd AutoStore-verdeler

Element Logic, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering met hoofdkantoor in Noorwegen, installeerde in 2005 voor het eerst een AutoStore-oplossing. In de jaren die volgden, bouwde het Scandinavische bedrijf een solide positie uit op de Europese markt.

UPS Healthcare beantwoordt met actief koelketentransport aan farma- en gezondheidszorgsector

UPS Healthcare lanceert in de Benelux een nieuwe koelketendienst voor transport over land die over de hele markt actief is en kan rekenen op een sorteerhub in zowel België als Nederland. De nieuwe koelketenvloot met dubbele-temperatuurcontrole is gericht op het snel en efficiënt verschepen van gespecialiseerde farmaceutische producten en biologische therapeutische geneesmiddelen, waaronder vaccins, rDNA, en afgeleiden van bloed en plasma, aan groothandels, ziekenhuizen en apotheken in de Benelux.

Montea koopt 16.000m² aan nieuwe ontwikkelingen in Nederland

Vastgoedvennootschap Montea heeft in Nederland drie nieuwbouwprojecten gekocht die voor een periode van 10 jaar zullen worden verhuurd aan GVT Transport & Logistics, dat eind vorig jaar door ID Logistics werd overgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 30.000m² aan grond met zo’n 16.000m² aan warehouse- en crossdock-gebouwen.

Apollo versnelt productieproces met SPS shopfloorapplicatie

Machinefabriek en -leverancier Apollo Group produceert en levert spiraalconveyors aan bedrijven in meer dan 175 landen, bijvoorbeeld aan grote brouwerijen en e-commerce warehouses. De onderneming, met hoofdkantoor in het Nederlandse Coevorden, is gestart met de shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions (SPS).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.