Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Burger Logistic Services tekent langdurige huurovereenkomst met Prologis

Expediteur Burger Logistic Services, onderdeel van Royal Burger Group, heeft besloten om Prologis Park Eemhaven DC3 in Rotterdam te huren. De faciliteit is strategisch gelegen, aan Distripark Waalhaven/Eemhaven in de Rotterdamse haven. Met een directe aansluiting op Europa's grootste containerterminal en toegang tot de rest van Europa via wegen, spoor- en binnenvaartverbindingen, kan Burger Logistic Services haar dienstverlening zo verder optimaliseren.

Garvis lanceert Demand Sensing voor life science supply chains

Life science organisaties hebben te kampen met een zeer gefragmenteerde vraag in een extreem volatiele omgeving, waar de regelgeving continu wijzigt. In zulke omgevingen is het belangrijk om in een vroeg stadium inzicht te krijgen in de veranderde vraag, de issues te identificeren en op een gepaste manier te reageren, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen.

Scotch & Soda realiseert wereldwijde omnichanneltransformatie met Manhattan Associates

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda heeft besloten om Manhattan Active Allocation en Manhattan Active Warehouse Management te implementeren. Die keuze maakt deel uit van de strategie om de omnichanneltransformatie, zowel in de winkel als online, wereldwijd te bevorderen.

Pizza Hut maakt orderpicking 30% efficiënter met ZetesMedea Voice

ZetesMedea Voice orderpicking werd geïmplementeerd in het Israëlische distributiecentrum van Pizza Hut. Vroeger gebeurde de orderpicking van droge en ingevroren producten van de bekende restaurantketen er via een handmatig papieren proces.

SC Innovations nu donderdag 31 maart!

Het lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar mocht het u toch ontgaan zijn, aanstaande donderdag 31 maart vindt in Antwerp Expo de jaarlijkse editie van Supply Chain Innovations plaats. Samen met honderden andere professionals kunt u er zich onderdompelen in de wereld van de supply chain.

TheValueChain neemt Canguru over

Sinds 24 maart 2022 maakt IT-consultancybureau Canguru deel uit van TheValueChain. Daarmee bundelen beide SAP-implementatiepartners hun krachten. TheValueChain, onderdeel van de Gumption-groep, telt meer dan 260 consultants. Met de overname van Canguru haalde de SAP Gold partner 85 extra collega’s in huis.

Unilin boost klantenservice met Shippeo

Unilin Group ontwikkelt, produceert en vermarkt laminaatvloeren, samengesteld parket, luxe vinyltegels, panelen op houtbasis, sierpanelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten. Het Belgische bedrijf is de eigenaar van 15 merken, waarvan Quickstep wellicht het bekendste is bij het grote publiek.

SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’.

Contargo lanceert Frankfurt-Antwerpen-shuttle

Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst breidt zijn spoordiensten uit. Vanaf 4 april 2022 biedt het bedrijf een nieuwe spoorverbinding voor containervervoer aan tussen Frankfurt en Antwerpen. De Frankfurt-Antwerpen-shuttle start met een vast schema en rijdt één keer per week op en neer.

DHL Supply Chain zet autonome heftrucks van Logisnext in voor Unilever

Na soortgelijke implementaties in de VS en Groot-Brittannië zet DHL Supply Chain nu ook in zijn Belgische warehouse in Bornem autonome heftrucks in om pallets intern te verplaatsen. De implementatie kadert in de ‘Accelerated Digitalization Strategy’ van DHL en is het resultaat van een strategische samenwerking tussen DHL Supply Chain, robotleverancier Logisnext Solutions en Unilever.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.