Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Elektronicaretailer Elkjøp stemt voorraad af op vraag met Blue Ridge

Elkjøp Nordic AS is wellicht de grootste elektronicaretailer van Scandinavië. De onderneming, die in 2021 een groei van 21% optekende, biedt een breed scala aan bekende merken op het gebied van elektronica, mobiele telefoons, computers, witgoed en huishoudelijke apparatuur en dienstverlening.

Jaap Bruining benoemd tot CEO DB Schenker Benelux

Sinds begin mei 2022, het jaar waarin DB Schenker zijn 150ste verjaardag viert, is Jaap Bruining de nieuwe CEO bij de logistiek dienstverlener. Jaap Bruining heeft ruim twintig jaar managementervaring in de logistieke en supply chain sector en een sterke operationele achtergrond in 3PL-bedrijven, waaronder Warehousing, Luchtvracht, Zeevracht en Landtransport.

VIL enthousiast over besparingspotentieel van RPA databots in logistiek

Databots zijn virtuele helpers die een snelle en goedkope oplossing bieden bij Robotic Process Automation (RPA) om administratieve processen te automatiseren. Het gebruik van RPA biedt de mogelijkheid om digitalisering door te voeren zonder aanpassing van de onderliggende ICT-systemen.

Sector Supply Chain/Logistiek blijft in personeel investeren

ManpowerGroup heeft zijn Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten voor het derde kwartaal van 2022 gepubliceerd. De recentste ManpowerGroup Employment Outlook Survey (MEOS) werd in april 2022 uitgevoerd bij 40.000 werkgevers (waarvan 520 in België) uit de openbare sector en de privésector in 40 landen en gebieden.

Vier captains of industry aan het roer van nieuwkomer E’Log Automation

Met de oprichting van E’Log Automation is het landschap van supply chain en logistieke automatisering een nieuwe onafhankelijke integrator rijker. De nieuwkomer gaat er prat op dat kleine en middelgrote projecten belangrijk zijn. “Dankzij voortdurende investeringen in de standaardisering van mechanische en elektrische componenten en vooral in software, is automatiseren ook voor kleine en middelgrote bedrijven steeds toegankelijker geworden”, klinkt het.

Klein magazijn inrichten?

(Advertorial) Klein begonnen maar ondertussen is uw magazijn te klein geworden? Bedrijven hebben steeds vaker behoefte aan partners die hen begeleiden vanaf het magazijn in de garage tot aan een efficiënt magazijn. Een hoge schaalbaarheid en modulair systeem draagt bij tot succesvolle groei.

Axfood optimaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Supermarktketen Axfood levert huismerken zoals Willys, Hemköp, Snabbgross en Dagab en heeft meer dan 12.000 medewerkers in dienst, waaronder honderden magazijnmedewerkers op een groot aantal locaties in Zweden. Om de magazijnprocessen te optimaliseren en de doorvoersnelheid te verhogen, was de Zweedse supermarktketen op zoek naar een nieuw warehouse execution system (WES), dat consistente en efficiënte bedrijfsprocessen op alle locaties mogelijk moet maken.

PwC’s 2022 Digital Procurement Survey

(Advertorial) De levering van goederen en diensten is de afgelopen jaren steeds uitdagender geworden, waardoor inkoop steeds moeilijker wordt. Aanbodtekorten. Prijsverhogingen. Inflatie. Gezondheidscrisissen. Het is duidelijk dat de lijst met uitdagingen lang is, maar dat geldt ook voor de lijst met kansen.

Yusen Logistics breidt healthcare netwerk uit met smart pharma hub in Gembloux

Met de opening van nieuwe warehouses in Roosendaal, Antwerpen en Herentals voegde Yusen Logistics Benelux de afgelopen jaren ruim 40.000m² aan zijn ‘smart pharma’ operaties toe. Nu investeert Yusen Logistics opnieuw in een geautomatiseerd ‘pharma & healthcare’ logistiek centrum, dit keer in het Waalse Gembloux.

Bol.com opent uitbreiding van fulfilment center

De uitbreiding van het fulfilment center van Bol.com in Waalwijk is een feit. Het eigen fulfilment center dat de e-commercegigant in 2017 in gebruik nam, werd voorzien van een aansluitend pand, waarmee het totale grondoppervlak van het centrum werd verdubbeld naar 100.000m², vergelijkbaar met vijftien voetbalvelden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.