Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Boa Concept introduceert Plug-and-Carry 2.0

Daarmee brengt de aanbieder vijf jaar na de lancering van het eerste Plug-and-Carry-systeem nu een nieuwe generatie slimme modulaire transportbanden op de markt. Het nieuwe Plug-and-Carry 2.0-ontwerp moet zijn gebruikers nog autonomer maken: de configuratie is vereenvoudigd, het aantal losse onderdelen van de modulaire elementen is teruggebracht en bij het ontwerp is rekening gehouden met praktijkervaringen.

Prologis breidt twee dc’s uit tot 100.000m²

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis zal voor Coolblue en een internationale retailer in totaal 80.000 vierkante meter extra distributiecentra ontwikkelen. De eerste uitbreiding vindt plaats op Prologis Park Tilburg. Daar gaat Prologis met de bouw van 37.000 vierkante meter de derde en laatste fase in voor een distributiecentrum van uiteindelijk 100.000 vierkante meter.

DSV Logistics en Dow Performance Silicones verlengen contract in Feluy

DSV Logistics is met Dow Performance Silicones (Dow Corning) tot een onderling akkoord gekomen om het contract in Feluy voor een periode van zes maanden te verlengen tot 10 februari 2018. Vorige maand kondigde Dow Performance Silicones de stopzetting van het contract aan met logistiek dienstverlener DSV Logistics en voor juli het einde van de activiteiten op de site in Feluy, vanwege de integratie in The Dow Chemicals Company.

Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen.

Gefco breidt activiteiten in Benelux uit

Gefco, actief op het gebied van industriële logistiek en autologistiek, heeft recent een goederenexpeditiekantoor en opslagfaciliteit in Antwerpen geopend. De groep wil zijn aanwezigheid in de Benelux versterken door te focussen op zee- en luchtvracht binnen de Antwerpse tak en door het als een vlaggenschip voor goederenexpeditie in België te presenteren.

Kracht kiest Jungheinrich om zijn intralogistiek te centraliseren

Jungheinrich bouwt in de West-Duitse stad Werdohl een 3500m² groot logistiek centrum voor Kracht, een wereldwijde fabrikant van transmissiepompen, doorstroompompen en hydraulische onderdelen voor industriële toepassingen. De kern van het nieuwe centrum bestaat uit een volautomatisch rekkenmagazijn voor 5100 europallets en ongeveer 12.000 bakken met kleine onderdelen.

BAS Group implementeert WMS van Boltrics

BAS Group, gevestigd in het Nederlandse Etten-Leur, wil zich ontwikkelen tot allround logistiek dienstverlener en wil zich daarbij toeleggen op goederen die extra aandacht nodig hebben, zoals chemicaliën, consumentenelektronica, farmaceutische producten en voedingsmiddelen.

Abecon AX wordt GreatCircle

Abecon AX, aanbieder van Microsoft Dynamics AX-diensten, zet zijn activiteiten voortaan verder onder de naam GreatCircle Solutions. De versterking van GreatCircle is ingegeven door het recente samengaan van Abecon met de Broad Horizon Groep.

Nieuwe druk voor Basisboek Logistiek

‘Basisboek Logistiek’ is aan zijn tweede druk toe. Het boek geldt als de inleiding in de logistiek en biedt zowel een kennismaking als een overzicht voor studenten en professionals met een geringe logistieke basis. In dit basisboek staat de klant centraal in het logistieke proces.

Liege Airport zet in op klantenervaring met CRM-project

Liege Airport is een samenwerking gestart met SQLI die er SAP hybris Cloud (Cloud for Customer C4C en Marketing) zal integreren en uitrollen. Met die oplossing moet Liege Airport informatie over de luchthaven kunnen aanpassen aan de noden van elke klant en gebruik kunnen maken van een zicht van 360° op haar klanten om zo de multichannel-toepassingen te versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.