Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Sage lanceert nieuwe versie van Sage X3

Sage X3 is een geïntegreerde beheersoplossing, ontwikkeld om bedrijven in het middensegment bij te staan op het vlak van administratief en financieel beheer, logistieke performantie en industriële en dienstverlenende activiteiten. Versie 11 van Sage X3 brengt niet alleen verbeterde functionaliteit op het gebied van mobiliteit en besluitondersteuning, maar biedt ook een geoptimaliseerd beheer van productie- en dienstverleningstaken én end-to-end-beheer van de supply chain, inclusief de aankoop voor massa-import, opslag en distributie via meerdere kanalen.

Delaware Consulting heet voortaan delaware

Het bedrijf dat de afgelopen vijftien jaar bekendstond als Delaware Consulting werd omgedoopt tot ‘delaware’. De nieuwe naam moet delaware’s bredere portfolio en uitbreiding over de value chain reflecteren. De kleine d in de naam moet dan weer een minimalistische toets voorstellen die in het verlengde ligt van delaware’s principes rond ‘agile’ denken en handelen.

Unisys stelt ‘Machine-Learning-as-a-Service’ voor

Machine-Learning-as-a-Service is een nieuwe dienst waarmee organisaties veranderingen in de marktomstandigheden kunnen voorspellen en snel alle mogelijke reacties op die veranderingen kunnen inschatten. De dienst is beschikbaar als onderdeel van het Unisys Analytics Platform en combineert een database van machine learning-algoritmes met een suite aan methodologieën en processen die belangrijke details en inzichten uit klantengegevens analyseren en beschikbaar maken in vooraf gedefinieerde rapportages.

Groep Heylen ontwikkelt logistieke campus in Almelo

De Belgische investeerder Groep Heylen heeft in Nederland een ontwikkelovereenkomst getekend met het Openbaar Lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente voor de uitgifte van ongeveer dertig hectare bouwterrein op XL Business Park Twente in Almelo.

EU implementeert asset management-oplossingen van Phi Data

Phi Data heeft een aanbesteding gewonnen die uitging van vier Europese instanties: het secretariaat-generaal van de Raad, het Hof van Justitie van de Europese Unie, de Europese Rekenkamer en het European University Institute. Voorwerp van de opdracht is de implementatie van een nieuw systeem voor asset management.

Panasonic verwerft controlemeerderheid in Zetes

De Belgische mededingingsautoriteit heeft de overname goedgekeurd van een meerderheid van de aandelen in Zetes Industries door Panasonic Corporation. Dit akkoord is een van de laatste opschortende voorwaarden om de overeenkomsten te voltrekken die gesloten werden op 22 december 2016 met betrekking tot de verwerving door Panasonic van alle aandelen in Zephir Corporation (een holding die eigenaar is van 23,70% van de uitgegeven aandelen in Zetes), alsook 24,67% van de aandelen in Zetes aangehouden door Cobepa en de aandelen in Zetes die in handen zijn van enkele individuele aandeelhouders.

Alibaba.com neemt Kuehne + Nagel in de arm

Kuehne + Nagel heeft een intentieovereenkomst gesloten met Alibaba.com, de B2B-tak van Alibaba Group, om op wereldschaal logistieke diensten te verlenen aan B2B-klanten van de Chinese e-commercereus. Alibaba.com maakt op zijn site al sinds een jaar gebruik van KN FreightNet, de digitale oplossing van Kuehne + Nagel.

Transportsector volgt de weg van de groei

Dat is de bevinding die de Nederlandse bank ABN AMRO in een rapport optekent. Volgens het rapport daalde de omzet van alle bedrijven die in de transportsector actief zijn in 2016 met 0,3%. De vrachtvolumes gaven vorig jaar een positiever beeld en stegen met 2,3%.

Rickmers Maritime gooit handdoek in de ring

Het in Singapore gevestigde scheepsfonds gaat in vereffening na maandenlange onderhandelingen met zijn geldschieters en schuldeisers. Zij zijn er niet in geslaagd een consensus te bereiken voor een afwaardering van hun belegging, wat de weg belemmert voor de broodnodige nieuwe financiële injecties van investeerders.

DHL Supply Chain LSHC sluit partnership met Boehringer Ingelheim & Chiesi

DHL Supply Chain Life Sciences & Healthcare, de strategische divisie van DHL Supply Chain, die logistieke oplossingen biedt voor de life sciences & healthcare (LSHC) sector, sluit nieuwe partnerships met de farmaceutische bedrijven Boehringer Ingelheim en Chiesi.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.