Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

ECS en 2XL vormen één logistieke groep

De logistieke familiebedrijven ECS European Containers en 2XL hebben een akkoord bereikt om samen één Europese logistieke groep te vormen. Daarbij zal 2XL worden opgenomen in de groep ECS European Containers, dat alle aandelen van 2XL verwerft.

Overname van Vanderlande een feit

De overname van Vanderlande door Toyota Industries Corporation (TICO) is afgerond. Na de aankondiging van de overname in maart van dit jaar maakt Vanderlande nu officieel deel uit van TICO. Vanderlande behoudt zijn naam en identiteit en blijft opereren als onafhankelijke entiteit vanaf zijn bestaande locaties wereldwijd.

PostNL belevert zakelijk Amsterdam met e-bakfiets

Postbezorgers bezorgen hun post sinds jaar en dag te voet of met de fiets. Maar om de brievenbussen te legen en grote aantallen post bij ondernemers te halen en te brengen, zet PostNL bestelauto’s in. Na succesvolle testen met de elektrische bakfiets en kleine elektrische voertuigen in de Amsterdamse binnenstad vorig jaar, gaat PostNL verder de weg van duurzaamheid op.

Prijsindex op laagste niveau in 8 jaar terwijl de dieselindex blijft stijgen

Uit de 31ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting – een kwartaalpublicatie over de dynamiek van de transportmarkt – blijkt dat de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2017 met 9,0% gedaald zijn, vergeleken met het vierde kwartaal van 2016.

Tony’s Chocolonely zet Descartes Global Logistics Network in bij groeiplannen in VS

De Amsterdamse chocolademaker die is opgericht om een einde te maken aan slavernij en uitbuiting in de cacao-industrie, breidt zijn huidige gebruik van de EDI-oplossing van Descartes uit om zijn expansie in de Verenigde Staten te ondersteunen.

Bedrijven omarmen digitale innovatie om de supply chain in de toekomst te beheren

Dat is de conclusie van een onderzoek naar de toekomst van supply chains dat de Economist Intelligent Unit (EIU) in februari 2017 verrichtte bij 522 executives in 13 landen in Noord-Amerika, Europa en Asia Pacific. Het onderzoeksrapport ‘Rebooting supply chains: Shorter, smarter and more sustainable?’ toont aan dat ondernemingen zich de komende vijf jaar meer en meer op innovatie zullen richten om hun bedrijf weerbaar te maken voor eventuele disrupties en de toenemende concurrentie.

Hubo wil marktpositie versterken met SAP

De Belgische doe-het-zelfketen gaat voluit voor een omnichannel aanpak en werkt daarvoor samen met SAP. Hubo stapte van een complex systeem – in feite zes of zeven verschillende systemen – over naar één ERP-systeem waar alles op draait. SAP implementeerde niet alleen het ERP-pakket, waardoor Hubo’s backoffice maar ook aankoop en verkoop in een stabiele omgeving verlopen, maar vulde die oplossing ook aan met SAP Hybris waardoor Hubo een directe link met zijn klanten heeft.

SAP en Google versterken samenwerking in de cloud

Niet alleen is het aantal SAP-technologieën en -applicaties met een certificering voor Google Cloud Platform (GCP) vergroot, beide bedrijven gaan ook nauwer samenwerken op het vlak van machine learning, het Internet of Things, datatransparantie en -opslag en werkplekproductiviteit.

Azkar heet voortaan Dachser

Voortaan opereert Azkar op het Iberisch Schiereiland onder de naam Dachser Spain en Dachser Portugal. De rebranding vormt het hoogtepunt van een integratieproces dat in januari 2013 begon met de overname van Azkar door Dachser. Spanje en Portugal zijn sinds de overname nauw geïntegreerd in het Europese Dachser transportnetwerk.

Dassy Europe investeert in Modula liften met Vanas Engineering

Dassy Europe werd in 2007 opgericht als spin-off van een Belgische textielgroep met meer dan 45 jaar ervaring in de productie van werkkledij. Via een uitgebreid dealernetwerk blijft de onderneming haar marktaandeel in meer dan 20 landen versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.