Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Verzeker uzelf van een ononderbroken productiviteit

(Advertorial) Naadloze processen, een ononderbroken goederenstroom & tevreden, efficiënte heftruckchauffeurs: welke magazijnverantwoordelijke droomt daar nu niet van? Om deze droom werkelijkheid te laten worden, moet aan bepaalde criteria worden voldaan. Hieronder leest u waarom u bij Motrac en Linde aan het juiste adres bent voor de 3 belangrijkste ervan.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter.

Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower

Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman

Join Decathlon, Colruyt and many more to learn how to improve your Supply Chain

(Advertorial) Meet with Supply Chain experts and retail experts to learn how to optimize processes at the Board Beyond Event on November 21st at the Louwman Museum in The Hague.

Dematic voltooit automatiseringsproject voor Duitse Bünting Group

De Duitse levensmiddelenketen Bünting SCM/Logistik GmbH levert aan ongeveer 200 eigen winkels en zowat 200 onafhankelijke supermarkteigenaren. Het nieuwe logistieke centrum in Nortmoor, Nedersaksen, verzorgt ook de bestellingen van e-commerce klanten via de online supermarktportalen. Toen de onderneming zich realiseerde dat ze een groeiende selectie artikelen in discount superstores moest aanbieden, ging ze op zoek naar een efficiënte oplossing om de processen te verbeteren. De keuze viel op Dematic. De aanbieder van geautomatiseerde oplossingen voor klanten in productie, opslag en distributie, voorzag het magazijn in Nortmoor van een automatiseringsproject met innovatieve magazijntechnologie.

Olivier Billiau nieuwe CEO van Simac Phi Data

Simac Phi Data heeft Olivier Billiau (foto) aangesteld als nieuwe CEO. Eerder werd de functie van CEO ingevuld door Guy Couder, die na 37 jaar afscheid neemt van het bedrijf. Wel blijft hij nog enkele maanden als extern adviseur bij Simac Phi Data betrokken.

Generix Group en DDS Logistics leveren samen supply chain 360°-aanbod

Generix Group, aanbieder van collaboratieve supply chain oplossingen in de vorm van SaaS, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met DDS Logistics, een SaaS-leverancier van oplossingen voor supply chain digitalisering en transportoptimalisering. Met het partnership willen beide partijen gezamenlijk een end-to-end aanbod bieden met een 360°-visie op de supply chain van hun klanten.

Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Movu Robotics lanceert een pakkende innovatie om geautomatiseerde order picking te transformeren

(Advertorial) Movu eligo is ontwikkeld om de kloof tussen handmatig en volledig automatisch orderverzamelen te dichten en biedt magazijnoperators hierbij een enorme stap vooruit.
Het biedt ook een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, met een robot die buiten de reguliere werktijden kan werken tegen lagere kosten, maar met een hogere verzamelingsnauwkeurigheid en -kwaliteit.

Webinar: Adapting to carbon regulations: shaping the future of your supply chain

(Advertorial) Join our panel of experts at our upcoming PwC webinar co hosted with AIMMS, where we demonstrate practical use of supply chain optimisation technology for carbon modelling in your supply chain network design.

BAT Duitsland selecteert Arvato voor e-commerce van e-sigaretten

BAT Duitsland, de Duitse dochteronderneming van het Britse BAT (British American Tobacco), vertrouwt op Arvato als logistieke en fulfilmentpartner voor de e-commerceactiviteiten van e-sigaretten. Sinds eind juni 2023 worden de online bestellingen van BAT Duitsland centraal verwerkt vanuit de vestiging in Marienfeld, district Guetersloh (foto). Op die locatie beschikt Arvato, dienstverlener op het gebied van supply chain en e-commerce, over een distributiecentrum van ongeveer 32.000m², dat meerdere klanten in de technologiesector bedient. Voor BAT Duitsland staat Arvato er in voor de goederenontvangst, opslag, orderverzamelen, verpakking en verzending, evenals retourenbeheer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.