Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe contracten voor Montea in België en Frankrijk

Montea ontwikkelt een nieuw logistiek gebouw van ca. 8.670m² voor Worldwide Flight Services (WFS) op Brucargo, de cargo-zijde van Brussels Airport. Met WFS, een van de grootste afhandelaars op het gebied van luchtvracht en wereldwijd actief op meer dan honderd locaties, werd een twaalfjarige huurovereenkomst afgesloten.

Dachser Rail Services verbindt Europa met China via het spoor

Met de introductie van Dachser Rail Services wil de logistieke dienstverlener een alternatief bieden voor de soms te langzame zeevracht en de prijzige luchtvracht. Via zijn fijnmazige Europese netwerk van 363 eigen locaties en 68 partnerlocaties organiseert Dachser LCL- en FCL-zendingen vanuit 37 Europese landen naar de vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen/ Bratislava.

Supply Chain Innovations 2018 nadert met rasse schreden

Donderdag 22 maart 2018 is het weer zover. Dan komen alle supply chain professionals samen op Supply Chain Innovations 2018 in Lint. In een unieke sfeer worden de bezoekers in één dag tijd weer geüpdatet over alle innovaties en ontwikkelingen op supply chain gebied.

Docteur Gab’s rekent op Boa Concept voor intern transport van zware lasten

In 2001 richtten drie jeugdvrienden Brasserie Docteur Gab’s op in het Zwitserse Savigny. In de loop der jaren groeide de brouwerij uit tot een bedrijf met een twintigtal medewerkers gespreid over productie, logistiek, verkoop, administratie en marketing.

Transuniverse Forwarding opent nieuw kantoor in Roemenië

Transuniverse Ro, de Roemeense dochter van Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, is sinds 2010 met een eigen kantoor in Constanta aanwezig en telt er inmiddels een twintigtal medewerkers. Het kantoor verzorgt de administratieve opvolging van alle zendingen van de groep en vervult ook de functie van ‘controletoren’ voor complexe goederenflows.

Parker Hannifin vergroot operationele daadkracht dankzij Savoye

Voor zijn distributiecentrum in Herstal gaf Parker Hannifin de opdracht aan Savoye om een intern transportsysteem te leveren. Het Franse bedrijf zorgde ook voor de aansturing en controle met een WCS en een WMS. Parker Hannifin is gespecialiseerd in technologie, systemen en componenten voor aandrijving en besturing.

Van Looy Group ontwerpt, engineert en realiseert hoogtechnologisch magazijn voor Alpro

Alpro heeft een nieuw hoogtechnologisch magazijn geopend in het West-Vlaamse Wevelgem. De producent van plantaardige voedingsproducten investeerde de voorbije vijf jaar 350 miljoen euro waarvan 250 miljoen euro in Wevelgem. Het nieuwe magazijn, dat Van Looy Group ontwierp, engineerde en realiseerde, moet de logistieke setup van het bedrijf klaarstomen voor de toekomst.

IFS stelt Darren Roos aan als CEO

De benoeming gaat in op 1 april 2018, in lijn met het pensioen van Alastair Sorbie aan het eind van Q1 2018. Darren Roos heeft een bewezen trackrecord bij wereldwijde enterprise-softwareondernemingen. Meest recent vervulde hij de rol van president van SAP’s cloud-ERP-tak.

Canadese supermarktketen Metro investeert in OPM-technologie van Witron

Met een jaaromzet van meer dan 12 miljard Canadese dollar en meer dan 65.000 medewerkers is Metro Inc. een van de grootste food retailers in Canada. Voor zijn nieuwe distributiecentrum in Toronto kiest Metro voor de opslag- en picksystemen van hoofdaannemer Witron Logistik + Informatik GmbH.

Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.