Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Stijn Bijnens vervoegt raad van bestuur bij H.Essers

Begin dit jaar ruilde Stijn Bijnens, destijds medeoprichter van Ubizen, zijn rol van algemeen directeur bij de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) in voor de functie van CEO bij IT-Groep Cegeka. Nu treedt hij ook toe tot de raad van bestuur van logistiek dienstverlener H.Essers, waar hij Luc Cardinaels zal vervangen.

Stemming Mobility Package treft Belgische transportbedrijven

Afgelopen vrijdag heeft de TRAN-commissie gestemd over de Europese transportregels van het zogenoemde Mobility Package. De meeste voorstellen werden weggestemd, waardoor de afhandeling van het Mobility Package opnieuw vertraging oploopt. Wat wel werd goedgekeurd, is de verplichte terugkeer van het voertuig naar het thuisland na drie dagen cabotage.

DHL Express levert pakjes duurzaam in Gent

DHL Express is in Gent begonnen met de distributie van pakjes met een nieuw type cargofiets, de cubicycle. Dit duurzame voertuig, dat sinds medio 2017 ook al in Antwerpen wordt ingezet, is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container.

River Terminal Wielsbeke bestendigt duurzame overslag

Sinds de overname door de POM West-Vlaanderen in 2014 kan de River Terminal Wielsbeke mooie overslagcijfers voorleggen. Zo verwerkte de binnenvaartterminal in 2017 15.000 TEU (1 TEU: container van 20 voet lang, 8 breed en 8,5 hoog). Die goede resultaten maakten een uitbreiding van de capaciteit noodzakelijk en ook een grondige renovatie drong zich op.

P&O Ferrymasters verbindt Turkije met Zeebrugge en Rotterdam

P&O Ferrymasters heeft een nieuwe intermodale dienstverlening gelanceerd vanuit de Turkse havens Pendik, Ambarli en Mersin naar de haven van Trieste in Italië, met verdere aansluiting op zijn Europese intermodale netwerk. De nieuwe dienstverlening – met zes vertrekken per week in beide richtingen – verbindt de haven van Trieste via het spoor met de continentale hubs van P&O Ferries in Zeebrugge en Rotterdam.

Bij no deal harde Brexit verliest VK 100.000 nieuwe banen van buitenlandse bedrijven

Adviesbureau Buck Consultants International heeft de toekomstige aantrekkelijkheid van het Verenigd Koninkrijk in het geval van een no-deal harde Brexit geanalyseerd. Daaruit blijkt dat het VK zijn positie als belangrijkste investeringsland in Europa dreigt te verliezen.

Storopack gaat samenwerking aan met Opitz Packaging Systems

De Packaging afdeling van Storopack (gespecialiseerd in beschermende verpakkingen) en Opitz Packaging Systems (machineproducent en automatiseringsspecialist uit het Duitse Nedersaksen) bundelen hun krachten om alle activiteiten van de verpakkingslogistiek te integreren in semi-geautomatiseerde of volledig geautomatiseerde werkprocessen en klanten ook volledig geautomatiseerde systeemoplossingen aan te bieden.

Jungheinrich introduceert nieuwe orderpicker voor kleine goederen

Jungheinrich stelt met de EKM 202 de nieuwste generatie van zijn orderpicker voor kleine goederen voor. De laadcapaciteit van het toestel is verdubbeld in vergelijking met het vorige model, wat het erg geschikt maakt voor het orderpicken van eender welk type kleine goederen zonder pallets.

Skechers breidt intralogistiek in EDC Luik uit met Inther

Vanuit het Europees distributiecentrum (EDC) van Skechers in Luik bedient de Amerikaanse schoenengigant alle kanalen: de klanten van de eigen webshop, de Skechers Retail stores en de wholesale klanten. Omdat Skechers Europa, maar ook wereldwijd, de komende jaren een verdere groei voorziet, is er beslist de automatisering in het EDC uit te breiden.

Driekwart van de Nederlanders wantrouwt leveringsbelofte van retailers

Onderzoek van Manhattan Associates toont aan dat 74,4% van de Nederlanders niet vertrouwt op de leveringsbelofte van retailers rondom de feestdagen. Om teleurstellingen tijdens de feestdagen te voorkomen bestelt meer dan de helft van de Nederlanders (55,6%) daarom zijn decemberaankopen ruim van tevoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.