Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Contargo opent bib met jargon van multimodaal vervoer

Containerbedrijf Contargo biedt voortaan gratis de Java-bibliotheek ‘Intermodal Domain’ aan. Deze omvat vaktermen rond multimodaal vervoer en is gebaseerd op de vrijwillige norm DIN SPEC 91073-DIGIT. Door uniforme terminologie aan te bieden, wil Contargo de communicatie in de logistieke keten verbeteren.

Birst biedt nieuwe inzichten met Smart Analytics

Birst, een Infor-bedrijf actief in Cloud Business Intelligence en Analytics, introduceert zijn Smart Analytics-oplossingen die mogelijk worden gemaakt door het artificial intelligence (AI) platform, Infor Coleman. Birst Smart Analytics bestaat uit een nieuwe reeks AI-functies die machine learning algoritmen gebruikt om zakelijke gebruikers nieuwe intelligente inzichten te bieden.

Baoli introduceert reachtruck serie

Het Chinese merk Baoli voegt een complete serie reachtrucks aan zijn gamma intern transport trucks toe en zet daarmee een nieuwe stap in de verovering van de Europese markt. De reachtrucks uit de nieuwe ER-serie hebben hefcapaciteiten van 1,6 en 2,0 ton, en bereiken met een hoog restdraagvermogen hefhoogtes tot maximaal 11 meter.

Drones leveren warme koffie op je stoep

Wing, een zusterbedrijf van Google en onderdeel van Alphabet, zal dit voorjaar voor het eerst in Europa thuislevering door drones testen. Finland, meer bepaald het gebied rond de hoofdstad Helsinki, krijgt daarbij de primeur. De drones kunnen pakketjes met een gewicht tot anderhalve kilogram over een afstand van 10 kilometer vervoeren.

Schweizerzug voert frequentie naar Antwerpen op

Vanaf 2 februari voert de Zwitserse spoorwegoperator voor goederenvervoer zijn dienstverlening tussen Frenkendorf (bij Basel) en de Antwerpse haven op van drie naar vier heen- en terugritten per week. Daarmee krijgen verladers in Zwitserland en zijn buurlanden niet alleen meer import- en exportcapaciteit, maar ook meer flexibele transportmogelijkheden.

Robot van Amazon bezorgt pakketjes aan huis

Het R&D-centrum van Amazon in Seattle heeft een nieuwe telg gecreëerd: Amazon Scout. Deze bezorgrobot is ontworpen om geheel autonoom een afleverroute te volgen en bestellingen aan huis te leveren. Amazon Scout heeft de omvang van een koelbox en verplaatst zich aan wandeltempo over het trottoir.

Würth Elektronik mechaniseert orderverzamelproces met Savoye

Würth Elektronik, dochteronderneming van de Duitse groep Würth, produceert elektronische en elektromechanische componenten, printplaten en slimme besturing- en voedingssystemen en distribueert ze dagelijks in heel Europa vanuit zijn magazijn in Jonage, in de buurt van Lyon.

Tegelgroep Nederland kiest voor Astro WMS

Tegelgroep Nederland, onderdeel van het Franse Saint-Gobain, gaat drie distributiecentra consolideren in één megamagazijn van 20.000m². Daarmee anticipeert de groothandel en importeur van wand- en vloertegels op marktveranderingen die mogelijk worden gemaakt door innovaties en nieuwe productietechnieken.

IT-innovators in handen van CaptureTech

CaptureTech levert in Nederland en België hard- en softwareoplossingen voor bedrijven met eigen distributiecentra. Denken we daarbij aan complete inrichting van wifi-netwerken, scan-, voice- en RFID-oplossingen. De onderneming heeft nu alle aandelen van IT-innovators overgenomen, waardoor ze voortaan ook algemene IT-diensten kan leveren.

L’Oréal zet drone in om te inventariseren

Cosmétique Active International (CAI), een divisie van L'Oréal Groep, gaat in zijn logistieke centrum nabij het Franse Vichy de warehouse-oplossing Eyesee van Hardis Group implementeren. Deze autonoom vliegende drone zal er een deel van de wettelijk verplichte jaarlijkse inventaris uitvoeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.