Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Cargill en Skretting passen deeleconomie in logistiek toe

De twee Noorse concurrenten Cargill en Skretting zullen voortaan onder de naam ‘Fjordfrende’ (fjordvriend) samenwerken voor de aanvoer van vis in Noorwegen. Concreet houdt de samenwerking in dat beide bedrijven eenzelfde vloot van schepen zullen delen, in plaats van elk afzonderlijk met eigen schepen langs de Noorse kust te varen.

CooperVision focust op de toekomst met Savoye

CooperVision, producent en distributeur van zachte contactlenzen, bedient vanuit zijn distributiecentrum in het Belgische Herstal dagelijks klanten van Scandinavië tot het zuiden van Italië. Het paneuropese dc telt 120.000 referenties en behandelt 30.000 bestellingen per dag, die worden geleverd volgens het D+1 of D+2 principe.

iFacto Group opent vestiging in Kortrijk

iFacto, implementatiepartner voor ERP, CRM en e-commerce-software gebaseerd op Microsoft Dynamics 365, NAV of AX, ambieert voor de komende vijf jaar niet alleen verdere groei, maar wil zich bovendien in West-Vlaamse grond verankeren. Daartoe opent het in 2019 een extra vestiging in Kortrijk.

Renewi vangt volumestijging van 50% op met Transporeon

In zijn zoektocht naar meer supply chain efficiency besloot Renewi het cloud-gebaseerde logistieke platform van Transporeon in te zetten. Dat was o.a. nodig om een volumestijging van vijftig procent te kunnen verwerken. Renewi is een nieuw bedrijf voor afvalinzameling en -verwerking, ontstaan uit de fusie van Shanks en Van Gansewinkel.

Texet Benelux investeert in AutoStore systeem van Swisslog

Texet Benelux is leverancier van bedrijfs- en werkkledij en promotioneel textiel. Daarnaast biedt het bedrijf design, maatwerk en personalisatie van de stockproducten die in het warehouse in Aarschot op voorraad worden gehouden. Onlangs besloot Texet Benelux zijn bestaande pand uit te breiden.

Xavier Verhaeghe wordt hoofd van PwC’s Technology Consulting

Op 1 maart 2019 treedt Xavier Verhaeghe toe als partner bij PwC Belgium, waar hij de praktijk van Technology Consulting zal leiden. Hij heeft 26 jaar ervaring op het vlak van digitale en datagestuurde innovatie, cloudtransformatie, opkomende technologieën, bedrijfsapplicaties (CRM, ERP, SCM enz.

Van Moer Logistics neemt Antwerp East NV Terminal over van DP World

De terminal van Antwerp East is strategisch gelegen langs het Albertkanaal in het hart van de snelgroeiende industriezone in Grobbendonk. In 2013 werd de terminal als een greenfield ontwikkeling gelanceerd en de voorbije jaren heeft de terminal zich ontwikkeld als inland hub voor maritieme containertrafieken.

Slagvaste kunststofbak? Het bestaat!

(Advertorial) Niet alle kunststoffen zijn even sterk! Of het nu gaat om polypropyleen, polyethyleen, PVC of polycarbonaat, de keuze is enorm. Belangrijk met betrekking tot de kwaliteitsnormen van kunststofgranulaat is de naleving van toleranties, bijvoorbeeld de slagvastheid, stijfheid, weerstand, enz.

Nieuw warehouse en hoofdkantoor voor Yusen Logistics Benelux

Yusen Logistics Benelux betrekt op korte termijn een nieuw logistiek centrum in Moerdijk. Het recent opgeleverde multi-customer warehouse heeft een oppervlakte van ca. 30.000m², aangevuld met ca. 900m² kantooroppervlakte. Toegang tot het warehouse wordt verschaft via 30 laaddokken.

Logistics Capital Partners koopt eerste terrein in België

Logistics Capital Partners (LCP), een pan-Europese ontwikkelaar en beheerder van logistiek vastgoed, verwerft een site van 6ha in de industriële en logistieke zone Nijvel-Zuid, vlakbij de Brusselse ring. Op die locatie, met directe toegang tot de E19 richting Brussel en de E42, de verbindingssnelweg tussen Frankrijk en Duitsland, kan LCP een ​​klasse A logistiek gebouw van 32.000m² ontwikkelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.