Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Dematic maakt automatische ontlading mogelijk bij subsysteem voor hangtassen

Om te beantwoorden aan de hoge eisen voor order- en retourverwerking in e-commercebedrijven, optimaliseert Dematic zijn Pouch Subsysteem nu ook met het automatisch ontladen van hangtassen. Daarvoor heeft Dematic een innovatief open- en sluitmechanisme ontwikkeld dat een combinatie is van clip-on- en bajonetsluitingen.

Reesink Logistic Solutions en AM bieden samen magazijnoplossingen

Begin 2019 maakte Royal Reesink de aankoop van AM Gruppe bekend. De warehouseleverancier uit het Nederlandse Duiven breidt daarmee zijn activiteiten naar Duitsland uit. Binnen de samenwerking gaat AM, aanbieder van het AutoStore systeem, zich ook op de Duitse markt begeven met de producten van Reesink, zoals magazijnkranen en conveyors.

Reflex WMS for Factory optimaliseert logistieke stromen in productie

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group presenteert met Reflex WMS for Factory een managementsysteem voor logistieke stromen in industriële productievestigingen. De oplossing werd ontwikkeld op basis van het warehouse management systeem Reflex WMS en voldoet aan de specifieke behoeften van fabrieken.

Bpost dochter Parcify voor de rechter gedaagd

Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek, beschuldigt Parcify, een dochteraanneming van Bpost, van verschillende inbreuken op de regels van de transportmarkt. ‘De Belgische Uber van het goederenvervoer’, zo omschrijft TLV het online platform Parcify, dat onder meer met particulieren werkt om pakjes te bezorgen.

FedEx ontwikkelt SameDay Bot voor on-demand lokale belevering

Met de SameDay Bot brengt FedEx een autonoom toestel voor ‘same-day’ en last mile leveringen. Met de bot kunnen retailers bestellingen van naburige consumenten ontvangen en ze nog dezelfde dag rechtstreeks naar het huis of de werkplek van de consumenten brengen.

Alibaba lokt internationale spelers naar België

In 2018 kreeg de logistieke sector in België een enorme boost met de komst van Alibaba. Dat blijkt uit het jaarlijkse Marketbeat rapport van vastgoedconsultant en dienstverlener Cushman & Wakefield Belgium. De komst van Cainiao, Alibaba’s logistieke partner, naar Luik betekent een immense opsteker voor de Belgische logistiek sector.

Logistyx Technologies lanceert TMS voor pakjesvervoer

Met TME 3.0 lanceert Logistyx Technologies een transport management systeem (TMS) dat specifiek werd ontworpen voor het vervoer van pakketjes. Tijdens piekmomenten versturen de grootste klanten van Logistyx meer dan 80.000 pakjes per uur. TME 3.0 kiest de meest doeltreffende en efficiënte combinatie van multi-carrier diensten, documenteert die diensten om compliance te garanderen, trackt de services doorheen de hele afhandeling en zorgt voor accurate facturering en tijdige betaling.

Descartes breidt compliance aanbod uit

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain, heeft een overname-overeenkomst gesloten met Visual Compliance. Visual Compliance bestaat uit drie ondernemingen (Visual Compliance, eCustoms en MSR) en maakt deel uit van de Canadese groep Management Systems Resources Inc, gespecialiseerd in de screening van derden onder sancties en exportcontrole.

Haesaerts Intermodal richt logistiek bedrijf in Afrika op

Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht heeft in de haven van San Pedro in Ivoorkust een dochteronderneming opgericht. Met Haesaerts Intermodal Africa wil de logistieke operator de volledige logistieke keten van cacaoboter controleren, van de productieregio naar de eindbestemming in Europa.

Denisort Compact Sorter

(Advertorial)De Zwitserse material handling specialist Ferag AG lanceerde tijdens Logimat de nieuwe Denisort Compact : een mobiele verticale sorter met een compacte basisuitvoering, ideaal voor het sorteren van goederen tot 7 kg. Denisort is perfect voor CEP diensten en e-commerce en zorgt voor een verhoogde doorvoer op piekmomenten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.