Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

DS Smith Plastics, Injection Moulded Products heet voortaan DW Reusables

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Olympus Partners heeft de overname afgerond van DS Smith Plastics, Injection Moulded Products. Als gevolg van de overname heeft de afdeling van DS Smith Plastics zichzelf omgedoopt tot ‘DW Reusables’.

Ronde tafeldisccussies voor S&OP specialisten op Supply Chain Innovations 2020

Naast de vele interessante uiteenzettingen over alle aspecten van supply chain management ontplooien we op Supply Chain Innovations 2020 een nieuw initiatief dat voor sommigen onder u een extra dimensie aan uw bezoek kan geven. Tijdens de middagpauze voorzien we niet enkel de middag-keynote en de MTO Conference.

Checklist voor magazijninrichting

Magazijninrichting wordt bepaald door verschillende factoren. Onder meer de aard van de op te slagen goederen. Vloeibare, vaste en warmte-, koude- of vochtgevoelige materialen stellen bijvoorbeeld verschillende eisen aan magazijnrekken of magazijnbakken.

Toyota Material Handling Europe benoemt Ernesto Domínguez tot nieuwe president en CEO

Op 1 april 2020 begint Ernesto Domínguez in zijn nieuwe functie van president en CEO van Toyota Material Handling Europe. Ernesto Domínguez, geboren in 1966 in het Spaanse Tarragona, trad in 2000 als managing director bij Toyota Material Handling Spanje (voorheen BT España) in dienst.

ABB biedt samen met Covariant AI-enabled robotoplossingen aan

Leverancier van industriële robots ABB is een samenwerking aangegaan met Covariant, een Silicon Valley AI start-up, om AI-enabled robotoplossingen op de markt te brengen. De razendsnelle groei in e-commerce wereldwijd vormde voor ABB het aanknopingspunt om een AI-enabled oplossing te ontwikkelen voor uiteenlopende toepassingen in o.a.

NxtPort en Port+ zetten volgende stap naar een papierloze haven

Op 5 maart 2020 stellen NxtPort en Port+ officieel het centrale samenwerkingsplatform Bulkchain voor de hele breakbulk en project cargo community voor. Bulkchain werd voor het eerst als idee gepresenteerd op 18 juni 2018. Minder dan een jaar later al werd de betaversie voorgesteld en in oktober 2019 zetten ArcelorMittal en PSA hun schouders onder het pilootproject.

Dongen Pallets ruilt verbranders voor elektrische trucks van Still

Dongen Pallets uit het Nederlandse Dongen produceert pallets, exportkisten en industriële verpakkingen. Ook inspecteert en repareert het bedrijf pallets. Al sinds de start van de onderneming wordt gewerkt met hout, afkomstig uit duurzaam beheerde productiebossen en voor het overgrote deel gecertificeerd.

Meer dan 30 uiteenzettingen op Supply Chain Innovations

Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Johnson & Johnson, Albert Heijn, Van Oirschot, Duvel Moortgat, Dynagroep, … en nog veel meer mag u niet ontbreken op Supply Chain Innovations 2020! Bekijk het volledige programma online en registreer nu voor Supply Chain Innovations 2020!

Public cloud groeit minder snel dan verwacht volgens Barracuda

Barracuda, aanbieder van securityoplossingen die geschikt zijn voor de cloud, heeft met ‘Future Shock: The Cloud Is The New Network’ een nieuw onderzoek voorgesteld dat peilt naar de adoptie van public cloud. Voor het onderzoek werden 750 IT-beslissers gevraagd naar hun ervaringen met public cloud en naar hun bekommernissen die de adoptie ervan afremmen.

Kiekens vergroot grip op productie- en logistieke processen met Smart Production Solutions

Kiekens uit het Nederlandse Almelo produceert in eigen land systemen voor stofafzuiging, filtratie, ventilatie en ontstoffing. Omdat de ERP-software van de onderneming onvoldoende zicht op de planning kon geven, ging Kiekens op zoek naar extra tools om meer grip op de productieprocessen te krijgen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.