Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Trip & Co zorgt voor veilig vervoer van luchtvracht in passagiersvliegtuigen

Trip & Co, producent van veiligheidsproducten voor de vrachtsector, heeft een oplossing ontwikkeld waardoor luchtvaartmaatschappijen die de passagiersruimtes in het vliegtuig gebruiken om vracht te transporteren, dat efficiënter en veiliger kunnen doen.

Chinese supply chains herstellen zich snel, maar reorganisatie is nodig

Sinds Covid-19 eind vorig jaar in China de kop opstak, zit twee derde van de Chinese fabrikanten, (r)etailers en logistiek dienstverleners ondertussen alweer op 80% of meer van hun capaciteit. Bijna 60% van de bedrijven geeft aan dat hun logistieke ketens upstream (d.w.z.

Transporeon stelt informatie over Europees goederenvervoer gratis ter beschikking in kader van Covid-19

Transporeon heeft op zijn website een informatieportaal opgezet over de effecten van Covid-19 op de economie, goederenvervoer en de logistieke sector. Dat platform heeft als doel logistiek managers te ondersteunen om wereldwijde toeleveringsketens draaiende te houden.

Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

Zetes breidt portfolio uit voor Falsified Medicine Directive

In februari 2019 trad de Europese ‘Falsified Medicine Directive’ (FMD) in werking, een richtlijn die de omloop van namaakgeneesmiddelen moet tegengaan. Die richtlijn heeft een belangrijke impact op de supply chain van zorginstellingen. De FMD-richtlijn legt met name de authenticatie en decommissionering van geneesmiddelen op, ook in ziekenhuizen.

Getac stelt tweede generatie semi-rugged tablet Zx70 voor

Getac, fabrikant van robuuste notebooks en tablets, heeft een nieuwe versie van de Zx70 tablet gelanceerd, de Zx70G2. De Zx70G2 is een dunne en lichte 9” Android-tablet die robuust is en eenvoudig met één hand kan worden bediend. Het 7” LumiBond capacitieve touchscreen is voorzien van technologie die zowel het lezen in zonlicht als het gebruik van handschoenen mogelijk maakt.

Crown biedt intuïtief display voor heftrucks met vlootbeheersysteem

De Duitse intralogistieke onderneming biedt nu een grotere lcd-kleurendisplaymodule aan als een optie voor alle heftrucks die zijn uitgerust met het InfoLink-vlootbeheersysteem van Crown. Het verstelbare InfoLink 7" touchscreen heeft een intuïtieve gebruikersinterface die het inwerken van chauffeurs moet vereenvoudigen en de productiviteit en veiligheid in typische magazijntoepassingen een boost moet geven.

DSV Solutions benoemt Peter van der Maas tot EVP Benelux

Sinds 16 maart 2020 is Peter van der Maas (52) executive vice president van de business unit Solutions in de Benelux. Daarmee worden zijn taken en verantwoordelijkheden uitgebreid met België en Luxemburg. Daarnaast blijft hij eindverantwoordelijk voor DSV Multi-Channel Fulfilment in Nederland.

GDL Transport digitaliseert magazijnprocessen met WMS van Elevate-IT

GDL Transport is als transport- en opslagbedrijf gespecialiseerd in de logistiek van wijn, voedingsgerelateerde en biologische producten. Daarbij krijgt de onderneming te maken met uitgebreide vastlegging als het gaat om de route die goederen afleggen en de bijbehorende accijns- en douaneadministratie.

Taskforce ondersteunt logistiek tijdens Coronacrisis

Vandaag, donderdag 2 april, komt voor het eerst de Logistics Resilience Task Force samen. Die taskforce werd in het leven geroepen door de Vlaamse overheid in het kader van de COVID-19-crisis. In de taskforce zal overleg worden gepleegd over de logistieke ketens die nu door de crisis onder druk staan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.