Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Montea breidt activiteiten uit naar Duitsland

Na België, Frankrijk en Nederland betreedt Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, nu ook de Duitse markt. De sterke groei van de logistieke sector in Europa en de toonaangevende Duitse economie zijn daarvoor de belangrijkste drijfveren.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vanaf 1 juli 2020

Op 1 juli 2020 wijzigen de Vlaamse en Brusselse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Vlaanderen en Brussel worden de tarieven geïndexeerd.

De Rocker Logistics stapt over op TMS van Elevate-IT

In de zomer van 2020 ruilt De Rocker Logistics, een logistieke partner van voedingsbedrijven onder geleide temperatuur, zijn thuisbasis in Kwatrecht-Wetteren in voor een nieuwe site van drie hectare in Zele. De nieuwe site in de industriezone Wijnveld bestaat uit een duurzaam magazijn met voorraadbeheersysteem, een crossdock platform met transportbeheersysteem en een kantorencomplex.

Descartes neemt Kontainers over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt voor 12 miljoen euro Kontainers over, leverancier van digitale transportplatformen. De overname sluit aan bij de strategische doelstelling van Descartes om een compleet en wereldwijd toegankelijk Logistics Technology Platform te bouwen en te exploiteren.

Wehkamp sluit distributiecentrum in Maurik

Het Nederlandse online warenhuis Wehkamp gaat zijn distributiecentrum in Maurik sluiten. De sluiting komt er omdat de e-tailer twee locaties wil samenvoegen tot één distributiecentrum in Zwolle, waar alle activiteiten van het centrum in Maurik worden ondergebracht.

Migros bouwt schaalbaar omnichannel magazijn met Witron

Momenteel wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd in Neuendorf, enkele minuten ten zuiden van Bazel. Het Zwitserse Migros-Verteilbetrieb Neuendorf AG werkt samen met Witron aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, de automatisering van een handmatig non-food distributiecentrum en een omnichannel magazijnconcept waar interactie tussen winkelverkoop en e-commerce kan plaatsvinden.

Generix Group kondigt evoluties in supply chain execution aanbod aan

Generix Group, provider van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, komt met drie evoluties van zijn supply chain aanbod. Meer bepaald voor de magazijn- en transportactiviteiten en de realtime klanteninformatie. Volgende drie nieuwe functies zijn voortaan beschikbaar: Generix Data Power: een nieuwe generatie van prestatieanalyse van de supply chain operaties; WMS Piloting: versnelling van de operationele besluitvorming in het magazijn dankzij een realtime 360° visie op interne en externe operaties; Supply Chain Visibility (SCV): oplossing voor het monitoren van transportstromen om de supply chain onder controle te krijgen door alle operaties te digitaliseren.

Inzichtelijke, gebruiksvriendelijke oplossing voor voorraadbeheer maakt optimalisatie beschikbare voorraad mogelijk

Business Group Solina is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van functionele levensmiddelenadditieven, sauzen, kruiden en aromatische melanges. Solina's aanzienlijke groei in de afgelopen jaren dwong het bedrijf om het voorraadbeheer nader te bekijken.

Mango steunt op TGW voor optimalisering serviceniveau

Als gevolg van de groei die moderetailer Mango de voorbije jaren kende, was het noodzakelijk geworden de supply chain te consolideren. Om de levertijden te optimaliseren en de logistieke kosten te verlagen, koos Mango ervoor een centrale hub te bouwen in de Catalaanse gemeente Lliça d´Amunt, in de buurt van Barcelona.

Hans Anders ziet voorraadbeheer geoptimaliseerd met RFID

Brillenwinkel Hans Anders heeft een oplossing in gebruik genomen waarmee het beheer van de winkelvoorraad wordt geoptimaliseerd. Daarvoor deed Hans Anders een beroep op ICT-dienstverlener CaptureTech. De oplossing is gebaseerd op Radio-Frequency Identification (RFID) en levert niet alleen een aanzienlijke tijdsbesparing op bij het inventariseren in de Hans Anders filialen, maar draagt ook bij aan een hogere servicegraad in de winkels.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.