Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens

De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit.

STEF Groep neemt activiteiten Nagel-Group in Italië, België en Nederland over

De STEF Groep, actief in geconditioneerde (-25°C tot +15°C) transport- en logistieke diensten, neemt de activiteiten over van Nagel-Group in Italië, België en Nederland. De Nagel-Group, met hoofdkantoor in het Duitse Versmold, is gespecialiseerd in food logistics en in heel Europa actief.

Dynalogic implementeert OptiFlow van Conundra

Logistiek dienstverlener Dynalogic, die samen met een aantal andere business units Dynagroup vormt en onderdeel is van Bpost, is gefaseerd live gegaan met de ritoptimaliseringssoftware OptiFlow van Conundra. Dynalogic verzorgt vooral full-service last-mile activiteiten voor producten als witgoed, meubels, smartphones en daarnaast ID-gerelateerde services, zoals het leveren van alcohol met een Nix18 check of het bezorgen van paspoorten bij mensen thuis   Dynalogic koos voor OptiFlow omdat zijn bestaande plansysteem niet meer aan de behoefte voldeed om klanten op maat te kunnen bedienen.

Katoen Natie koopt Antwerpse Boerentoren van KBC

Een jaar nadat KBC de prominente Boerentoren in Antwerpen in de etalage plaatste, is er een koper gevonden. Katoen Natie, o.l.v. CEO Fernand Huts, zal het gebouw ombouwen tot een heuse cultuurtoren met daarnaast plaats voor horeca, handelszaken, kantoorruimte en woningen.

TMH Belgium is met Toyota Logistics Solutions Integration klaar voor industrie 4.0

Het coronavirus heeft de evolutie naar een industrie 4.0, waarbinnen alle systemen met elkaar verbonden zijn en met elkaar communiceren, onmiskenbaar mee versneld. Voorafgaand aan de COVID-19-pandemie had Toyota Industries Corporation (TICO) echter in 2017 al besloten die transformatie te stimuleren met de overname van Bastian Solutions, een Noord-Amerikaanse integrator van automatische material handling systemen.

Ophtalmic Compagnie moderniseert met installatie van Savoye

Het Franse Ophtalmic Compagnie distribueert contactlenzen en producten voor lensverzorging van meerdere merken naar opticiens, oogartsen en apothekers. Door een omzetgroei van dubbele cijfers en de wens om zelf hoogwaardige brillenglazen te gaan produceren in zijn nieuwe bedrijfspand in Villepinte, besloot Ophtalmic Compagnie alle processen te herzien voor een hogere productiviteit.

Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.

P&O Ferrymasters zorgt voor rechtstreekse multimodale verbinding tussen Tsjechië en Groot-Brittannië

P&O Ferrymasters breidt zijn pan-Europese netwerk uit met een nieuwe treinverbinding tussen Lovosice in Tsjechië en Europoort-Rotterdam, met de mogelijkheid tot verdere connectie over zee naar Groot-Brittannië. Lovosice is een strategisch transportknooppunt nabij zowel Praag, Duitsland als Polen.

Nieuwe Food & Delivery box is ook meteen dé Design Award 2020 winnaar!

(Advertorial) De nieuwste BITOBOX is buitengewoon COOL! Speciaal voor de Food & Delivery e-commerce ontwikkeld. Met zijn afmetingen kan de bak flessen in staande positie vervoeren. De bijbehorende accessoires zoals modulaire isolerende inzetbakjes, koelelementen en tussenschotten maken hem tot een betrouwbaar verzendsysteem in uw e-Food koelketen.

Donderdag 19 november – Online event IT- en endpoint-security

(Advertorial) Op 19 november om 13u00 organiseren SDE en ClearMedia hun IT-secturity event, dit jaar voor het eerst online. IT-security experten van beide bedrijven tonen hoe ze hun klanten veilig remote laten werken. Ze hebben het onder meer over Firewalling, Gateway Anti-virus, Spam en Intrusie preventie, URL-filtering, Reputation based threat prevention en Application control.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.