Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.