Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt. De grootste uitdaging voor geografisch breeddenkende webshops is wel om het lever- en retourproces optimaal naar de lokale behoeften van de markt te kneden.

Vooral de webshops van onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland weten ons te verleiden. Meestal gaan Belgen ‘vreemd’ omdat ze betere koopjes op buitenlandse webshops (63%) of omdat ze er producten vinden die lokaal niet beschikbaar zijn (49%). 

​Groeipotentieel

Toch behoort Belg niet tot de meest fervente internetshoppers binnen Europa. België kent wel een erg hoog aantal internetverbindingen – 89% van de Belgen heeft toegang tot het internet – maar dat betekent niet automatisch een hoog aantal online aankopen. Slechts 46% van de Belgische e-shoppers doet geregeld een online aankoop. In andere landen een veel lagere internetpenetratie ligt het percentage regelmatige online shoppers veel hoger. Denken we maar Italië, Polen en Spanje.

Het aandeel online aankopen in het totaal te besteden shoppingbedrag benadert wel het Europese gemiddelde. Zo’n 7,6% van het totale bedrag dat Belgen besteden aan shoppen gaat naar online aankopen, terwijl het Europese gemiddelde op 9,6% ligt. Het zijn vooral de heavy buyers die vandaag verantwoordelijk zijn voor 88% van de online aankopen. Dat betekent dat er nog heel wat opwaarts potentieel is.

​Oog voor flexibele levering

Wat de belevering betreft, blijft thuislevering de favoriet van Belgische e-shoppers. Toch winnen alternatieven zoals levering in parcelshops aan belang. Daarnaast geeft meer dan de helft aan eerder geneigd te zijn een aankoop te plaatsen op websites die een tijdsvenster voor hun leveringen kunnen garanderen. Verder geven ze aan dat retailers die hun pakje de dag na de bestelling afleveren, realtime tracking aanbieden en de mogelijkheid geven om het aflevertijdstip te kunnen wijzigen een streepje voor hebben. Bijna de helft van de bevraagde e-shoppers vertrouwt ook op de meldingen over het levertijdstip van de koerier. 
Op Europees vlak gebeuren de meeste online aankopen nog steeds via een notebook laptop (63%) of via desktop (53%). Toch geeft 42% van de respondenten aan dat een gebruikersvriendelijke mobiele website doorslaggevend te vinden in het aankoopproces. Het aandeel aankopen dat helemaal via de smartphone wordt afgehandeld bedraagt 35%.

Belgische consumenten verkiezen om betalingen via een credit card (51%) of via Bancontact (28%) te regelen. Over heel Europa heen betalen consumenten liever met PayPal (42%) dan met kredietkaarten (35%). In Oost-Europa geven consumenten zelfs de voorkeur geven aan een cash betaling bij levering, wat het belang van een betrouwbare betaling benadrukt.

Dit onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS. In 21 verschillende landen werden 23.450 personen online geïnterviewd. In België werden 1.000 personen bevraagd over hun online shopping gewoontes.

Recente nieuwsberichten

Arvato gaat samenwerking aan met robotspecialist Nomagic

Arvato, een internationale dienstverlener op het vlak van supply chain management en e-commerce, verhoogt het gerichte gebruik van robots in zijn logistieke centra. Na de succesvolle implementatie van verschillende robot-ondersteunde palletiseer- en depalletiseertoepassingen op verschillende locaties, heeft de supply chain en e-commerce dienstverlener nu besloten de ‘robot item pick’-oplossing ‘justPick’ van de Poolse robotspecialist Nomagic in te zetten als volgende stap in zijn holistische automatiseringsstrategie.

Digitec Galaxus implementeert Skyfall Pouch Sorter van Ferag

Met bijna zeven miljoen producten is Digitec Galaxus een toonaangevende online retailer in Zwitserland. Om het pickvolume in de nabije toekomst te vergroten, heeft Digitec Galaxus intralogistiek bedrijf Ferag opdracht gegeven om zijn Operations Center in Wohlen (Zwitserland) uit te rusten met de ferag.skyfall Pouch Sorter

Müller Fresh Food Logistics nieuwe partner in het European Food Network

Müller Fresh Food Logistics, de Nederlandse dochteronderneming van logistiek dienstverlener Dachser, is op 1 januari 2024 officieel partner geworden van het European Food Network (EFN). Dachser nam het bedrijf begin 2023 over.

Savoye en Innovecs sluiten partnership om supply chains te helpen verbeteren

Innovecs, een wereldwijd opererend IT-bedrijf voor de digitale transformatie, en Savoye, producent en integrator van (intra)logistieke oplossingen, hebben in het Verenigd Koninkrijk een strategisch partnership gesloten.

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuw kantoor voor Ravas in België

Ravas, aanbieder van mobiele weegtechnologie, opent een nieuw kantoor in Lokeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.