Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt. De grootste uitdaging voor geografisch breeddenkende webshops is wel om het lever- en retourproces optimaal naar de lokale behoeften van de markt te kneden.

Vooral de webshops van onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland weten ons te verleiden. Meestal gaan Belgen ‘vreemd’ omdat ze betere koopjes op buitenlandse webshops (63%) of omdat ze er producten vinden die lokaal niet beschikbaar zijn (49%). 

​Groeipotentieel

Toch behoort Belg niet tot de meest fervente internetshoppers binnen Europa. België kent wel een erg hoog aantal internetverbindingen – 89% van de Belgen heeft toegang tot het internet – maar dat betekent niet automatisch een hoog aantal online aankopen. Slechts 46% van de Belgische e-shoppers doet geregeld een online aankoop. In andere landen een veel lagere internetpenetratie ligt het percentage regelmatige online shoppers veel hoger. Denken we maar Italië, Polen en Spanje.

Het aandeel online aankopen in het totaal te besteden shoppingbedrag benadert wel het Europese gemiddelde. Zo’n 7,6% van het totale bedrag dat Belgen besteden aan shoppen gaat naar online aankopen, terwijl het Europese gemiddelde op 9,6% ligt. Het zijn vooral de heavy buyers die vandaag verantwoordelijk zijn voor 88% van de online aankopen. Dat betekent dat er nog heel wat opwaarts potentieel is.

​Oog voor flexibele levering

Wat de belevering betreft, blijft thuislevering de favoriet van Belgische e-shoppers. Toch winnen alternatieven zoals levering in parcelshops aan belang. Daarnaast geeft meer dan de helft aan eerder geneigd te zijn een aankoop te plaatsen op websites die een tijdsvenster voor hun leveringen kunnen garanderen. Verder geven ze aan dat retailers die hun pakje de dag na de bestelling afleveren, realtime tracking aanbieden en de mogelijkheid geven om het aflevertijdstip te kunnen wijzigen een streepje voor hebben. Bijna de helft van de bevraagde e-shoppers vertrouwt ook op de meldingen over het levertijdstip van de koerier. 
Op Europees vlak gebeuren de meeste online aankopen nog steeds via een notebook laptop (63%) of via desktop (53%). Toch geeft 42% van de respondenten aan dat een gebruikersvriendelijke mobiele website doorslaggevend te vinden in het aankoopproces. Het aandeel aankopen dat helemaal via de smartphone wordt afgehandeld bedraagt 35%.

Belgische consumenten verkiezen om betalingen via een credit card (51%) of via Bancontact (28%) te regelen. Over heel Europa heen betalen consumenten liever met PayPal (42%) dan met kredietkaarten (35%). In Oost-Europa geven consumenten zelfs de voorkeur geven aan een cash betaling bij levering, wat het belang van een betrouwbare betaling benadrukt.

Dit onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS. In 21 verschillende landen werden 23.450 personen online geïnterviewd. In België werden 1.000 personen bevraagd over hun online shopping gewoontes.

Recente nieuwsberichten

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Ontdek de toekomst van magazijnbeheer met het Trendrapport 2024!

Dit rapport biedt exclusieve inzichten in de vier warehouse trends van morgen: de opmars van kunstmatige intelligentie, de voordelen van digital twins, de opkomst van flexibele warehouse robotics, en de cruciale focus op duurzaamheid.

Dematic klantendag bij Radial, 17 en 18 april - Registreer nu hier!

Een nieuw distributiecentrum met 299 autonome mobiele robots helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Kom meer te weten over deze oplossing tijdens onze exclusieve Benelux Klantendag op 17 en 18 april 2024 bij Radial in Groningen.

Flexport lanceert geoptimaliseerd Convoy-platform in de VS

Flexport, de Amerikaanse digitale expediteur met Europees hoofdkantoor in Amsterdam, lanceert in de Verenigde Staten het recent geoptimaliseerde Convoy-platform. Het platform biedt verladers niet alleen vereenvoudigde toegang van transportcapaciteit, maar stelt hen ook in staat hun zendingen in real time te volgen. De lancering van het platform in de VS markeert volgens Flexport een belangrijke mijlpaal na de succesvolle overname van Convoy’s vrachtvervoer softwaretechnologie in november 2023.

Jungheinrich creëert bestuursafdeling voor automatisering

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in automatisering en met name ook via overnames zijn technologische en regionale footprint op het vlak van automatisering aanzienlijk uitgebreid. De raad van bestuur van Jungheinrich heeft daarop besloten een nieuwe bestuursafdeling voor automatisering te creëren. De nieuwe afdeling zal alle eenheden en middelen bundelen met de nadruk op Mobile Robots, Automated Storage & Retrieval Systems (ASRS) en magazijninrichtingen.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2024!

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 14 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats.

Datalogic stelt draagbare bluetooth-scanner CODiScan voor

Datalogic, wereldwijd actief op het gebied van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de CODiScan serie gelanceerd. Het betreft een nieuwe serie draagbare bluetooth-scanners die zijn ontworpen voor toepassing in de transport en logistiek, retail en productie. Met een gewicht van slechts 44 gram kan de scanner op verschillende lichaamsdelen worden gedragen. De modulaire CODiScan is uitgerust met de Green Spot-technologie van Datalogic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.