Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt. De grootste uitdaging voor geografisch breeddenkende webshops is wel om het lever- en retourproces optimaal naar de lokale behoeften van de markt te kneden.

Vooral de webshops van onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland weten ons te verleiden. Meestal gaan Belgen ‘vreemd’ omdat ze betere koopjes op buitenlandse webshops (63%) of omdat ze er producten vinden die lokaal niet beschikbaar zijn (49%). 

​Groeipotentieel

Toch behoort Belg niet tot de meest fervente internetshoppers binnen Europa. België kent wel een erg hoog aantal internetverbindingen – 89% van de Belgen heeft toegang tot het internet – maar dat betekent niet automatisch een hoog aantal online aankopen. Slechts 46% van de Belgische e-shoppers doet geregeld een online aankoop. In andere landen een veel lagere internetpenetratie ligt het percentage regelmatige online shoppers veel hoger. Denken we maar Italië, Polen en Spanje.

Het aandeel online aankopen in het totaal te besteden shoppingbedrag benadert wel het Europese gemiddelde. Zo’n 7,6% van het totale bedrag dat Belgen besteden aan shoppen gaat naar online aankopen, terwijl het Europese gemiddelde op 9,6% ligt. Het zijn vooral de heavy buyers die vandaag verantwoordelijk zijn voor 88% van de online aankopen. Dat betekent dat er nog heel wat opwaarts potentieel is.

​Oog voor flexibele levering

Wat de belevering betreft, blijft thuislevering de favoriet van Belgische e-shoppers. Toch winnen alternatieven zoals levering in parcelshops aan belang. Daarnaast geeft meer dan de helft aan eerder geneigd te zijn een aankoop te plaatsen op websites die een tijdsvenster voor hun leveringen kunnen garanderen. Verder geven ze aan dat retailers die hun pakje de dag na de bestelling afleveren, realtime tracking aanbieden en de mogelijkheid geven om het aflevertijdstip te kunnen wijzigen een streepje voor hebben. Bijna de helft van de bevraagde e-shoppers vertrouwt ook op de meldingen over het levertijdstip van de koerier. 
Op Europees vlak gebeuren de meeste online aankopen nog steeds via een notebook laptop (63%) of via desktop (53%). Toch geeft 42% van de respondenten aan dat een gebruikersvriendelijke mobiele website doorslaggevend te vinden in het aankoopproces. Het aandeel aankopen dat helemaal via de smartphone wordt afgehandeld bedraagt 35%.

Belgische consumenten verkiezen om betalingen via een credit card (51%) of via Bancontact (28%) te regelen. Over heel Europa heen betalen consumenten liever met PayPal (42%) dan met kredietkaarten (35%). In Oost-Europa geven consumenten zelfs de voorkeur geven aan een cash betaling bij levering, wat het belang van een betrouwbare betaling benadrukt.

Dit onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS. In 21 verschillende landen werden 23.450 personen online geïnterviewd. In België werden 1.000 personen bevraagd over hun online shopping gewoontes.

Recente nieuwsberichten

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem ambieert toekomst als dronehub

Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) mikt op een duurzame toekomst door de dronekaart te trekken. Eerste stap is de installatie van een nieuw dronedetectiesysteem om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven te waarborgen.

Ontdek de kracht in uw planningsdata, win een gratis analyse

(Advertorial) Deze zomer helpen wij jouw bedrijf in het verkrijgen van gebruiksklare inzichten in uw planningsdata. Duik dieper in uw gegevens en ontdek hoe een betere visibiliteit uw bedrijf kan transformeren. Met onze uitgebreide expertise en geavanceerde analysemethoden onthullen we niet alleen trends en patronen, maar ook duidelijke mogelijkheden voor groei en optimalisatie.

De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

DP World investeert 130 miljoen euro in Roemenië

DP World heeft in Roemenië drie nieuwe sites geopend die een impuls moeten geven aan de groeiende status van het land als belangrijk knooppunt voor de Europese handel en die economische groei in de hele regio mogelijk moeten maken.

Arvato gaat logistiek en fulfilment voor Tonieboxes verzorgen

Arvato heeft de volledige logistiek en het fulfilment overgenomen voor Tonies. Die Duitse fabrikant en leverancier staat sinds 2016 bekend voor zijn Toniebox, een digitale ‘audio cube’ voor kinderen vanaf drie jaar, en de bijbehorende Tonies-figuurtjes die op de box worden geplaatst om audiospelletjes of liedjes af te spelen. Omdat het bedrijf niet alleen in Duitsland, maar ook internationaal fors aan het groeien is, wilde de fabrikant zijn logistiek reorganiseren. Daarvoor schakelde het supply chain en e-commerce dienstverlener Arvato in.

Montea koopt site van Tailormade Logistics in North Sea Port in Gent

Montea vergroot zijn aanwezigheid in de Haven van Gent door de aankoop van de site van Tailormade Logistics (TML). TML is een Belgisch transportbedrijf en logistiek dienstverlener met uitvalsbasissen in België en Nederland. Het hoofdkwartier is al meer dan 25 jaar in de haven van Gent gevestigd, op een site van ruim 20.000m². Op het terrein bevinden zich een magazijn van 12.000m² en een kantoorgebouw van 2.000m².

Manhattan introduceert GenAI in supply chain commerce

Manhattan Associates presenteert twee nieuwe oplossingen: Manhattan Active Maven en Manhattan Assist. Manhattan Active Maven is een gespecialiseerde ‘generative artificial intelligence’ (GenAI)-oplossing voor klantenservice, terwijl Manhattan Assist geavanceerde GenAI-mogelijkheden aan alle bestaande Manhattan Active-oplossingen moet toevoegen. Met de technologie wil Manhattan Associates interacties met consumenten transformeren en de manier waarop klanten de oplossingen van Manhattan gebruiken, verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.