Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt. De grootste uitdaging voor geografisch breeddenkende webshops is wel om het lever- en retourproces optimaal naar de lokale behoeften van de markt te kneden.

Vooral de webshops van onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland weten ons te verleiden. Meestal gaan Belgen ‘vreemd’ omdat ze betere koopjes op buitenlandse webshops (63%) of omdat ze er producten vinden die lokaal niet beschikbaar zijn (49%). 

​Groeipotentieel

Toch behoort Belg niet tot de meest fervente internetshoppers binnen Europa. België kent wel een erg hoog aantal internetverbindingen – 89% van de Belgen heeft toegang tot het internet – maar dat betekent niet automatisch een hoog aantal online aankopen. Slechts 46% van de Belgische e-shoppers doet geregeld een online aankoop. In andere landen een veel lagere internetpenetratie ligt het percentage regelmatige online shoppers veel hoger. Denken we maar Italië, Polen en Spanje.

Het aandeel online aankopen in het totaal te besteden shoppingbedrag benadert wel het Europese gemiddelde. Zo’n 7,6% van het totale bedrag dat Belgen besteden aan shoppen gaat naar online aankopen, terwijl het Europese gemiddelde op 9,6% ligt. Het zijn vooral de heavy buyers die vandaag verantwoordelijk zijn voor 88% van de online aankopen. Dat betekent dat er nog heel wat opwaarts potentieel is.

​Oog voor flexibele levering

Wat de belevering betreft, blijft thuislevering de favoriet van Belgische e-shoppers. Toch winnen alternatieven zoals levering in parcelshops aan belang. Daarnaast geeft meer dan de helft aan eerder geneigd te zijn een aankoop te plaatsen op websites die een tijdsvenster voor hun leveringen kunnen garanderen. Verder geven ze aan dat retailers die hun pakje de dag na de bestelling afleveren, realtime tracking aanbieden en de mogelijkheid geven om het aflevertijdstip te kunnen wijzigen een streepje voor hebben. Bijna de helft van de bevraagde e-shoppers vertrouwt ook op de meldingen over het levertijdstip van de koerier. 
Op Europees vlak gebeuren de meeste online aankopen nog steeds via een notebook laptop (63%) of via desktop (53%). Toch geeft 42% van de respondenten aan dat een gebruikersvriendelijke mobiele website doorslaggevend te vinden in het aankoopproces. Het aandeel aankopen dat helemaal via de smartphone wordt afgehandeld bedraagt 35%.

Belgische consumenten verkiezen om betalingen via een credit card (51%) of via Bancontact (28%) te regelen. Over heel Europa heen betalen consumenten liever met PayPal (42%) dan met kredietkaarten (35%). In Oost-Europa geven consumenten zelfs de voorkeur geven aan een cash betaling bij levering, wat het belang van een betrouwbare betaling benadrukt.

Dit onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS. In 21 verschillende landen werden 23.450 personen online geïnterviewd. In België werden 1.000 personen bevraagd over hun online shopping gewoontes.

Recente nieuwsberichten

Het verschil tussen ‘warm genoeg’ en behaaglijk in een magazijn

(Advertorial) De herfst is niet meer ver weg en dat betekent dat het moeilijker (of kostbaarder) wordt om voor de medewerkers een prettig werkklimaat vast te houden in het magazijn. Welzijn is uiteraard een goed streven, maar een tevreden werknemer is ook een productieve werknemer. Daarom 3 tips van Rite-Hite voor een prettig werkklimaat in het magazijn.

Het loont de moeite om de komende periode alle verwarmingsapparatuur te testen, want u wilt een mogelijk defect tijdig ontdekken. Ook kunnen afdichtingen op het dock of tussen bepaalde ruimten niet meer voldoende effectief zijn. Soms zijn eenvoudige reparaties afdoende, maar soms zijn bepaalde oplossingen aan vervanging toe. In dat laatste geval doet u er goed aan om minutieus te onderzoeken op welke manier een oplossing bijdraagt aan het vasthouden van een gewenste temperatuur. Hieronder volgen 3 oplossingen, die op dat vlak uitblinken.

WDP rondt sale-and-lease-back af van site in Waregem

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft een sale-and-lease-back-transactie afgerond van een multipurpose warehouse in het West-Vlaamse Waregem. De site heeft een verhuurbare oppervlakte van ongeveer 70.000m² voor productie, opslag en distributie en is volledig voorzien van zonnepanelen. De overname vond plaats via een inbreng in natura tegen aandelen WDP ter waarde van om en bij de 40 miljoen euro.

Wisag digitaliseert magazijnlogistiek met Easy WMS van Mecalux

Het Duitse familiebedrijf Wisag is een van de grootste industriële dienstverleners in Duitsland. Om zijn klanten de beste zorg en controle over goederen te bieden, heeft het bedrijf zijn logistiek gedigitaliseerd. Daarbij installeerde de intralogistieke groep Mecalux de warehouse management software Easy WMS in de twee magazijnen van Wisag in Krefeld.

Dematic voltooit automatiseringsoplossing bij Grupo Servicio Móvil

Dematic heeft de laatste fase afgerond van de installatie en inbedrijfstelling van een compacte automatiseringsoplossing met een AutoStore-systeem voor Grupo Servicio Móvil, een Spaanse logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in de zorgsector. Het project vertegenwoordigt een voortdurende samenwerking tussen de beide bedrijven sinds 2012, toen Grupo Servicio Móvil het eerste bedrijf in Spanje werd dat een Dematic Multishuttle-systeem installeerde op de locatie in Negreira om klanten in de gezondheidszorg in die regio te bedienen.

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux versterken samenwerking

Jungheinrich België, aanbieder van intralogistieke oplossingen, en Nilfisk BeLux, leverancier van professionele reinigingsapparatuur en -diensten, hebben aangekondigd dat ze hun jarenlange samenwerking willen verstevigen en uitbreiden. Met die versterkte samenwerking wil Jungheinrich nog meer als ‘one-stop-shop’ optreden en totaaloplossingen bieden die de efficiëntie en productiviteit van zijn klanten kunnen verhogen.

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.