Bekende elektrische heftruck ondergaat transformatie

Still creëert nieuwe RX 20

Hoewel de nieuwe RX 20 dezelfde naam draagt als zijn voorganger, zijn de verschillen niet op één hand te tellen. Daarom sprak Still op de internationale persvoorstelling in Hamburg ook over een volledige make-over. Zoals we dat van de fabrikant gewend zijn, werd ook deze nieuwe elektrische heftruck met verve belicht. Business Logistics zet de nieuwigheden voor u op een rijtje en kadert de nieuwste telg binnen de Still-familie binnen de groeistrategie.

Sinds zijn introductie in 2005 is de RX 20 een bestseller binnen het gamma elektrische heftrucks. Omdat de eisen in de markt continu evolueren, besloot Still dit toestel compleet te transformeren. “Hoewel de vertrouwde RX 20 intussen een stevige reputatie heeft uitgebouwd, zijn we ervan overtuigd dat er meer nodig is om klanten te wapenen voor de toekomst. Bovendien moet de aandacht voor minimale inzetkosten bij de ontwikkeling van dit toestel leiden tot een nog lagere Total Cost of Ownership, wat voor bedrijven toch steeds belangrijker wordt”, vertelt Thomas A. Fischer, managing director Verkoop, Marketing en Service (CSO) bij Still.

Aan de nieuwe truck is een vijftal jaar hard gewerkt. “Vooraf hebben we onze klanten gevraagd welke eisen zij vandaag hebben en wat in de toekomst nog belangrijker zal worden. Elementen die daarbij naar voren kwamen, waren bijvoorbeeld een nog hogere performantie, een laag energieverbruik, snelle batterijwissels, compactheid, snelheid en ergonomische omstandigheden voor de chauffeur”, schetst Henry Puhl, president voor Still EMEA. “Bij de ontwikkeling van de nieuwe truck hebben we bedrijfsleiders en chauffeurs nauw betrokken. Daarnaast hebben we uitgebreide veldtesten gedaan, onder meer bij de firma Polytech.”

Innovaties op een rij

Het wiel heeft Still met de nieuwe RX 20 niet heruitgevonden, maar voor de rest blijft er van de oorspronkelijke RX 20 niet veel overeind. Dat werd al snel duidelijk tijdens de presentatie van de nieuwe elektrische heftruck op de productiesite van Still in Hamburg.

Een belangrijke verbetering is de volledig nieuwe aandrijfmodule. Daarin zijn twee onderhoudsvrije driefasige tractiemotoren met actieve koeling en een innovatieve converter geïntegreerd. De voorwielaandrijving garandeert een uitstekende tractie, ook op hellingen tot 20%. Daarnaast maken verbeteringen op het vlak van acceleratie, rijprestaties en hefsnelheid de truck nog wendbaarder. Eén druk op de knop laat de gebruiker toe ofwel voor de beste energie-efficiëntie ofwel voor maximale omslagprestaties te kiezen. Het is mogelijk de snelheid, acceleratie en het elektrisch remgedrag bij het wisselen van rijrichting zelf in te stellen.

Voorts is de RX 20 beduidend compacter, waarmee Still een antwoord biedt op steeds smallere gangbreedtes. Bij de driewielers is de vereiste gangpadbreedte nu tot 29mm smaller en bij de vierwieltrucks is de winst zelfs 171mm door de combi-pendelas. Voor inzetsituaties waar ultracompacte trucks nodig zijn, vormen de erg wendbare RX 20-14C en RX 20-16 C een goede keuze. Zij hebben een extra kort chassisframe, wat zelfs manoeuvreren in smallegangpaden mogelijk maakt. Door zijn beperkte hoogte van 2.035mm is de standaard RX 20 ook geschikt voor gebruik in containers. Voor extreem lage doorrijhoogtes zijn de trucks ook leverbaar met een beschermdak van slechts 1.949mm.

Tegelijk heeft Still erop gelet dat de bestuurder niet aan arbeidsruimte moet inboeten. Integendeel, de cabinehoogte aan de binnenkant is 16mm groter, wat zorgt voor meer hoofdruimte. Ook werd gezorgd voor meer voetenruimte. Met het oog op een hogere ergonomie werd de instaphoogte met ongeveer 60mm verlaagd. Door met name het geluid van hef- en stuurpomp te verlagen, is de nieuwe RX 20 ook een erg stille werkkracht.

Verder verhoogt het nieuwe accuconcept de beschikbaarheid van de trucks. De standaard 48 Volt elektrische heftrucks zijn nu beschikbaar met 625 Ah accu’s in A- of B-circuits, waardoor het mogelijk is bestaande accupools te blijven gebruiken. Het bewezen dubbele batterijcompartiment maakt de grote accuvariantie mogelijk. Ook nieuwe technologieën, zoals lithium-ionbatterijen – die vooral geschikt zijn bij een intensieve inzet van de trucks – kunnen terecht in het compartiment.

Omdat een robuuste constructie voor klanten primordiaal blijkt, heeft Still besloten kunststof componenten grotendeels door staal te vervangen. Ook is de batterijdeur versterkt en is alle verlichting beschermd door stalen platen. Voor een beter zicht zorgt de nieuwe mast. Voor de nieuwe masten worden een slank genest profielpakket en C-profielen in de buitenmast gebruikt. Dat geldt niet enkel voor telescoop- maar ook voor drievoudige masten. De hefcilinders vinden we achter de profielen terug, wat de bestuurder een goed zicht door en langs de mast garandeert. Ook het beschermdak is aangepast voor een maximaal rondomzicht.

Blikvanger in de nieuwe truck is de Still Easy Control, een volledig nieuw ontwikkelde display- en bedieneenheid die als beveiligings- en communicatiecentrum fungeert. Het grafische kleurendisplay toont de bestuurder meteen alle truckparameters, zoals rijsnelheid, hellingshoek van de mast, batterijstatus en energieverbruik. Het intuïtieve menu en de voorkeuzetoetsen geven direct toegang tot bijvoorbeeld de rij- en hefprogramma’s en de indicatie voor de resterende accuduur. De handige rijrichtingsindicatie op het display moet de veiligheid en de prestaties verhogen. Ook de indicatie van de stabiliteit op het display en een snelheidsreductie bij geheven vorkenbord hebben een positieve impact op de veiligheid. Bewezen functies, zoals de Curve Speed Control – waarbij de snelheid in bochten automatisch wordt aangepast aan de stuurhoek – werden ook op deze truck behouden.

De nieuwe RX 20-serie telt in totaal 13 trucktypes: 7 driewiel- en 6-vierwielvorkheftrucks. Hij is in staat om lasten van 1,4 tot 2 ton met een lastzwaartepunt van 550mm te tillen en haalt een rijsnelheid tot 20km/u. Zo kan de RX 20-16L een last van 1,6 ton met maximale hefsnelheid van 0,53m/s moeiteloos tot 5.900mm heffen. De nieuwe truck is vooral geschikt in situaties – binnen en buiten – waar hoge omslagprestaties en maximale beschikbaarheid in een intensieve twee- of drieploegendienst nodig zijn.

201852591550127_foto-1.jpg
De nieuwe RX 20-serie telt in totaal 13 trucktypes: 7 driewiel- en 6-vierwielvorkheftrucks. Hij is in staat om lasten van 1,4 tot 2 ton met een lastzwaartepunt van 550mm te tillen en haalt een snelheid tot 20km/u.

Elektrische kracht

Dat het net de populaire elektrische RX 20 is die een make-over krijgt, is niet toevallig. “Elk jaar zien we de populariteit van elektrische trucks tegenover verbrandingstrucks toenemen. Dat is ook niet onlogisch, want elektrotrucks moeten qua prestaties vaak niet meer onderdoen. We verwachten dat de balans in de toekomst nog meer aan de kant van de elektrische heftrucks zal doorslaan, dus willen we onze pijlen eerst op dat segment richten”, vertelt Henry Puhl.

“We merken dat onze markt wereldwijd nog steeds groeit en dat weerspiegelt zich in onze omzet. Het is nu aan ons om de markt te volgen met passende oplossingen. De remake van de RX 20 sluit daar perfect op aan”, voegt Thomas A. Fischer eraan toe. “Daarnaast willen we vooral inzetten op totaaloplossingen voor onze klant. De overname van Dematic twee jaar geleden werpt nu bijvoorbeeld zijn vruchten af op het vlak van (semi-)geautomatiseerde oplossingen.”

Assistentiefuncties in stroomversnelling

De nieuwe RX 20 komt er amper een half jaar na de lancering van de nieuwe OPX-orderverzameltruck en anderhalf jaar na de introductie van de autonome iGo neo CX20-trucks. Volgen de productinnovaties elkaar steeds sneller op of lijkt dat alleen maar zo? “De snellere veranderingen in de markt dwingen ons om continu mee te evolueren. Het spreekt voor zich dat er nog make-overs zullen volgen, maar voor alle duidelijkheid: elk jaar uitpakken met een introductie van deze grootteorde is niet realistisch”, weet Henry Puhl.

“We kunnen onze innovaties in feite in verschillende niveaus opsplitsen”, verduidelijkt Thomas A. Fischer. “De lancering van een toestel als de nieuwe RX behoort ongetwijfeld tot de meest ingrijpende en is pas elke vijf à tien jaar aan de orde. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld verbeteringen op het vlak van hydraulica en elektronica, waar we om de twee à drie jaar met innovatieve ontwikkelingen willen komen. Het snelst gaan wel introducties van nieuwe apps en assistentiesystemen die bijvoorbeeld het beheer, energieverbruik en comfort van de trucks optimaliseren. We verwachten dat dit soort systemen in de toekomst een steeds belangrijkere rol zullen spelen bij het verder verbeteren van de efficiëntie van heftrucks. Onze ingenieurs zijn dan ook continu bezig met de ontwikkeling van steeds slimmere oplossingen op dat vlak. Een mooi voorbeeld daarvan is ook de Still NeXXt fleet, waarbij je op je smartphone negen apps tevoorschijn kunt toveren die je helpen om je vloot optimaal in te zetten. Vooral op dat vlak verwachten we in de toekomst een stroomversnelling.”

201852591615490_foto-2.jpg
Blikvanger in de nieuwe truck is de Still Easy Control, een volledig nieuw ontwikkelde display- en bedieneenheid die als beveiligings- en communicatiecentrum fungeert.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.