Bedrijven zien grootste waarde in visibiliteit op het vlak van transportmanagement
Niet minder dan 43% van de organisaties verwacht dat visibiliteit – met tracking & tracing van goederen in de supply chain – de grootste waarde heeft binnen transportmanagement. Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek voor de transportsector dat Descartes dit jaar voor de zevende keer heeft uitgevoerd. Het is dan ook niet verrassend dat 52% van de respondenten visibiliteit als belangrijkste investeringsdoelwit beschouwt op het gebied van transportmanagement voor de komende twee jaar.
Verder verwachten de respondenten dat het tekort aan chauffeurs de grootste impact zal hebben op transportmanagement de volgende vijf jaar. Naast het chauffeurstekort (42%) is ook de capaciteit van carriers (40%) een issue. Verder valt op dat de verwachte impact van hogere brandstofkosten op de bedrijfsvoering met 40% een stuk hoger ligt dan vorig jaar (25%).
Over het algemeen geldt dat bedrijven blijven investeren in transportmanagement. Liefst 65% van de respondenten geeft aan die investeringen nog te zullen verhogen. Bijna een derde (31%) handhaaft het bestaande investeringsniveau en slechts 4% geeft aan de investeringen in transportmanagement te zullen verlagen. Wel nemen bedrijven die financieel het best presteren het grootste deel van de groei-investeringen voor hun rekening. Het is twee keer zo waarschijnlijk dat de financieel best presterende bedrijven het percentage van hun investeringen in transportmanagement zullen verhogen in vergelijking met bedrijven die het financieel minder goed doen.
Foto: Pexels