Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen. Dat menen Stephen Gallagher (Avanade), Joris Aeles (Microsoft) en Nick Millman (Accenture), die onlangs samen een Big Data & Analytics event op touw zetten.

“Vaak heerst nog de misvatting dat big data een privilege is van grote bedrijven met grote budgetten. Dat is gelukkig verleden tijd. De prijs van analytische software is danig gezakt en dataopslag vindt nu in de clouds plaats. Daardoor is big data analytics meer dan ooit toegankelijk voor startups en kmo’s”, meent Stephen Gallagher, VP bij Avanade.

Avanade lanceerde onlangs nog het Technology Vision 2017 rapport. Die studie identificeert de toekomstige uitdagingen voor bedrijven en hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op een wereld die steeds meer door artificiële intelligentie wordt gedomineerd. Het rapport formuleert vijf werkpunten op het vlak van nieuwe gebruikerservaringen, augmented workforce, de platformeconomie, designops en digitale ethiek. Die punten zijn cruciaal voor bedrijven opdat ze binnen enkele jaren niet hopeloos achterophinken. “Nieuwe technologieën blijven elkaar in sneltempo opvolgen. AI zal in eerste instantie de digitale klantenervaring veranderen. Maar ook voor werknemers zal AI het belangrijkste technologische instrument worden”, aldus Stephen Gallagher.
 
Het Avanade Technology Vision 2017 rapport legt de volgende vijf werkpunten bloot:
Denk aan nieuwe interacties en innovatieve customer experience. Apps zullen snel voorbijgestreefd zijn. Klanten zullen virtuele assistenten op basis van AI verwachten, net zoals gemengde realiteit en zogenaamde haptics. Het gebruik van nieuwe technologieën zoals neural networks, natural language processing en machine learning voor klanten wordt crucialer dan ooit. Het beheer van big datasets is hier voor veel bedrijven het belangrijkste werkpunt. Zij moeten immers voortdurend op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om data te interpreteren, de data te benutten en uiteindelijk zo de klantenervaring te verbeteren.
Empower de werknemers. AI zal ervoor zorgen dat medewerkers snellere en betere prestaties kunnen leveren. Daarin investeren en de juiste werkkrachten aantrekken, zijn cruciale stappen voor een onderneming om bij te blijven.
Plug in bij de Platform Economy. AI zal helpen bij de opzet van nieuwe ecosystemen over de landsgrenzen heen. Bedrijven sluiten zich hier beter aan om consumenten te blijven bereiken.
Ga voor een DesignOps approach. Het hanteren van moderne engineering methodes en design thinking wordt cruciaal voor bedrijven die hun groei in de toekomst gegarandeerd willen zien.
Werk aan een ethisch kader. De ontwikkeling van een kader rond digitale ethiek is cruciaal om AI te integreren in de bedrijfsactiviteiten, onder meer op het vlak van data security en privacy.

Recente nieuwsberichten

Blokker automatiseert distributiecentrum

De afgelopen jaren zijn er binnen Blokker ingrijpende maatregelen uitgevoerd om de negatieve resultaten op termijn om te buigen en Blokker in de markt te herpositioneren. Die positionering stelt ook eisen aan de inrichting van de logistieke organisatie.

Piekperiodes opvangen? Geen probleem!

(advertorial) Op elk moment van het jaar, ook tijdens piekperiodes, tijdig en correct kunnen leveren aan klanten? De combinatie van een intralogistiek systeemontwerp met een hoge automatiseringsgraad biedt een snelle en foutloze orderpick methode.

PwC polst naar Industry 4.0 bij start-ups

Voor het eerst voerde PwC België een Industry 4.0 onderzoek bij start-ups. Daarvoor namen de onderzoekers interviews af bij dertig Belgische startende en groeiende bedrijven die actief zijn in de sector van industriële digitale technologie.

OMP Plus verwerft DDMRP compliance

Het Demand Driven Institute (DDI) heeft OMP Plus geëvalueerd en bevestigd dat de oplossing voldoet aan de criteria voor DDMRP compliance. Demand Driven Material Requirements Planning (DDMRP) is een ‘multi-echelon’ planningsmethode en een van de planningmethodes die in OMP Plus wordt ondersteund.

Duurzaam transport scoort hoog bij Belgische bedrijven

Bijna 30% van de bedrijven die op regelmatige basis een beroep doen op een logistieke partner zijn bereid meer te betalen voor duurzamer transport. Dat blijkt uit een rondvraag door transportfirma Vedrova uit Herentals. Belangrijker is de service en controle over de goederen.

Nieuw Technology Assembly Center voor Inther

Systeemintegrator Inther heeft in zijn thuisbasis Venray (NL) zijn nieuwe Technology Assembly Center (TAC) officieel geopend. Het TAC is het eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum waarin Inther voortaan zijn conveyorsysteem ‘ICE’ (Inther Conveyor Equipment) ontwikkelt en produceert.

Draagt IoT bij aan slimme stadslogistiek?

Het Internet of Things (IoT) kan een significante bijdrage leveren aan een efficiëntere stadslogistiek. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project ‘Intello City’. Daarbij testte VIL de afgelopen maanden de mogelijkheden van een micromagazijn in een stadscentrum, dat door middel van IoT autonoom kan opereren.

Eerste Skyfall systeem in de drankenindustrie

(advertorial) Flexibele buffer tussen vouwdozenontstapelaar en dozenopzetter De Zwitserse Ferag AG en WRH Global Belgium blijven de zelfontwikkelde Skyfall technologie verder uitbouwen. Een variant van het innovatieve vloervrije transportsysteem is met speciale klemmen uitgerust om vouwdozen automatisch aan te voeren naar de dozenopzetter.

Corneel Geerts breidt diensten op Ierland uit met CLF

Corneel Geerts Transportgroup heeft een nieuwe partner gevonden in CLF Freight Forwarders, een Iers familiebedrijf dat klantgerichte oplossingen zoekt. Het bedrijf organiseert zijn eigen groepagediensten op de Benelux en Duitsland en is lid van een nationaal distributienetwerk in Ierland dat een 24 uursdienstverlening garandeert.

Liege Airport gaat voor data-uitwisseling met Nallian for Air Cargo

Met een jaarlijks volume van meer dan 700.000 ton is Liege Airport een van de grootste cargo luchthavens in Europa. Met de implementatie van de Nallian for Air Cargo suite lanceert de luchthaven nu een platform dat zijn stakeholders meer geïntegreerd laat samenwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.