Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen. Dat menen Stephen Gallagher (Avanade), Joris Aeles (Microsoft) en Nick Millman (Accenture), die onlangs samen een Big Data & Analytics event op touw zetten.

“Vaak heerst nog de misvatting dat big data een privilege is van grote bedrijven met grote budgetten. Dat is gelukkig verleden tijd. De prijs van analytische software is danig gezakt en dataopslag vindt nu in de clouds plaats. Daardoor is big data analytics meer dan ooit toegankelijk voor startups en kmo’s”, meent Stephen Gallagher, VP bij Avanade.

Avanade lanceerde onlangs nog het Technology Vision 2017 rapport. Die studie identificeert de toekomstige uitdagingen voor bedrijven en hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op een wereld die steeds meer door artificiële intelligentie wordt gedomineerd. Het rapport formuleert vijf werkpunten op het vlak van nieuwe gebruikerservaringen, augmented workforce, de platformeconomie, designops en digitale ethiek. Die punten zijn cruciaal voor bedrijven opdat ze binnen enkele jaren niet hopeloos achterophinken. “Nieuwe technologieën blijven elkaar in sneltempo opvolgen. AI zal in eerste instantie de digitale klantenervaring veranderen. Maar ook voor werknemers zal AI het belangrijkste technologische instrument worden”, aldus Stephen Gallagher.
 
Het Avanade Technology Vision 2017 rapport legt de volgende vijf werkpunten bloot:
Denk aan nieuwe interacties en innovatieve customer experience. Apps zullen snel voorbijgestreefd zijn. Klanten zullen virtuele assistenten op basis van AI verwachten, net zoals gemengde realiteit en zogenaamde haptics. Het gebruik van nieuwe technologieën zoals neural networks, natural language processing en machine learning voor klanten wordt crucialer dan ooit. Het beheer van big datasets is hier voor veel bedrijven het belangrijkste werkpunt. Zij moeten immers voortdurend op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om data te interpreteren, de data te benutten en uiteindelijk zo de klantenervaring te verbeteren.
Empower de werknemers. AI zal ervoor zorgen dat medewerkers snellere en betere prestaties kunnen leveren. Daarin investeren en de juiste werkkrachten aantrekken, zijn cruciale stappen voor een onderneming om bij te blijven.
Plug in bij de Platform Economy. AI zal helpen bij de opzet van nieuwe ecosystemen over de landsgrenzen heen. Bedrijven sluiten zich hier beter aan om consumenten te blijven bereiken.
Ga voor een DesignOps approach. Het hanteren van moderne engineering methodes en design thinking wordt cruciaal voor bedrijven die hun groei in de toekomst gegarandeerd willen zien.
Werk aan een ethisch kader. De ontwikkeling van een kader rond digitale ethiek is cruciaal om AI te integreren in de bedrijfsactiviteiten, onder meer op het vlak van data security en privacy.

Recente nieuwsberichten

Delaware sluit AI-partnership met Robovision

Delaware, verstrekker van bedrijfsadvies en IT-diensten, en Robovision, implementator van AI-gestuurde computervisie, gaan samenwerken om de mogelijkheden van artificiële intelligentie sneller bij bedrijven te brengen. Zo wordt het ‘deep learning’-platform, ontwikkeld door Robovision, in het aanbod van Delaware opgenomen.

Dematic helpt omnichannel retailers met Merchandise Returns systeem

Dematic introduceert met het Merchandise Returns System een omgekeerd logistiek verwerkingssysteem voor omnichannel retailers. Het Merchandise Returns System is een subsysteem voor materiaalverwerking in het distributiecentrum. Het versnelt en stroomlijnt er alle verwerkingsstappen om klantenkrediet aan te bieden, geruilde orders in te voeren en geretourneerde artikelen opnieuw beschikbaar te maken voor verkoop.

Beheers het onvoorspelbare / Master the unpredictable

(Advertorial) De niet aflatende groei van e-commerce en de huidige dynamiek in veel sectoren zal de komende jaren niet afzwakken en stelt retailbedrijven – en dan met name in de fashion – voor enorme uitdagingen. Dit geldt niet enkel voor de hoge groeicijfers, maar evenzeer voor de onzekerheid over hoe de mix tussen brick-and-mortar-retail, e-commerce en andere distributiekanalen zich in de toekomst verder zal ontwikkelen.

Van Gelder automatiseert magazijnprocessen met Astro WMS

Het Nederlandse Van Gelder, een zogenaamde AGF-groothandel (aardappelen, groente en fruit), gaat in zijn nieuwe magazijn in Ridderkerk het Astro WMS van Consafe Logistics implementeren. Nog dit jaar neemt Van Gelder een nieuw modern bedrijfspand in gebruik met een magazijn van 30.000m² voor het opslaan, sorteren, verwerken en verzenden van groente- en fruitproducten.

Reflex WMS for Factory optimaliseert logistieke stromen in productie

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group presenteert met Reflex WMS for Factory een managementsysteem voor logistieke stromen in industriële productievestigingen. De oplossing werd ontwikkeld op basis van het warehouse management systeem Reflex WMS en voldoet aan de specifieke behoeften van fabrieken.

Wehkamp kiest WMS van Manhattan voor uitbreiding distributiecentrum

Voor het beheer van zijn nieuwe distributiecentrum in Zwolle heeft online retailer Wehkamp het warehouse management systeem van Manhattan Associates gekozen. Dit project, dat deel uitmaakt van Wehkamps investering van 40 miljoen euro in de uitbreiding en modernisering van zijn distributiecentra, zal uiteindelijk naar de andere dc’s worden uitgebreid.

Dematic maakt automatische ontlading mogelijk bij subsysteem voor hangtassen

Om te beantwoorden aan de hoge eisen voor order- en retourverwerking in e-commercebedrijven, optimaliseert Dematic zijn Pouch Subsysteem nu ook met het automatisch ontladen van hangtassen. Daarvoor heeft Dematic een innovatief open- en sluitmechanisme ontwikkeld dat een combinatie is van clip-on- en bajonetsluitingen.

Reesink Logistic Solutions en AM bieden samen magazijnoplossingen

Begin 2019 maakte Royal Reesink de aankoop van AM Gruppe bekend. De warehouseleverancier uit het Nederlandse Duiven breidt daarmee zijn activiteiten naar Duitsland uit. Binnen de samenwerking gaat AM, aanbieder van het AutoStore systeem, zich ook op de Duitse markt begeven met de producten van Reesink, zoals magazijnkranen en conveyors.

Alibaba lokt internationale spelers naar België

In 2018 kreeg de logistieke sector in België een enorme boost met de komst van Alibaba. Dat blijkt uit het jaarlijkse Marketbeat rapport van vastgoedconsultant en dienstverlener Cushman & Wakefield Belgium. De komst van Cainiao, Alibaba’s logistieke partner, naar Luik betekent een immense opsteker voor de Belgische logistiek sector.

Logistyx Technologies lanceert TMS voor pakjesvervoer

Met TME 3.0 lanceert Logistyx Technologies een transport management systeem (TMS) dat specifiek werd ontworpen voor het vervoer van pakketjes. Tijdens piekmomenten versturen de grootste klanten van Logistyx meer dan 80.000 pakjes per uur. TME 3.0 kiest de meest doeltreffende en efficiënte combinatie van multi-carrier diensten, documenteert die diensten om compliance te garanderen, trackt de services doorheen de hele afhandeling en zorgt voor accurate facturering en tijdige betaling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.