Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen. Dat menen Stephen Gallagher (Avanade), Joris Aeles (Microsoft) en Nick Millman (Accenture), die onlangs samen een Big Data & Analytics event op touw zetten.

“Vaak heerst nog de misvatting dat big data een privilege is van grote bedrijven met grote budgetten. Dat is gelukkig verleden tijd. De prijs van analytische software is danig gezakt en dataopslag vindt nu in de clouds plaats. Daardoor is big data analytics meer dan ooit toegankelijk voor startups en kmo’s”, meent Stephen Gallagher, VP bij Avanade.

Avanade lanceerde onlangs nog het Technology Vision 2017 rapport. Die studie identificeert de toekomstige uitdagingen voor bedrijven en hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op een wereld die steeds meer door artificiële intelligentie wordt gedomineerd. Het rapport formuleert vijf werkpunten op het vlak van nieuwe gebruikerservaringen, augmented workforce, de platformeconomie, designops en digitale ethiek. Die punten zijn cruciaal voor bedrijven opdat ze binnen enkele jaren niet hopeloos achterophinken. “Nieuwe technologieën blijven elkaar in sneltempo opvolgen. AI zal in eerste instantie de digitale klantenervaring veranderen. Maar ook voor werknemers zal AI het belangrijkste technologische instrument worden”, aldus Stephen Gallagher.
 
Het Avanade Technology Vision 2017 rapport legt de volgende vijf werkpunten bloot:
Denk aan nieuwe interacties en innovatieve customer experience. Apps zullen snel voorbijgestreefd zijn. Klanten zullen virtuele assistenten op basis van AI verwachten, net zoals gemengde realiteit en zogenaamde haptics. Het gebruik van nieuwe technologieën zoals neural networks, natural language processing en machine learning voor klanten wordt crucialer dan ooit. Het beheer van big datasets is hier voor veel bedrijven het belangrijkste werkpunt. Zij moeten immers voortdurend op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om data te interpreteren, de data te benutten en uiteindelijk zo de klantenervaring te verbeteren.
Empower de werknemers. AI zal ervoor zorgen dat medewerkers snellere en betere prestaties kunnen leveren. Daarin investeren en de juiste werkkrachten aantrekken, zijn cruciale stappen voor een onderneming om bij te blijven.
Plug in bij de Platform Economy. AI zal helpen bij de opzet van nieuwe ecosystemen over de landsgrenzen heen. Bedrijven sluiten zich hier beter aan om consumenten te blijven bereiken.
Ga voor een DesignOps approach. Het hanteren van moderne engineering methodes en design thinking wordt cruciaal voor bedrijven die hun groei in de toekomst gegarandeerd willen zien.
Werk aan een ethisch kader. De ontwikkeling van een kader rond digitale ethiek is cruciaal om AI te integreren in de bedrijfsactiviteiten, onder meer op het vlak van data security en privacy.

Recente nieuwsberichten

Stephan Sieber nieuwe CEO van Transporeon

Sinds 12 november 2019 vervult de Zwitser Stephan Sieber (44) de functie van CEO bij het cloudgebaseerde logistieke dienstenbedrijf Transporeon. Stephan Sieber heeft dertien jaar ervaring bij SAP, onder andere als algemeen directeur van SAP Zwitserland.

Picnic bouwt gerobotiseerd fulfilment center

De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat in Utrecht een geautomatiseerd distributiecentrum oprichten. Dat is naar eigen zeggen de manier om de infrastructuur, die al volledig uit elektrische bestelwagens bestaat, ook op het niveau van het dc duurzamer te maken.

AB InBev stuurt e-trucks naar Belgische steden

AB InBev zet voluit in op ecologie. Zo wil de brouwerij als eerste onderneming in België elektrische trucks inzetten om steden te beleveren. De eerste e-truck – van vrachtwagenconstructeur MAN – wordt deze week al bij AB InBev in Leuven geleverd.

Iptor lanceert AI chatbot ‘Sara’

Sara, de chatbot van softwareleverancier Iptor Supply Chain Systems, maakt gebruik van artificiële intelligentie en moet klanten gedetailleerd, real-time, big data gedreven inzicht geven in hun Iptor DC1 en IP1 ERP-platformen. Sara leent zich met name voor dienstenbedrijven voor wie customer support een kritische succesfactor is.

Kuehne + Nagel neemt leeuwendeel van Rotra over

Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van het gros van de activiteiten van Rotra. Het Nederlandse familiebedrijf, met hoofdzetel in Doesburg, beheert een vloot van meer dan 200 trucks en staat in voor wegvervoer en contract logistics voor Nederlandse, Belgische en internationale klanten.

Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt

Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

Gelderland begrenst bouw van XXL-distributiecentra

De Nederlandse provincie Gelderland wil de opmars van XXL-distributiecentra in de provincie een halt toeroepen. Als het aan het provinciebestuur ligt, mogen dergelijke dc’s van boven de 50.000m² enkel nog worden gebouwd in de logistieke hotspots Tiel, Nijmegen en tussen Zevenaar en Emmerich, vlak over de grens met Duitsland.

PTV Group voegt Franse transport- en logistieke bedrijven samen

Softwarebedrijf PTV bundelt al zijn transport- en logistieke activiteiten in Frankrijk voortaan onder de paraplu van PTV France SAS. Deze nieuwe dochteronderneming is het resultaat van de merger van twee afzonderlijke bedrijven, m.n. PTV Loxane SAS en PTV France SARL, respectievelijk gespecialiseerd in transportlogistiek en traffic engineering.

Airbus kiest voor duurzaamheid met herbruikbare verpakkingen van Gefco

In zijn overgang naar een duurzamere supply chain heeft vliegtuigbouwer Airbus een overeenkomst gesloten met Gefco, aanbieder van multimodale supply chain oplossingen. Zo zal Gefco de wegwerpverpakking van Airbus geleidelijk aan vervangen door herbruikbare, opvouwbare containers.

Stikstofcrisis in Nederland treft logistiek

De stikstofcrisis in Nederland heeft ook een impact op de logistieke sector. Omdat, na de stikstofuitspraak door de Raad van State in mei van dit jaar, bijkomend onderzoek is vereist, lopen verschillende projecten vertraging op. Zo is de realisatie vertraagd van Logistiek Park Moerdijk en van de Railterminal Gelderland bij Valburg.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.