Bedrijfsleiders niet langer bang voor ‘mens versus machine’

Onderzoek van Avanade toont aan dat bedrijven binnen een tijdsspanne van drie jaar intelligente automatisering zullen moeten toepassen om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak.

Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan dat er jobs zullen worden vervangen.
Intelligente automatisering biedt nieuwe mogelijkheden om de concurrentie achter zich te laten, maar bedrijfsleiders moeten heel wat psychologische en culturele barrières omtrent intelligente automatisering overwinnen om succesvol te zijn. Zo geeft 79% van de respondenten aan dat interne tegenstand bij verandering een belangrijk obstakel is om technologie op basis van artificiële intelligentie in het bedrijf te implementeren.

Verder toont het onderzoek aan dat 31% van de bedrijven vandaag al gebruik maakt van intelligente automatisering. Dat aantal zou tegen 2020 verdubbelen.
Ook is maar liefst 86% van de bedrijfsleiders ervan overtuigd dat hun bedrijf binnen vijf jaar zeker gebruik moet maken van intelligente automatisering om aan de top te blijven in hun vakgebied.
Volgens bedrijfsleiders zullen de belangrijkste voordelen van intelligente automatisering productiviteit (50%) en snellere time-to-market (45%) zijn.
Bijna de helft van de bedrijfsleiders wereldwijd (43%) denkt overigens dat intelligente automatisering medewerkers de mogelijkheid zal bieden meer tijd te besteden aan complexe opdrachten en innovatie.
En 60% van de bevraagde consumenten stelt dat het waarschijnlijk is dat intelligente automatisering eerder jobs zal vervangen dan er bijkomende te creëren.
 
Volgens de onderzoekers zullen bedrijfsleiders duidelijk nieuwe technologische mogelijkheden moeten omarmen om relevant te blijven in een wereld die steeds meer gestuurd wordt door artificiële intelligentie. Bijna tweederde (60%) van de bedrijfsleiders stelt dat een beter begrip van nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie, en de mogelijkheid om een toegenomen personeelsbestand te managen (53%) in de komende vijf jaar belangrijker zullen worden dan traditionele bedrijfstakken zoals sales en marketing.
 
Tot slot raadt Avanade bedrijfsleiders aan een roadmap op te stellen die hulp biedt bij high-level gesprekken én bij besprekingen met medewerkers over wat intelligente automatisering voor hen betekent.
Voor de respondenten van de survey werd intelligente automatisering beschreven als een vorm van artificiële intelligentie waarbij machines het proces van leren, beslissingen nemen en acties van mensen nabootsen door middel van intelligentie op basis van doorgedreven analytics en cognitieve services. Voorbeelden van intelligente automatisering zijn chatbots, object/speech herkenning en natural language processing.

Recente nieuwsberichten

Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy 

(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?

Secured transportation & international forwarding

(advertorial) We offer international forwarding from Europe to CIS for all companies already present or newly entering the CIS market, including customs clearance.

Flitsbezorgers, dark stores en welke uitdagingen zij moeten aangaan om te kunnen overleven

(advertorial) Een van de belangrijkste logistieke trends voor e-commercebedrijven zijn dark stores: voorraadpunten voor flitsbezorgers. Na een snelle opkomst, mede vanwege de coronapandemie, komen flitsbezorgers en dark stores de aankomende tijd voor een aantal uitdagingen te staan.

BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad

BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.

Retailketen SoLow wil groei realiseren met Slim4

De Nederlandse discountretailer SoLow verkoopt feestartikelen, knutselspullen en cadeaus. Dat doet de retailer online, maar vooral via fysieke winkels waarvan Nederland er momenteel al veertig telt. Om integraal de voorraad aan te sturen voor winkels, de webshop en het centrale distributiecentrum gaat SoLow de software van Slimstock inzetten.

Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen

Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo.

Jungheinrich opent nieuw ontwikkelingscentrum in Kroatië

Jungheinrich heeft in Zagreb (Kroatië) een nieuwe hub voor de ontwikkeling van software en hardware geopend. Met ‘Jungheinrich Business Services Croatia’ wil de leverancier van intralogistieke oplossingen zijn expertise op het gebied van digitalisering en automatisering verder uitbreiden om aan de groeiende vraag naar digitale producten te voldoen.

Apetito installeert transportsystemen van Kardex Mlog in vrieshuizen

Het Duitse Apetito, gespecialiseerd in maaltijdvoorziening, optimaliseert de materiaalstroom in twee vrieshuizen met behulp van Kardex Mlog. De uitbreiding in het logistieke centrum van Apetito in het Duitse Rheine omvat een nieuw transportsysteem, inclusief besturing en visualisering   Apetito en Kardex Mlog hebben al eerder projecten samen uitgevoerd.

Jungheinrich breidt productassortiment uit met LiftLiner systeem

Met het LiftLiner systeem kunnen trolleytreinen aan beide zijden worden geladen en gelost. Daarvoor zal Jungheinrich in de toekomst samenwerken met K.Hartwall, een Fins bedrijf dat is gespecialiseerd in ladingdragers en een jarenlange expertise heeft op het gebied van logistieke oplossingen.

Distrilog voegt 19e site aan portfolio toe

Op 1 februari 2022 nam Distrilog zijn intrek in de magazijnen van de voormalige Philips-site in Kontich. Het magazijn telt 40.000m² en 45 laadkades. Vanuit deze vestiging organiseert de logistiek dienstverlener de opslag en het transport voor onder andere een van zijn grote retailklanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.