Bedrijfsleiders niet langer bang voor ‘mens versus machine’

Onderzoek van Avanade toont aan dat bedrijven binnen een tijdsspanne van drie jaar intelligente automatisering zullen moeten toepassen om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak.

Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan dat er jobs zullen worden vervangen.
Intelligente automatisering biedt nieuwe mogelijkheden om de concurrentie achter zich te laten, maar bedrijfsleiders moeten heel wat psychologische en culturele barrières omtrent intelligente automatisering overwinnen om succesvol te zijn. Zo geeft 79% van de respondenten aan dat interne tegenstand bij verandering een belangrijk obstakel is om technologie op basis van artificiële intelligentie in het bedrijf te implementeren.

Verder toont het onderzoek aan dat 31% van de bedrijven vandaag al gebruik maakt van intelligente automatisering. Dat aantal zou tegen 2020 verdubbelen.
Ook is maar liefst 86% van de bedrijfsleiders ervan overtuigd dat hun bedrijf binnen vijf jaar zeker gebruik moet maken van intelligente automatisering om aan de top te blijven in hun vakgebied.
Volgens bedrijfsleiders zullen de belangrijkste voordelen van intelligente automatisering productiviteit (50%) en snellere time-to-market (45%) zijn.
Bijna de helft van de bedrijfsleiders wereldwijd (43%) denkt overigens dat intelligente automatisering medewerkers de mogelijkheid zal bieden meer tijd te besteden aan complexe opdrachten en innovatie.
En 60% van de bevraagde consumenten stelt dat het waarschijnlijk is dat intelligente automatisering eerder jobs zal vervangen dan er bijkomende te creëren.
 
Volgens de onderzoekers zullen bedrijfsleiders duidelijk nieuwe technologische mogelijkheden moeten omarmen om relevant te blijven in een wereld die steeds meer gestuurd wordt door artificiële intelligentie. Bijna tweederde (60%) van de bedrijfsleiders stelt dat een beter begrip van nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie, en de mogelijkheid om een toegenomen personeelsbestand te managen (53%) in de komende vijf jaar belangrijker zullen worden dan traditionele bedrijfstakken zoals sales en marketing.
 
Tot slot raadt Avanade bedrijfsleiders aan een roadmap op te stellen die hulp biedt bij high-level gesprekken én bij besprekingen met medewerkers over wat intelligente automatisering voor hen betekent.
Voor de respondenten van de survey werd intelligente automatisering beschreven als een vorm van artificiële intelligentie waarbij machines het proces van leren, beslissingen nemen en acties van mensen nabootsen door middel van intelligentie op basis van doorgedreven analytics en cognitieve services. Voorbeelden van intelligente automatisering zijn chatbots, object/speech herkenning en natural language processing.

Recente nieuwsberichten

Speelgoedproducent Haba automatiseert distributiecentrum met Dematic

De Duitse speelgoedproducent HABA Family of Companies verdeelt vanuit zijn distributiecentrum in Bad Rodach producten van Haba, Qiéro!, Fitz en Jako-O. Voor de automatisering van zijn retour- en verzendingslogistiek heeft HABA Family of Companies een beroep gedaan op Dematic.

Webinar Optimact

(Advertorial) Link naar een introductie Optimact met demo Optimact. Ga naar https://www.youtube.com/watch?v=Em-geZw-YP4

Still gaat voluit voor elektrisch met nieuwe RX 60 voor 3,5 tot 5 ton

‘Alles, behalve uitlaatgassen’. Met die slagzin heeft Still zijn nieuwe RX 60-familie aangekondigd. Een jaar na de lancering van de nieuwe RX 60-reeks in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton, pakt de Duitse heftruckfabrikant uit met een volledig nieuwe familie van 3,5 tot 5 ton.

Engels ontwikkelt verrijdbare bakken voor onderste schap in magazijnen

In heel wat magazijnen waar het orderpicken handmatig verloopt, zorgen de onderste schappen voor (ergonomische) problemen. De producten zijn nauwelijks zichtbaar en de orderpickers moet vaak op hun knieën om iets uit het schap te pakken. Het onderste schap wordt daardoor amper benut.

CITRUS-proefproject schetst slimme mobiliteit van de toekomst

Big data, digitalisering en technologie kunnen helpen om het vrachtvervoer te optimaliseren en de veiligheid, doorstroming en emissies te verbeteren. Dat is de conclusie van CITRUS (Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks), het eerste Vlaamse proefproject waarbij werd getest hoe voertuigen en verkeerslichten in twee richtingen met elkaar kunnen communiceren.

Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.

Shippeo neemt oPhone over

Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.

Food Blending betrekt nieuw magazijn en productiegebouw

Food Blending is een loonmengbedrijf voor humane voedingsstoffen in de voedingsindustrie. De kmo uit Evergem mengt en verpakt droge voedingsstoffen in de juiste verhouding waarna ze als afgewerkt product terug naar de klant gaan. Om verder te kunnen uitbreiden, vond het bedrijf even verderop van zijn huidige locatie een nieuwe, ruimere site.

Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021

Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Inland Container Yard concept moet modal shift containers versnellen

Multimodaal.Vlaanderen – onderdeel van VIL – lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. De ambitie bestaat erin in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten naar spoor en binnenvaart over te hevelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.