Bedrijfsleiders niet langer bang voor ‘mens versus machine’

Onderzoek van Avanade toont aan dat bedrijven binnen een tijdsspanne van drie jaar intelligente automatisering zullen moeten toepassen om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak.

Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan dat er jobs zullen worden vervangen.
Intelligente automatisering biedt nieuwe mogelijkheden om de concurrentie achter zich te laten, maar bedrijfsleiders moeten heel wat psychologische en culturele barrières omtrent intelligente automatisering overwinnen om succesvol te zijn. Zo geeft 79% van de respondenten aan dat interne tegenstand bij verandering een belangrijk obstakel is om technologie op basis van artificiële intelligentie in het bedrijf te implementeren.

Verder toont het onderzoek aan dat 31% van de bedrijven vandaag al gebruik maakt van intelligente automatisering. Dat aantal zou tegen 2020 verdubbelen.
Ook is maar liefst 86% van de bedrijfsleiders ervan overtuigd dat hun bedrijf binnen vijf jaar zeker gebruik moet maken van intelligente automatisering om aan de top te blijven in hun vakgebied.
Volgens bedrijfsleiders zullen de belangrijkste voordelen van intelligente automatisering productiviteit (50%) en snellere time-to-market (45%) zijn.
Bijna de helft van de bedrijfsleiders wereldwijd (43%) denkt overigens dat intelligente automatisering medewerkers de mogelijkheid zal bieden meer tijd te besteden aan complexe opdrachten en innovatie.
En 60% van de bevraagde consumenten stelt dat het waarschijnlijk is dat intelligente automatisering eerder jobs zal vervangen dan er bijkomende te creëren.
 
Volgens de onderzoekers zullen bedrijfsleiders duidelijk nieuwe technologische mogelijkheden moeten omarmen om relevant te blijven in een wereld die steeds meer gestuurd wordt door artificiële intelligentie. Bijna tweederde (60%) van de bedrijfsleiders stelt dat een beter begrip van nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie, en de mogelijkheid om een toegenomen personeelsbestand te managen (53%) in de komende vijf jaar belangrijker zullen worden dan traditionele bedrijfstakken zoals sales en marketing.
 
Tot slot raadt Avanade bedrijfsleiders aan een roadmap op te stellen die hulp biedt bij high-level gesprekken én bij besprekingen met medewerkers over wat intelligente automatisering voor hen betekent.
Voor de respondenten van de survey werd intelligente automatisering beschreven als een vorm van artificiële intelligentie waarbij machines het proces van leren, beslissingen nemen en acties van mensen nabootsen door middel van intelligentie op basis van doorgedreven analytics en cognitieve services. Voorbeelden van intelligente automatisering zijn chatbots, object/speech herkenning en natural language processing.

Recente nieuwsberichten

Ravas combineert wegen en ergonomisch transporteren in Ergo-Truck 2

Met de Ergo-Truck 2 lanceert Ravas een vernieuwde en verbeterde versie van zijn bestaande Ergo Truck. Volgens de producent en leverancier van mobiele weegoplossingen zet de Ergo-Truck 2 een nieuwe standaard in de wereld van mobiele weegsystemen en biedt hij bedrijven een handzame en ergonomische oplossing voor het efficiënt wegen en verplaatsen van goederen.

Op veiligheid mag u niet besparen… of toch?

(Advertorial) Momenteel alleszins wel, want tot 25 juni 2024 ontvangt u aantrekkelijke kortingen op een selectie veiligheidsopties bij aankoop van een nieuwe Linde heftruck.

Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen

Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.