Bedrijfsleiders niet langer bang voor ‘mens versus machine’

Onderzoek van Avanade toont aan dat bedrijven binnen een tijdsspanne van drie jaar intelligente automatisering zullen moeten toepassen om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak.

Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan dat er jobs zullen worden vervangen.
Intelligente automatisering biedt nieuwe mogelijkheden om de concurrentie achter zich te laten, maar bedrijfsleiders moeten heel wat psychologische en culturele barrières omtrent intelligente automatisering overwinnen om succesvol te zijn. Zo geeft 79% van de respondenten aan dat interne tegenstand bij verandering een belangrijk obstakel is om technologie op basis van artificiële intelligentie in het bedrijf te implementeren.

Verder toont het onderzoek aan dat 31% van de bedrijven vandaag al gebruik maakt van intelligente automatisering. Dat aantal zou tegen 2020 verdubbelen.
Ook is maar liefst 86% van de bedrijfsleiders ervan overtuigd dat hun bedrijf binnen vijf jaar zeker gebruik moet maken van intelligente automatisering om aan de top te blijven in hun vakgebied.
Volgens bedrijfsleiders zullen de belangrijkste voordelen van intelligente automatisering productiviteit (50%) en snellere time-to-market (45%) zijn.
Bijna de helft van de bedrijfsleiders wereldwijd (43%) denkt overigens dat intelligente automatisering medewerkers de mogelijkheid zal bieden meer tijd te besteden aan complexe opdrachten en innovatie.
En 60% van de bevraagde consumenten stelt dat het waarschijnlijk is dat intelligente automatisering eerder jobs zal vervangen dan er bijkomende te creëren.
 
Volgens de onderzoekers zullen bedrijfsleiders duidelijk nieuwe technologische mogelijkheden moeten omarmen om relevant te blijven in een wereld die steeds meer gestuurd wordt door artificiële intelligentie. Bijna tweederde (60%) van de bedrijfsleiders stelt dat een beter begrip van nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie, en de mogelijkheid om een toegenomen personeelsbestand te managen (53%) in de komende vijf jaar belangrijker zullen worden dan traditionele bedrijfstakken zoals sales en marketing.
 
Tot slot raadt Avanade bedrijfsleiders aan een roadmap op te stellen die hulp biedt bij high-level gesprekken én bij besprekingen met medewerkers over wat intelligente automatisering voor hen betekent.
Voor de respondenten van de survey werd intelligente automatisering beschreven als een vorm van artificiële intelligentie waarbij machines het proces van leren, beslissingen nemen en acties van mensen nabootsen door middel van intelligentie op basis van doorgedreven analytics en cognitieve services. Voorbeelden van intelligente automatisering zijn chatbots, object/speech herkenning en natural language processing.

Recente nieuwsberichten

Ninatrans en Transmet smelten samen tot één transportgroep

Om een sterkere marktpositie in de logistieke en transportwereld te verwerven, hebben de Belgische transporteurs Ninatrans en Transmet besloten hun krachten te bundelen. Beide bedrijven zijn geen vreemden voor elkaar, want het waren twee broers die ze destijds oprichtten.

Lineas bouwt Noord-Zuid vrachtverbinding verder uit vanuit Gent in North Sea Port

Privé spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in Gent in North Sea Port met een nieuwe, rechtstreekse intermodale verbinding met Milano Segrate. Met die verbinding met vijf wekelijkse retourritten naar Italië wil Lineas tegemoet komen aan de groeiende vraag van regionale klanten naar een ecologisch alternatief voor wegtranstransport.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

TVH neemt Battery Supplies over

TVH, aanbieder van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouwmachines en landbouwtractoren, heeft de aandelen verworven van Battery Supplies in Deerlijk en diens dochterondernemingen in Meyzieu, Frankrijk (Battery Supplies France) en Erftstadt, Duitsland (Battec Batterie Vertrieb).

Leadec benadert 0% fouten bij interne leveringen met ZetesChronos

Leadec is actief op meer dan 300 locaties verspreid over vier continenten. Al bijna 60 jaar ondersteunt het bedrijf klanten in de productiesector met services op het gebied van planning, installatie en automatisering, tot en met het facilitair beheer van fabrieken en gebouwen.

Jost neemt Anné-Louagie over

Transporteur en logistiek dienstverlener Jost heeft transportbedrijf Anné-Louagie uit Temse overgenomen. Het bedrijf werd in 2003 door Marc Anné en zijn vrouw Mady Louagie opgericht en legt zich toe op het internationaal vervoer van containers over de weg, voornamelijk ‘one way’.

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Volocopter en DB Schenker presenteren drone voor vrachtvervoer

Volocopter, een van de pioniers op het vlak van stedelijke luchtmobiliteit, en wereldwijde logistiek dienstverlener DB Schenker ontwikkelen samen oplossingen voor het snel en emissievrij vervoeren van goederen. Een van die oplossingen is de VoloDrone, een drone voor zwaar transport.

ShopWeDo automatiseert en personaliseert verpakkingen met Savoye

ShopWeDo is gespecialiseerd in b2c e-commerce logistiek en helpt Belgische bedrijven bij het opstarten en optimaliseren van hun e-business activiteiten. Het bedrijf opereert momenteel vanuit twee locaties, Mechelen en Oostende, die gezamenlijk 10.000m² beslaan.

Modebedrijf Peter Hahn vertrouwt op S&OP-tool TIA A3 van Remira

Om de planning en forecasting van nieuwe collecties in de toekomst nauwkeuriger te maken, besloot Peter Hahn de S&OP-tool TIA A3 van Remira in te zetten. De tool legt de basis voor een geïntegreerde Sales and Operations Planning-strategie en moet het multichannel modebedrijf nieuwe voordelen opleveren gaande van actie en verkoopplanning tot forecasts en scheduling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.