BCI voorspelt boom van 250 nieuwe batterijfabrieken in Europa

In de komende tien jaar zullen in Europa meer dan 250 nieuwe vestigingen van batterijproducenten en hun toeleveranciers worden opgericht. Dat concludeert internationaal adviesbureau Buck Consultants International in een analyse van de toekomstige Europese batterijenmarkt. “Aangezien nieuwe elektrische voertuigen steeds meer worden verplicht en in combinatie met de wens om minder afhankelijk te worden van Chinese batterijproducenten, zal de noodzaak om batterijen lokaal te produceren leiden tot een golf van nieuwe productiefaciliteiten en distributiecentra van batterijproducenten en hun leveranciers in Europa”, aldus het adviesbureau.

De wereldwijde markt voor batterijen zal de komende vijf jaar naar verwachting met 800 procent groeien, met een toenemend aandeel dat in Europa wordt geproduceerd (voornamelijk lithium-ion). “Aangezien er een aanzienlijke kloof bestaat tussen de Europese ambities op het gebied van elektrische voertuigen enerzijds en de huidige productiecapaciteit voor batterijen anderzijds, verwachten we een golf van nieuwe fabrieken. Niet alleen van de batterijfabrikanten zelf, zoals CATL, BYD, LG en Panasonic, maar ook van hun toeleveranciers, de producenten van bijvoorbeeld anoden, kathoden, separatoren en batterijmanagementsystemen”, zegt René Buck, CEO van Buck Consultants International (BCI).
 
Eisen
Op basis van zijn wereldwijde locatieadviespraktijk onderkent BCI zeven belangrijke locatievereisten voor bedrijven in de batterijwaardeketen:
 
- toegang tot grondstoffen;
- nabijheid van klanten;
- beschikbaarheid van energie, bij voorkeur uit hernieuwbare bronnen;
- beschikbaarheid van locaties, soms tot 300ha;
- competentie en beschikbaarheid van arbeidskrachten;
- economische stimuleringsmaatregelen;
- medewerking van de autoriteiten om de productietijd te verkorten.
 
Incentives
Wat stimulerende maatregelen betreft, heeft de VS het voortouw genomen met hoge incentives en belastingkredieten in het kader van de Inflation Reduction Act van president Biden. “De reactie van Europa met IPCEI (Important Project of Common European Interest) wordt momenteel door batterijbedrijven als minder aantrekkelijk gezien”, aldus BCI. IPCEI is een Europees programma voor de ontwikkeling van een concurrentiële, innovatieve en duurzame waardeketen voor batterijen in de EU, waarbij nationale regeringen bedrijven kunnen stimuleren om batterijfabrieken te bouwen, als uitzondering op de maximumregels voor overheidssteun.
 
Voordelen
Voor Europese toeleveranciers aan de batterijbedrijven en logistiek dienstverleners is dit een gigantische nieuwe markt. “Steden en regio’s die zich tot batterij-hotspots willen ontplooien, moeten een gedetailleerd Battery Cluster Development Plan maken”, aldus Eric Mekenkamp, principal consultant bij Buck Consultants International. “Een succesvol businessplan begint bij een analyse van wat de regio werkelijk te bieden heeft voor verschillende partijen in de hele waardeketen. Het plan moet onder andere technologische samenwerkingsmogelijkheden met universiteiten bevatten, een realistische arbeidsmarktanalyse, een overzicht van kleine en grote locaties voor potentiële investeerders en een op maat gemaakt marketingplan gericht op specifieke doelgroepen.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.