Batterij-elektrische trucks inzetbaar in alle segmenten van zwaar vrachtvervoer

“Elektrische vrachtwagens zijn geen ver toekomstbeeld meer, maar worden stilaan realiteit. Ze zullen minstens een substantiële rol gaan spelen in alle segmenten van ons vrachtvervoer en een ongekende omwenteling in de transportsector teweegbrengen.” Die boodschap brengt VIL, het innovatieplatform voor de logistiek en erkend als Speerpuntcluster Logistiek. In een project samen met 31 bedrijven bracht VIL het landschap van batterij-elektrisch vrachtvervoer in kaart. Uit dat project, dat de naam Logibat draagt, komt naar voren dat de transportsector, de energiesector en de overheid dringend de handen in elkaar moeten slaan, “nu en niet morgen”.

Op operationeel vlak vraagt elektrisch rijden een nieuwe manier van werken. Het opladen moet in de activiteiten worden geïntegreerd. “Dat hoeft niet nadelig te zijn”, aldus projectleider Sven Geysels. “De batterijen van de trucks kunnen vaak worden geladen terwijl ze anders toch zouden stilstaan, zoals ’s nachts op depot, aan laadkades of tijdens wacht- of rusttijden.”
 
Om te beginnen, is het volgens VIL van groot belang dat de transport- en energiesector elkaar goed leren kennen. Zo zullen transportbedrijven hun aankoop van energie fundamenteel anders moeten gaan aanpakken. Daarnaast zal de nodige infrastructuur tijdig op de juiste plaatsen aanwezig moeten zijn om te zorgen voor voldoende elektrisch vermogen. Energieleveranciers kunnen de transportsector ook op een kostengunstige manier aan elektriciteit helpen.
 
Ook is het volgens VIL essentieel dat de overheid voor een kader zorgt zodat de doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. “Het gaat om nieuwe technologie met een zeer groot potentieel. Om door te breken in een competitieve markt is financiële en niet-financiële ondersteuning nodig”, klinkt het.
 
“Aanpassingen aan de rij- en rusttijden kunnen inspelen op de noden van elektrisch vrachtvervoer. Dit is nadrukkelijk geen pleidooi om sociale bescherming uit te hollen, noch om de verkeersveiligheid te compromitteren”, meent Sven Geysels. “Het zou wel een grote hulp zijn als er enige soepelheid is zodat vrachtwagenchauffeurs het dichtstbijzijnde laadpunt nog kunnen bereiken, of dat zij hun wagens tijdens een rustpauze eventueel kunnen verplaatsen zodat een andere vrachtwagen het laadpunt kan gebruiken.”
 
De deelnemers aan het Logibat-project zijn: ABB, Aquafin, Barry Callebaut Belgium, Brink’s Solutions Belgium, Colruyt Group, Conway, Deconinck Brandstoffen, ECS, Gilbert De Clercq, Port of Antwerp-Bruges, ICO, Ivago, Jogo Logistics, La Lorraine Transport, Lapauw Mario, Limburg.net, MC Transport & Logistics, Mobility Plus, North Sea Port, Put-Hendrickx Vervoer, Quinntra, R&L, Renault, Scania, Siemens Mobility, Sprint Transport, Trans-IT, Transport Louwyck, Volvo, VP Xpress en Yuso. Het project werd mee ondersteund door VLAIO.
 
Foto: VIL

Recente nieuwsberichten

Rumbedrijf E&A Scheer gaat processen optimaliseren met Infor

Het Nederlandse rumbedrijf E&A Scheer is live gegaan met Infor Cloudsuite Food & Beverage. De oplossing biedt het bedrijf verbeteringen voor distributie- en receptbeheer en moet meer inzicht in de supply chain bieden. E&A Scheer is een familiebedrijf dat ruim 250 jaar bestaat.

Henderson doet upgrade naar nieuwe voice-technologie van Zetes

Henderson Foodservice Ltd. heeft zijn bestaande voice picking systeem, ZetesMedea Voice, geüpgraded met de nieuwste voice-technologie. Daarmee wil de distributeur van levensmiddelen de doorvoer en productiviteit verhogen, de levertijden verkorten en uiteindelijk de waarde voor de klant verbeteren.

Kardex Mlog bouwde geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Dachser

Kardex Mlog heeft als algemeen aannemer een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn gebouwd voor de Duitse logistiek dienstverlener Dachser. Het nieuwe magazijn in het Beierse Memmingen is voor Dachser zijn grootste operationele bedrijfslocatie ter wereld.

Generix Group lanceert Resource Management System voor planning en optimalisering van resources in magazijnen

Generix Group, wereldwijde leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het supply chain ecosysteem, stelt zijn Resource Management System voor, een oplossing voor warehouse resource planning en optimalisering. Geconfronteerd met de toenemende complexiteit van orderstromen en de problemen van absenteïsme en verloop, moeten bedrijven beter kunnen anticiperen.

Tailormade Logistics neemt nieuwe site in Laakdal/Meerhout in gebruik

Logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) en Heylen Warehouses hebben in Laakdal/Meerhout een nieuwe logistieke site in gebruik genomen. Het betreft de elfde TML-site in België en de tweede in de provincie Antwerpen. De nieuwe site beschikt over een optimale connectie met de Antwerpse haven, ze heeft een goede aansluiting met de E313 en ligt direct aan het Albertkanaal.

Stap risicoloos over van oude naar nieuwe software

(Advertorial) Met Slim Software Nabouwen wordt uw nieuwe software gegarandeerd opgeleverd binnen afgesproken tijd en tegen een vaste prijs. Deze unieke aanpak is speciaal door Codeless ontwikkelt en is dé manier om risicoloos uw software te vernieuwen, bouwen én onderhouden.

Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

(Advertorial) In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken.

Vlaamse goederenexport klimt 26% in 2022, maar groei vertraagt sinds Q4

Met 479,7 miljard euro was de Vlaamse goederenexport in 2022 uitzonderlijk hoog. De totale uitvoerwaarde lag ruim een kwart hoger (+26%) dan in 2021, 61% hoger dan in 2020 en 47,7% hoger dan in pre-coronajaar 2019. Vooral het effect van de wereldprijzen joeg die stijging aan, zo blijkt uit een analyse van Flanders Investment & Trade (FIT) op basis van data van het Instituut voor Nationale Rekeningen (INR) en de Nationale Bank van België (NBB).

NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten.

Jungheinrich lanceert twee nieuwe series robuuste elektrische heftrucks

Met de wereldwijde lancering van de EFG BB/BC vorkheftrucks levert Jungheinrich voor het eerst voordelige instapmodellen die geschikt zijn voor lichte tot middelzware toepassingen van 1,6 tot 2 ton, zoals dagelijkse transport- en stapeltaken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.