Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

Axfood is een van de eersten die het nieuwe OCM-concept van Witron gaan gebruiken en bouwt nu zijn nieuwe magazijn bij Stockholm samen met de systeemintegrator. Het sterk geautomatiseerde distributiecentrum levert aan Axfood-winkels en aan online klanten, met meer dan 22.000 verschillende producten. De temperatuurzones variëren van +25 tot -26 graden Celsius. Het systeem is ontworpen op een pickcapaciteit van ongeveer 1,6 miljoen picks per dag, wat vanaf 2023 staat gepland.
 
Het hoogtepunt van het nieuwe omnichannelmagazijn is dat het online bedrijf toegang heeft tot dezelfde voorraad als het winkelbedrijf. Processen die in een conventioneel DC in afzonderlijke secties zouden worden verwerkt en vervolgens vaak moeizaam zouden worden geconsolideerd, worden nu door het systeem in één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem afgehandeld. Dat moet resulteren in aanzienlijk hogere efficiëntie, snelheid en kwaliteit van het picking- en verpakkingsproces en een aanmerkelijke besparing op de benodigde investering.
 
Witrons OCM – voluit Omni Channel Machinery – is een geïntegreerd retailplatform. “Het omvat een hoogwaardig omnichannel-distributiecentrum, interfaces met alle horizontale en verticale spelers (leveranciers, distributiecentra, transport en de verschillende distributiekanalen, winkels, thuisbezorging, click & collect en drives) en daarnaast een optimizer waarmee eenvoudig en efficiënt het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten (tijd, kosten, prestaties, transport of volume). Het doel is een platform te creëren, een efficiënt end-to-end retail-distributiecentrum waarin alle knooppunten voortdurend met elkaar communiceren en elkaar tegelijkertijd optimaliseren”, aldus Witron.
 
De systeemintegrator wil evenwel geen nieuw routeplanningssysteem of nieuwe orderbeheersoftware ontwikkelen en wil zeker niet als service provider tussen de retailer en zijn klanten fungeren. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

De Meeuw automatiseert logistieke flow met Nova van Aucxis RFID Solutions

Het Nederlandse bedrijf De Meeuw levert in heel Europa oplossingen voor snelle, flexibele en modulaire huisvesting. Het bedrijf had nood aan automatisering om meer inzicht te krijgen in zijn vloot en alle bouwmodules foutloos en vlot te kunnen registreren, lokaliseren en identificeren op strategische punten.

Radial Europe haalt 299 AMR’s van Dematic in huis

Dematic, leverancier van intelligente automatiseringsoplossingen, heeft een opdracht voor magazijnautomatisering ontvangen van omnichannel retailer Radial Europe, een onderdeel van de Bpost group. Concreet zal Dematic 299 autonome mobiele robots (AMR) leveren voor het logistieke centrum van Radial in Groningen.

Podcast – 6 myths debunked about doing business in China

(Advertorial) If you want to learn more about doing business in China, both offline and online, and what the truth is about some of the myths you might have heard about, then listen to the podcast here. In this episode, we discuss: * Six myths about the Chinese market * The potential for Western companies * The steps they can take to enter the Chinese market Take control of your route-to-market and strategic decision in how you do business in complex markets.

Een efficiënte methode om Goods-to-person systemen te vergelijken

(Advertorial) De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de geavanceerde Goods-to-Person orderverzamelsystemen die steeds meer worden toegepast en bij voorkeur passen bij magazijnen die op zoek zijn naar hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en een lagere belasting voor de medewerkers.

Postgraduaat Smart Logistics - nieuwe editie start 23 september 2022

(Advertorial) Deze opleiding geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics: supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. Lees meer...

ID Logistics neemt fijnmazige colli-distributienetwerk van Audax Logistiek over

Vanaf 1 juli 2022 neemt ID Logistics de regie van het fijnmazige netwerk van Audax Logistiek over. Audax Logistiek maakt deel uit van het Nederlandse familiebedrijf Audax, dat zich richt op vier kernactiviteiten: uitgeven, commerciële distributie, logistiek en retail.

Elho group en Dollevoet openen duurzaam DC op Prologis Park Tilburg

Elho group, producent van o.a. duurzame kunststof plantenpotten, en Dollevoet, dat zorgt voor het transport, de opslag en de distributie van Elho-producten hebben een nieuw warehouse in gebruik genomen: Prologis Park Tilburg DC5. Het zou gaan om het meest duurzame warehouse van Prologis in de Benelux.

Luc Merigneux gestart als country director France bij Montea

Montea heeft Luc Merigneux aangesteld als country director France. Met die aanstelling wil Montea de groei van zijn Franse portefeuille – vandaag goed voor 13% van de totale vastgoedportefeuille van Montea – versnellen. Luc Merigneux heeft ruim 14 jaar ervaring in de vastgoedsector.

Chep ontwikkelt intelligente track & trace pallets

Chep, aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en gespecialiseerd in palletpooling, heeft samen met BXB Digital (evenals Chep een dochterbedrijf van de Brambles-groep) een track & trace-systeem ontwikkeld dat de bewegingen en locatie van zijn blauwe pallets in het poolingsysteem volgt.

Interroll en Viastore gaan nauwer samenwerken

Interroll, aanbieder van material handling oplossingen, en Viastore, leverancier van o.a. kant-en-klare intralogistieke systemen en software, hebben een overeenkomst gesloten om in de toekomst nauwer samen te werken op het gebied van conveyor technologie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.