Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

Axfood is een van de eersten die het nieuwe OCM-concept van Witron gaan gebruiken en bouwt nu zijn nieuwe magazijn bij Stockholm samen met de systeemintegrator. Het sterk geautomatiseerde distributiecentrum levert aan Axfood-winkels en aan online klanten, met meer dan 22.000 verschillende producten. De temperatuurzones variëren van +25 tot -26 graden Celsius. Het systeem is ontworpen op een pickcapaciteit van ongeveer 1,6 miljoen picks per dag, wat vanaf 2023 staat gepland.
 
Het hoogtepunt van het nieuwe omnichannelmagazijn is dat het online bedrijf toegang heeft tot dezelfde voorraad als het winkelbedrijf. Processen die in een conventioneel DC in afzonderlijke secties zouden worden verwerkt en vervolgens vaak moeizaam zouden worden geconsolideerd, worden nu door het systeem in één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem afgehandeld. Dat moet resulteren in aanzienlijk hogere efficiëntie, snelheid en kwaliteit van het picking- en verpakkingsproces en een aanmerkelijke besparing op de benodigde investering.
 
Witrons OCM – voluit Omni Channel Machinery – is een geïntegreerd retailplatform. “Het omvat een hoogwaardig omnichannel-distributiecentrum, interfaces met alle horizontale en verticale spelers (leveranciers, distributiecentra, transport en de verschillende distributiekanalen, winkels, thuisbezorging, click & collect en drives) en daarnaast een optimizer waarmee eenvoudig en efficiënt het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten (tijd, kosten, prestaties, transport of volume). Het doel is een platform te creëren, een efficiënt end-to-end retail-distributiecentrum waarin alle knooppunten voortdurend met elkaar communiceren en elkaar tegelijkertijd optimaliseren”, aldus Witron.
 
De systeemintegrator wil evenwel geen nieuw routeplanningssysteem of nieuwe orderbeheersoftware ontwikkelen en wil zeker niet als service provider tussen de retailer en zijn klanten fungeren. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric

Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.

Nieuwe uiterst stille transpalletten van Linde Material Handling

De nieuwe Linde T14-T20 elektrische transpalletten zijn uiterst compacte toestellen die ook in de smalste ruimtes kunnen worden ingezet. Deze categorie omvat enkele van de stilste transpalletten op de markt die uiterst geschikt zijn voor inzet in stedelijke omgevingen, zelfs ’s avonds of in het midden van de nacht.

OMP kondigt strategische alliantie met EY aan

Het was OMP die de alliantie met Ernst & Young LLP (EY US) aankondigde. Die moet organisaties helpen om hun supply chain transformaties te versnellen, planners bij te scholen en nieuwe operationele modellen uit te bouwen. De alliantie is ook actief in België, waar OMP zijn hoofdkantoor heeft.

Nieuw kantoor met Training & Experience Center voor SSI Schäfer Nederland

Onlangs heeft SSI Schäfer in Oosterhout officieel haar deuren voor het publiek geopend van het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor met inhouse customer Training & Experience Center. Het nieuwe kantoor biedt plaats aan verschillende afdelingen voor de Belgische en Nederlandse medewerkers van SSI Schäfer.

Evonik gebruikt autonome robot voor onderhouds- en inspectietaken

In het kader van een innovatieproject maakt Evonik, actief in de gespecialiseerde chemische industrie, gebruik van een autonome robot bij het verrichten van onderhouds- en inspectietaken op kritieke locaties. Het project wordt geïmplementeerd in een van Evoniks chemische fabrieken, in samenwerking met drie partners van het bedrijf.

Rijnberg Transport automatiseert magazijn voor Elopak met Swisslog

Swisslog heeft de opdracht gekregen om het bijna 25 meter hoge magazijn van Rijnberg Transport in Terneuzen te automatiseren. Concreet zal Swisslog er automatische kranen van meer dan 20 meter hoog en transportbanen plaatsen voor de in- en uitvoer van het gereed product voor drankkartonfabrikant Elopak.

Klimaatneutraal goederentransport via het water uitgetest in Gent

Urban Waterway Logistics, POM Oost-Vlaanderen en Provincie Oost-Vlaanderen hebben in het centrum van Gent een testvaart met bouwmaterialen georganiseerd. Er werd gebruikgemaakt van een zero-emissie stadsboot, met een laadvermogen van 25 ton.

Contargo breidt containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum uit

Logistiek dienstverlener Contargo gaat zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000m² uitbreiden. Er wordt zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. Zo zal onder meer een tweede overslagkraan in gebruik worden genomen.

Uturn introduceert shipment notifier

Met de shipment notifier wil het platform voor containertransport Unifier ervoor zorgen dat elke containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Zo krijgt de vervoerder voortaan automatisch ritten te zien die in de planning passen, waardoor hij niet meer door het platform hoeft te scrollen.

Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen

Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.