‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken

‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd

het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps). Het project, dat loopt van 2018 tot 2021 heeft betrekking op Vlaanderen en Wallonië in België, Limburg en Noord-Brabant in Nederland en Noord-Rijnland-Westfalen in Duitsland.

Volgens de partners beschikt de Euroregio Maas-Rijn over een enorm innovatiepotentieel op het vlak van lichtgewicht constructies, elektrische mobiliteit en zelfrijdende voertuigen. Daarnaast zijn er in deze regio heel wat vooraanstaande bedrijven en kennisinstituten gevestigd die zich met deze innovatieve technologie bezighouden. De aanwezigheid van een groot aantal vertegenwoordigers in de gehele keten binnen de Euregio maakt dit geografische gebied dan ook tot een van de aantrekkelijkste voor elk soort auto-industrie.
Met name de sector van de geavanceerde materialen is ruim vertegenwoordigd en groeit nog steeds, variërend van de grondstofproducent tot technologische ontwikkeling tot productie, van onderzoek en ontwikkeling tot industriële OEM.
 
‘LV2025’ heeft als doel de competenties van de bedrijven, instellingen en universiteiten te koppelen en showcases te ontwikkelen op het vlak van productie van lichtgewicht automotive componenten en systemen.
De grensoverschrijdende samenwerking en het bundelen van de technologische competenties binnen ‘LV2025’ moet bedrijven in de Euregio toegang verlenen tot een uitgebreide toeleveringsketen en afzetmarkt. Uiteindelijk moet dat resulteren in een technologiecentrum voor toekomstgerichte automotive engineering en manufacturing.
 
Mark Antonissen, business development manager bij Flanders Make: “Met onze activiteiten in de Euregio Maas-Rijn helpen we de partijen om wederzijds hun concurrentievermogen te vergroten, gezamenlijke demonstratieprojecten op te zetten en uit te voeren, de economie in alle betrokken regio’s te versterken en ten slotte om werkplekken te waarborgen. Met lichtgewicht materialen, ontwerp en productie creëren we de toekomst in de automobielsector: veiliger, lichter, leuker om te rijden, milieuvriendelijk door materiaalbesparing en een lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Het project zal aantonen dat lichtgewicht ontwerpen en materialen ook kostenefficiënt kunnen zijn in grootschalige productiecycli dankzij nieuwe vorderingen in innovatieve productietechnologieën met behulp van multi-materiaalsystemen.

Recente nieuwsberichten

Succes draait om minimaliseren en maximaliseren

Ontdek hoe je jouw magazijnprocessen kunt optimaliseren en de productiviteit kunt verhogen met behulp van AI-gedreven software. Bij Element Logic begrijpen we dat succes draait om minimaliseren en maximaliseren. Door de bezorgtijd, repetitieve taken en operationele kosten te minimaliseren, streven we naar het maximaliseren van jouw succes.

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.