Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging. In het project ‘Selfservice in Logistics’ testte VIL de automatisering van het receptieproces en ontwikkelde het een gedetailleerde ROI-tool die aantoont dat automatisering van deze verouderde processen wel degelijk financieel aantrekkelijk is.

Op basis van een analyse van het receptieproces bij de negen deelnemende bedrijven (Ciblex Belgium, Decathlon, Generix Group, iOnLogistics, Nike, Renewi, Scania Parts Logistics, Sprint.transport en Unilin) detecteerde VIL 25 inefficiënties. De belangrijkste oorzaken zijn taalbarrières, foutieve of onvolledige informatie, onvoldoende integratie van WMS-toepassingen en wachttijden. Samen met partners UA en AP Hogeschool onderzocht VIL op welke manier betaalbare technologieën een oplossing kunnen bieden voor het verbeteren van het receptieproces waardoor medewerkers tijd winnen en zich op hun kernactiviteiten kunnen focussen.
 
In een doorgedreven marktanalyse werden verschillende technologieën en hun aanbieders gematcht met de inefficiënties uit de uitgevoerde analyse. Daaruit bleek de grootste potentiële winst te zitten in de combinatie van een tijdslot-boekingssysteem en een yard management systeem. Dankzij interactieve kiosken kunnen chauffeurs 24/7 in hun eigen taal worden geholpen, met minder wachtrijen tot gevolg. In combinatie met een tijdsreserveringssysteem kunnen bedrijven de wachtrijen tot een minimum beperken.
 
De businesscases bij Unilin en Scania Parts Logistics leidden alvast tot spectaculaire resultaten. De kiosken voor automatische ontvangst, waar chauffeurs zelf een deel van de receptietaken uitvoeren, resulteerden in een tijdsbesparing die overeenkomt met één à twee voltijdse medewerkers. Ook de chauffeur verliest minder tijd doordat de kiosken taalbarrières, wachttijden en drukte wegnemen.
Om te berekenen na hoeveel tijd de investering in zo’n interactieve kiosk wordt terugverdiend, werden naast de baten ook de kosten (projectkosten, hardwarekosten en maandelijkse licentiekosten) in kaart gebracht. Ook dat rekensommetje stemt positief: volgens een conservatieve schatting kunnen bedrijven op jaarbasis de werkuren van één voltijdse medewerker ergens anders inzetten. Dat betekent dat de investering al na 5,6 maand wordt terugverdiend.
 
VIL concludeert dat de logistieke sector geen excuses meer heeft om de selfservice niet in te voeren. “Veel bedrijfsafdelingen zullen van deze automatisering gelukkiger worden: het onthaal, het magazijn, het financieel-, het HR-departement én niet in het minst de vrachtwagenchauffeurs zelf”, klinkt het.
 
Het project werd mee gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.

Foto: Gerd Altmann via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Webinar: Adapting to carbon regulations: shaping the future of your supply chain

(Advertorial) Join our panel of experts at our upcoming PwC webinar co hosted with AIMMS, where we demonstrate practical use of supply chain optimisation technology for carbon modelling in your supply chain network design.

BAT Duitsland selecteert Arvato voor e-commerce van e-sigaretten

BAT Duitsland, de Duitse dochteronderneming van het Britse BAT (British American Tobacco), vertrouwt op Arvato als logistieke en fulfilmentpartner voor de e-commerceactiviteiten van e-sigaretten. Sinds eind juni 2023 worden de online bestellingen van BAT Duitsland centraal verwerkt vanuit de vestiging in Marienfeld, district Guetersloh (foto). Op die locatie beschikt Arvato, dienstverlener op het gebied van supply chain en e-commerce, over een distributiecentrum van ongeveer 32.000m², dat meerdere klanten in de technologiesector bedient. Voor BAT Duitsland staat Arvato er in voor de goederenontvangst, opslag, orderverzamelen, verpakking en verzending, evenals retourenbeheer.

Ontruck introduceert software voor transportoptimalisering op de Europese markt

Ontruck, leverancier van innovatieve oplossingen voor het wegtransport, lanceert een nieuwe productlijn op de Europese logistieke markt: Ontruck AI Tech. Daarmee integreert het technologiebedrijf artificiële intelligentie in de managementsystemen van transportbedrijven om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van wegtransport aan te pakken.

Panasonic lanceert nieuwe temperatuurgevoelige transportoplossingen

Panasonic introduceert een nieuwe reeks grote VIXELL temperatuurgevoelige koelboxen en pallets met vacuüm geïsoleerde behuizingstechnologie.

TGW Logistics stelt Henry Puhl als nieuwe CEO aan

Dr. Henry Puhl (52) maakt de overstap van KION Group naar TGW Logistics en wordt in februari 2024 de nieuwe CEO van de Oostenrijkse aanbieder van intralogistiekoplossingen. Daarmee volgt hij Harald Schröpf op, die de afgelopen zes jaar CEO was van TGW Logistics en in 2024 met pensioen gaat.

Lyreco kiest Exotec om Benelux distributiecentrum te automatiseren

Lyreco, distributeur van producten en diensten voor de werkomgeving, heeft aanbieder van magazijnrobots Exotec gekozen om zijn distributiecentrum in Vottem (Herstal) uit te rusten met het Skypod Systeem. Op die manier wil Lyreco een vlekkeloze verwerking van de bestellingen garanderen en tegelijk de werkomstandigheden voor zijn medewerkers verbeteren.

STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen

De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

UPS rondt overname MNX Global Logistics af

UPS heeft aangekondigd dat het de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde tijdsgebonden logistieke aanbieder, heeft afgerond. De overname is afgesloten op 2 november 2023 nadat alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.

Duitse foodretailer Bartels-Langness kiest Swisslog voor implementatie geautomatiseerd magazijn

Leverancier van logistieke automatiseringsoplossingen Swisslog is gekozen als hoofdpartner voor de integratie van een nieuw geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Bartels-Langness (Bela), een van de grootste foodretailers in Duitsland. Het project, goed voor 13,9 miljoen euro, omvat alle bouwkundige en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster.

Boris Lohmüller nieuwe country general manager bij Chep Benelux

Chep Benelux, aanbieder van supply chain oplossingen en palletpooling, heeft Boris Lohmüller aangesteld als nieuwe country general manager Benelux. Op 1 november 2023 heeft hij officieel de overstap gemaakt van Chep Germany naar Chep Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.