Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging. In het project ‘Selfservice in Logistics’ testte VIL de automatisering van het receptieproces en ontwikkelde het een gedetailleerde ROI-tool die aantoont dat automatisering van deze verouderde processen wel degelijk financieel aantrekkelijk is.

Op basis van een analyse van het receptieproces bij de negen deelnemende bedrijven (Ciblex Belgium, Decathlon, Generix Group, iOnLogistics, Nike, Renewi, Scania Parts Logistics, Sprint.transport en Unilin) detecteerde VIL 25 inefficiënties. De belangrijkste oorzaken zijn taalbarrières, foutieve of onvolledige informatie, onvoldoende integratie van WMS-toepassingen en wachttijden. Samen met partners UA en AP Hogeschool onderzocht VIL op welke manier betaalbare technologieën een oplossing kunnen bieden voor het verbeteren van het receptieproces waardoor medewerkers tijd winnen en zich op hun kernactiviteiten kunnen focussen.
 
In een doorgedreven marktanalyse werden verschillende technologieën en hun aanbieders gematcht met de inefficiënties uit de uitgevoerde analyse. Daaruit bleek de grootste potentiële winst te zitten in de combinatie van een tijdslot-boekingssysteem en een yard management systeem. Dankzij interactieve kiosken kunnen chauffeurs 24/7 in hun eigen taal worden geholpen, met minder wachtrijen tot gevolg. In combinatie met een tijdsreserveringssysteem kunnen bedrijven de wachtrijen tot een minimum beperken.
 
De businesscases bij Unilin en Scania Parts Logistics leidden alvast tot spectaculaire resultaten. De kiosken voor automatische ontvangst, waar chauffeurs zelf een deel van de receptietaken uitvoeren, resulteerden in een tijdsbesparing die overeenkomt met één à twee voltijdse medewerkers. Ook de chauffeur verliest minder tijd doordat de kiosken taalbarrières, wachttijden en drukte wegnemen.
Om te berekenen na hoeveel tijd de investering in zo’n interactieve kiosk wordt terugverdiend, werden naast de baten ook de kosten (projectkosten, hardwarekosten en maandelijkse licentiekosten) in kaart gebracht. Ook dat rekensommetje stemt positief: volgens een conservatieve schatting kunnen bedrijven op jaarbasis de werkuren van één voltijdse medewerker ergens anders inzetten. Dat betekent dat de investering al na 5,6 maand wordt terugverdiend.
 
VIL concludeert dat de logistieke sector geen excuses meer heeft om de selfservice niet in te voeren. “Veel bedrijfsafdelingen zullen van deze automatisering gelukkiger worden: het onthaal, het magazijn, het financieel-, het HR-departement én niet in het minst de vrachtwagenchauffeurs zelf”, klinkt het.
 
Het project werd mee gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.

Foto: Gerd Altmann via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Exotec opent nieuwe hub voor productie Skypath-transportbandsystemen

Exotec, wereldwijde leverancier van robotoplossingen voor magazijnen, heeft een nieuwe productieruimte geopend in Croix, Frankrijk. Door die uitbreiding kan Exotec de productie van zijn Skypath-transportbandsystemen opvoeren naar een gemiddelde van dertig modules per dag. Skypath is een modulair, plug-and-play geautomatiseerd transportbandsysteem dat bestaat uit rechte, gebogen en hellende bouwstenen.

Savoye automatiseert magazijn in Saoedi-Arabië voor iHerb en CJ Logistics

iHerb is een wereldwijde e-commerce retailer op het gebied van gezondheids- en welzijnsproducten, met hoofdzetel in Californië (VS). Voor het Midden-Oosten bevindt de uitvalsbasis van iHerb zich in Saoedi-Arabië. Om de distributie van zijn producten in die regio verder te verbeteren, doet iHerb een beroep op Savoye voor de automatisering van zijn e-commerce Global Distribution Center (GDC) in Riyad. Voor de ontwikkelaar en aanbieder van intralogistieke software en magazijnsystemen betreft deze opdracht de eerste in zijn soort in de regio.

Swisslog mechaniseert nieuw Home Shop Center van Albert Heijn

Begin december 2023 gaat het nieuwe, gemechaniseerde Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn in het Nederlandse Barendrecht van start. Het project, dat tot stand kwam in samenwerking met Swisslog, heeft geleid tot de automatisering van het magazijn met behulp van een Autostore-systeem. In het HSC rollen de producten in bakken automatisch over een geautomatiseerd netwerk van rails om bij elkaar te komen in de blauwe boodschappenkratten waarin klanten van Albert Heijn hun boodschappen thuisbezorgd krijgen. Het nieuwe Home Shop Center zal wekelijks 45.000 bestellingen verzorgen.

Dematic voltooit zijn grootste AMR-project bij Radial in Nederland

Radial Europe, een e-commerce fulfilment-bedrijf van BTC en dochteronderneming van Bpostgroup, heeft zijn logistieke centrum in het Nederlandse Groningen uitgerust met 299 autonome mobiele robots van Dematic. De AMR’s worden er ingezet om pallets en bakken te verplaatsen naar overslagstations en verzamelstations. Voor Dematic, dat intelligente automatiseringsoplossingen ontwerpt, installeert en ondersteunt, vertegenwoordigt dit project de grootste AMR-opdracht tot nu toe wereldwijd.

Jungheinrich lanceert nieuwe elektrische vorkheftruck EFG 435

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, introduceert de elektrische vorkheftruck EFG 435. De heftruck, die volgens Jungheinrich efficiëntie, precisie en veelzijdigheid combineert, kan in diverse industrieën worden ingezet. Dankzij de krachtige elektromotor en geavanceerde technologieën kan de EFG 435 lasten tot 3,5 ton veilig heffen en vervoeren. De snelle acceleratie en soepele bediening moeten zorgen voor een efficiëntere materiaalbehandeling en bijgevolg een verhoogde productiviteit in magazijnen.

Langeafstandsvluchten met drones boven de Noordzee

Het aantal economisch interessante toepassingen van drones in onze samenleving neemt razendsnel toe. Daarom gingen de nationale luchtverkeersautoriteit Skeyes en POM West-Vlaanderen een samenwerkingsverband aan. Met hun partnership willen ze de weg vrijmaken voor dronevluchten over lange afstand boven de Noordzee en tussen de regionale luchthavens van Oostende en Kortrijk-Wevelgem.

Arvato neemt B2B business voor Rituals Cosmetics in Duitsland op zich

Logistiek dienstverlener Arvato verzorgt al vele jaren de logistiek voor de e-commerce business van lifestyle- en cosmeticamerk Rituals in tal van landen. Voor het eerst breiden beide partners hun samenwerking nu ook uit naar de B2B-business. Daarbij neemt Arvato voortaan ook de logistiek over voor de winkelactiviteiten van het lifestylemerk in Duitsland. De Rituals-winkels zullen centraal worden bevoorraad vanuit de vestiging in Düren (Noordrijn-Westfalen), die beschikt over in totaal 110.000m² logistieke ruimte.

Still produceert eigen brandstofcelsystemen voor magazijntrucks

Still is al verschillende jaren betrokken bij diverse projecten en initiatieven voor de uitbreiding van waterstoftechnologie. Daarbij deed de aanbieder van intralogistieke oplossingen ervaring en expertise op in de productie en het gebruik van brandstofcelsystemen. Sinds november 2023 rollen bij Still in Hamburg de eerste eigen 24-volt brandstofcelsystemen van de productielijn. Met de opening van die productielijn is Still de eerste OEM-fabrikant in Europa die een eigen brandstofcelsysteem aanbiedt.

IFacto Group transformeert naar Oxygen Group

IFacto Group verschijnt voortaan met een nieuwe en versterkte propositie onder de naam Oxygen Group ten tonele. Onder die nieuwe naam wil de groep een referentie zijn in de implementatie van Microsoft Business Applications en doen ze al hun stakeholders de belofte ‘zuurstof’ te zullen bieden.

Buck Consultants peilt naar toekomstige ontwikkeling van vrachttarieven

De Europese vrachttarieven voor weg- en pakketvervoer zullen de komende zes maanden met 8% stijgen. De mondiale zeevrachttarieven zijn stabiel op laag niveau, maar de luchtvrachttarieven zullen verder dalen met nog eens 5%. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de nieuwste Transport Monitor van supply chain- en logistiek adviesbureau Buck Consultants International (BCI). Voor de tiende keer op rij gaf een panel van verladers en producenten zijn verwachtingen over de ontwikkeling van de vrachttarieven voor de komende zes maanden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.