Automatisering in 3PL: robots met vele baasjes
Door Jan Heijblom, automatiseringsexpert Exotec
(Advertorial) In heel wat landen zal je zonder resultaat op zoek gaan naar een magazijn met het iconische logo van Coca-Cola. Multinationals richten zich namelijk steeds vaker op hun core business en besteden heel hun logistieke keten, inclusief de opslag, uit aan gespecialiseerde bedrijven. Geautomatiseerde opslagplaatsen met rondzoevende robots maken deze 3PL-providers nog interessanter, ook financieel.
Third party logistics providers, of kortweg 3PL-bedrijven, zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit de complexe economische realiteit die ontstaan is als gevolg van de toenemende globalisering van de handel en de opkomst van e-commerce. Zowel het transport als de opslag van goederen, maar ook het verpakken en beheer van retours kan je aan dergelijke bedrijven overlaten. Ze maken het leven van multinationals een stuk eenvoudiger en bieden, dankzij schaalvoordelen, vaak ook een mooie kostenbesparing.
Alle klanten onder één dak
3PL-providers beheren logistieke processen aanzienlijk efficiënter dan hun klanten, maar er is vaak nog ruimte voor verbetering. In veel gevallen wordt een magazijn, of een deel ervan, samen met alle infrastructuur zoals rekken, rails, liften enzovoort, toegewezen aan één specifieke klant. Dat heeft echter een keerzijde: wanneer die klant te kampen krijgt met een dalende vraag of problemen in de toeleveringsketen blijft het magazijn grotendeels leeg en de aanwezige apparatuur onbenut. Bovendien bieden 3PL-providers hun klanten ook gepersonaliseerde oplossingen aan. Dat is handig zolang het contract loopt, maar het aanpassen van een magazijn voor een nieuwe klant brengt achteraf vaak tijdsintensieve en dure aanpassingen met zich mee.
Een veel beter idee zou zijn om het magazijn te gebruiken voor de goederen van alle klanten, waarbij er gefocust wordt op de meest efficiënte manier om ze op te slaan en terug uit stock te halen voor verzending. Zo kan je bijvoorbeeld kleine producten apart opslaan van grote, of producten die het vaakst verzonden worden, ongeacht de klant, dichter bij de pickingstations zetten.
Intelligentie en flexibiliteit zijn nodig
Het spreekt voor zich dat zo’n aanpak enkel kan slagen met behulp van slimme automatiseringssystemen. Zonder degelijke software is het namelijk bijna onmogelijk om bij te houden waar elk product zich bevindt in een gedeeld magazijn. En door vlug manoeuvrerende robots, zoals onze Skypods, in te zetten, boek je niet alleen enorme tijdwinst, maar bespaar je je personeel ook heel wat fysiek belastend werk.
Flexibiliteit is hierbij essentieel. Veel klanten van 3PL-providers kennen enorme piekperiodes zoals op dit moment door de feestdagen, en daar moet het magazijn op voorbereid zijn. Bij Exotec is het bijvoorbeeld mogelijk om tijdelijk extra rekken te plaatsen en zelfs bijkomende robots te huren wanneer een druk seizoen nadert. Die rekken en robots kunnen snel geïntegreerd worden in de bestaande infrastructuur, zodat alles soepel blijft verlopen.
Een bijkomend voordeel van zo’n intelligent systeem is de hoeveelheid data die het oplevert. Deze data laten toe om logistieke operaties grondig te analyseren en verder te optimaliseren. Bovendien kan je hiermee ook de kosten voor de klant nauwkeurig en transparant voorspellen.
Obstakels wegwerken
Om zo’n multi-tenant aanpak succesvol in te voeren en optimaal te profiteren van de voordelen van een geautomatiseerd opslagsysteem, moeten nog enkele drempels worden overwonnen. Denk bijvoorbeeld aan de kwestie van aansprakelijkheid: wie is er verantwoordelijk als een product van klant A schade veroorzaakt aan goederen van klant B in hetzelfde magazijn? En is het voor 3PL-providers wel interessant om te investeren in geautomatiseerde systemen in een sector waarin contracten van twee jaar nog altijd heel courant zijn? Gelukkig worden langere contracten – van drie tot vijf jaar – steeds gangbaarder, waardoor investeringen beter renderen.
Tot slot: 3PL-providers verdienen vooral aan de arbeid die ze leveren binnen de logistieke processen. Door automatisering bespaar je op personeelskosten, maar het blijft belangrijk om klanten ervan te overtuigen dat daardoor de uiteindelijke factuur niet noodzakelijk lager zal zijn. De voordelen van automatisering – tijdswinst, minder fouten, transparantie – maken deze gesprekken echter een stuk eenvoudiger.
Exotec biedt oplossingen voor de 3PL-sector, maar ook voor magazijnen in andere industrieën. Ontdek hier meer over de slimme magazijnoplossingen van Exotec.