Arvato zet palletiseerrobot in bij inbound proces

Foto: Arvato

Supply chain management- en e-commerce-dienstverlener Arvato heeft in zijn distributiecentrum in het Nederlandse Venlo een nieuwe palletiseerrobot in gebruik genomen. De robot maakt deel uit van het inbound proces en palletiseert niet alleen dozen uit losse containers, maar wikkelt ook de pallet in en brengt het tracking label aan. Met deze robotoplossing vervult Arvato verder zijn strategie om zijn wereldwijde logistieke centra te automatiseren.

De implementatie van de palletiseerrobot – die intern de naam ‘Bucky’ meekreeg, naar de superheld Bucky Barnes – betekent voor Arvato de volgende stap in zijn robotica-implementatie. “Na onze drie depalletiseerrobots hebben we geleidelijk meer robotoplossingen geïmplementeerd, van pickrobots tot robots voor het lossen van containers”, klinkt het. “Bucky is geen standalone systeem, maar een verder onderdeel van onze automatiseringsstrategie, waarmee we de procesketen opnieuw ontwerpen en voltooien in de richting van een volledig geautomatiseerd inslag- en uitslagproces.” Zo wil Arvato ‘Stretch’ van Boston Dynamics gebruiken in de container, Bucky voor het scannen, palletiseren en verpakken en AGV’s voor de opslag in de bestaande palletshuttle. Momenteel is het bedrijf intensief bezig om alles in het totale proces te integreren.

De palletiseerrobot, geleverd door automatiseringsspecialist Segbert, kan met zijn vacuümgrijper meerdere dozen tegelijk opnemen en tussen de 700 en 3000 dozen per uur verwerken, afhankelijk van hun grootte. Kenmerkend voor Bucky is dat het een kant-en-klare oplossing is die verschillende processtappen integreert. In het inboundproces palletiseert Bucky de dozen uit losse containers, waarbij tegelijkertijd de serienummers worden vastgelegd en aan een pallet worden toegewezen. Zodra de pallet volledig is ingepakt volgens een vooraf gedefinieerd patroon, wordt deze naar de verpakkingsmachine getransporteerd, in folie gewikkeld en gelabeld met een palletnummer, allemaal automatisch.

Volgens Arvato zijn er verschillende voordelen op het gebied van doorlooptijden, personeelstekorten, gezondheid van medewerkers en duurzaamheid. Zo zou Bucky de benodigde tijd in het inbound proces met ongeveer een derde doen verminderen, waardoor Arvato een hogere doorvoer voor zijn klanten en een betere service kan bieden. Een ander voordeel is dat er slechts twee in plaats van vier medewerkers nodig zijn om de processen uit te voeren, zodat de vrijgekomen capaciteit voor andere doeleinden kan worden gebruikt. De medewerkers hoeven ook geen zware dozen meer te tillen, aangezien de aanvoerband in hoogte verstelbaar is. Het gebruik van de palletiseerrobot komt ook het milieu en de duurzaamheid ten goede omdat de combinatie van robot en shuttle kartonafval zoals hoekborden en papieren deksels voorkomt.

Recente nieuwsberichten

DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren

Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.

Webshops hebben nood aan flexibele bezorgopties

De grootste logistieke uitdaging voor webshops in de Benelux bestaat erin flexibele bezorgopties aan te bieden. Dat concludeert een onderzoek van SendCloud (all-in-one verzendtool voor webshops) bij 1172 webshopeigenaars. Grote spelers in de markt, zoals Coolblue en Bol.com, bieden een ruime keuze aan bezorgmogelijkheden.

Cainiao Smart Logistics Network kiest Liege Airport als Europese hub

De Chinese logistieke groep heeft wereldwijd verschillende steden uitgekozen om als hub voor zijn e-commerce producten op te treden. De eerste hub in Europa voor het wereldwijde e-commerce netwerk van Cainiao wordt Liege Airport.

C.H. Robinson lanceert mobiele app voor truckchauffeurs in Europa

De Navisphere Driver mobiele app is ontworpen om vrachtwagenchauffeurs informatie over hun vracht te laten bekijken en te updaten terwijl ze onderweg zijn. De mobiele applicatie, die beschikbaar is voor iPhone en Android, levert laadorders via sms-notificaties.

Generix Group releaset Data Lake oplossing voor voorspellende analyses

Een data lake is een methode om, met behulp van Big Data, gegevens op te slaan in het natuurlijke formaat. De oplossing, die beschikbaar is op het Generix Supply Chain Hub platform, slaat alle verzonden gegevens op, waaronder facturen, het traceren van bestellingen, het traceren van producten en het beheer van magazijnen, transporten en leveringen.

Hollister Incorporated automatiseert EDC met Inther

Eind mei opende Hollister officieel zijn nieuwe EDC in het Nederlandse Oud Gastel. De onafhankelijke Amerikaanse ontwikkelaar, fabrikant en verkoper van medische hulpmiddelen werd wegens succes genoodzaakt uit te breiden. Daarom besloot Hollister een nieuw Europees distributiecentrum te bouwen in Oud Gastel.

DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek

In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.

Digitalisering triggert investeringen in WMS

Onafhankelijk WMS-selectieportal wms-software.eu vergeleek de investeringen in warehouse management systemen over de afgelopen twintig jaar. Terwijl WMS-implementaties aanvankelijk vooral plaatsvonden bij logistiek dienstverleners, producenten en retailers en groothandelaars destijds maar weinig interesse toonden, is dat nu anders.

Hardis Group vestigt zich in de Benelux

Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.

TLN-Conjunctuurenquête duidt op stijgende prijzen, zonder winst

Volgens de Conjunctuurenquête van TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de prijzen in de transport- en logistieke sector in het eerste kwartaal van 2018 gestegen. Toch blijven de winsten achter omdat ook de kosten voor personeel en brandstof aanzienlijk zijn toegenomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.