Arvato zet palletiseerrobot in bij inbound proces

Foto: Arvato

Supply chain management- en e-commerce-dienstverlener Arvato heeft in zijn distributiecentrum in het Nederlandse Venlo een nieuwe palletiseerrobot in gebruik genomen. De robot maakt deel uit van het inbound proces en palletiseert niet alleen dozen uit losse containers, maar wikkelt ook de pallet in en brengt het tracking label aan. Met deze robotoplossing vervult Arvato verder zijn strategie om zijn wereldwijde logistieke centra te automatiseren.

De implementatie van de palletiseerrobot – die intern de naam ‘Bucky’ meekreeg, naar de superheld Bucky Barnes – betekent voor Arvato de volgende stap in zijn robotica-implementatie. “Na onze drie depalletiseerrobots hebben we geleidelijk meer robotoplossingen geïmplementeerd, van pickrobots tot robots voor het lossen van containers”, klinkt het. “Bucky is geen standalone systeem, maar een verder onderdeel van onze automatiseringsstrategie, waarmee we de procesketen opnieuw ontwerpen en voltooien in de richting van een volledig geautomatiseerd inslag- en uitslagproces.” Zo wil Arvato ‘Stretch’ van Boston Dynamics gebruiken in de container, Bucky voor het scannen, palletiseren en verpakken en AGV’s voor de opslag in de bestaande palletshuttle. Momenteel is het bedrijf intensief bezig om alles in het totale proces te integreren.

De palletiseerrobot, geleverd door automatiseringsspecialist Segbert, kan met zijn vacuümgrijper meerdere dozen tegelijk opnemen en tussen de 700 en 3000 dozen per uur verwerken, afhankelijk van hun grootte. Kenmerkend voor Bucky is dat het een kant-en-klare oplossing is die verschillende processtappen integreert. In het inboundproces palletiseert Bucky de dozen uit losse containers, waarbij tegelijkertijd de serienummers worden vastgelegd en aan een pallet worden toegewezen. Zodra de pallet volledig is ingepakt volgens een vooraf gedefinieerd patroon, wordt deze naar de verpakkingsmachine getransporteerd, in folie gewikkeld en gelabeld met een palletnummer, allemaal automatisch.

Volgens Arvato zijn er verschillende voordelen op het gebied van doorlooptijden, personeelstekorten, gezondheid van medewerkers en duurzaamheid. Zo zou Bucky de benodigde tijd in het inbound proces met ongeveer een derde doen verminderen, waardoor Arvato een hogere doorvoer voor zijn klanten en een betere service kan bieden. Een ander voordeel is dat er slechts twee in plaats van vier medewerkers nodig zijn om de processen uit te voeren, zodat de vrijgekomen capaciteit voor andere doeleinden kan worden gebruikt. De medewerkers hoeven ook geen zware dozen meer te tillen, aangezien de aanvoerband in hoogte verstelbaar is. Het gebruik van de palletiseerrobot komt ook het milieu en de duurzaamheid ten goede omdat de combinatie van robot en shuttle kartonafval zoals hoekborden en papieren deksels voorkomt.

Recente nieuwsberichten

Witron wendt ervaring aan bij nieuwste generatie stapelkranen

De nieuwste generatie stapelkranen van Witron kan worden ingezet in dynamische distributiecentra voor supermarkten, e-commerce en andere distributiekanalen. Het gestandaardiseerde voertuig is geschikt voor normale omgevingstemperatuur, maar ook voor koel- en vriesruimten en is bedoeld voor continubedrijf, 365 per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag.

H.Essers bouwt nieuwe hoofdzetel in Limburg

Logistiek dienstverlener H.Essers groeit met meer dan 10% per jaar. Met die expansie stijgt eveneens het aantal medewerkers, ook in het hoofdkantoor in het Limburgse Genk. Om die medewerkers onderdak te kunnen bieden, koos H.Essers ervoor een nieuw hoofdkantoor te bouwen op zijn bestaande site aan de Transportlaan in Genk Noord.

DSV vestigt zich in Menen

Projectontwikkelaar Global Estate Group is gestart met de eerste funderingen en grondwerken van een cross-docking magazijn in LAR-Zuid, de grootste industriezone in de regio Menen. De bouw van het distributiecentrum van 6.000m², vergelijkbaar met de oppervlakte van een voetbalveld, rondt de ontwikkeling van de site zo goed als af.

5000 robots aan de slag bij XPO Logistics

XPO Logistics, leverancier van transport- en logistieke oplossingen, is van plan 5.000 intelligente robots in te zetten in zijn logistieke centra in Noord-Amerika en Europa. De aanschaf van de robots kadert in de plannen van XPO om dit jaar 450 miljoen dollar in technologie te investeren.

Australische supermarktketen kiest piece picking robot van Dematic

Drakes Supermarkets, een van de grootste onafhankelijke supermarktketens van Australië, bouwt momenteel een geavanceerd nieuw distributiecentrum op een site van 17 hectare in Zuid-Australië. Om binnen het distributiecentrum een hoge productiviteit en efficiëntie te garanderen, bestelde Drakes bij Dematic de RapidPick 1-to1 Good-To-Person (GTP) oplossing, inclusief het buffering- en sequencingsysteem Multishuttle en de piece picking robot die Dematic in augustus op de markt bracht.

Still stelt nieuwe multifunctionele heftruck voor

De Still LTX-FF 05/10 kan zowel trekken, stapelen als transporteren. De compacte allrounder trekt aanhangerbelastingen tot 5.000kg en heft lasten van maximaal 1.000kg tot een hoogte van 1.750mm De breedte van de truck (800mm) en de korte draaicirkel van nog geen 1,5 meter zorgen ervoor dat de LTX-FF ook in heel smalle gangpaden nauwkeurig kan werken.

Netwerk Benelux heeft nieuwe general manager

Op 1 oktober ging Patricia de Wilde van start als general manager bij Netwerk Benelux. Zij richtte in 1997 haar eigen adviesbureau Qtrans op en was daarnaast de afgelopen jaren ook beleidsadviseur en manager vervoer bij Evofenedex. Het samenwerkingsverband Netwerk Benelux bestaat uit dertien transportbedrijven met locaties in Nederland en België.

Transportvakbonden staken gesprekken met Ikea

De ITF (International Transport Workers’ Federation) en de ETF (European Transport Workers’ Federation), die de transportvakbonden in respectievelijk de wereld en Europa onder hun vleugels hebben, hebben een punt gezet achter jarenlange onderhandelingen met Ikea.

Flauraud automatiseert magazijn met Savoye

Flauraud is een dochteronderneming van PGA Motors-groep en een belangrijke Europese distributeur van auto-onderdelen voor meerdere merken. Om zijn productiviteit op te voeren en een groei in de goederenstromen en volumes te kunnen opvangen, besloot het bedrijf zijn 16.000m² grote logistieke hub in Clermont-Ferrand (FR) te automatiseren.

Versteijnen Logistics implementeert AutoStore-systeem van Swisslog

Op zijn ruim 12 hectare grote Europese distributiecampus in het Nederlandse Tilburg verzorgt Versteijen Logistics de logistieke activiteiten voor diverse klanten, waaronder Tricorp, een producent van werkkleding. Teneinde een deel van zijn activiteiten sneller en efficiënter uit te voeren, heeft de logistiek dienstverlener besloten een AutoStore-systeem van Swisslog te implementeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.